Filmový obraz 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304FO1 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
získání základních znalostí v problematice teorie filmového obrazu ja jeho praktické realizace
Výuka bude rozdělena během roku, na trimestry. Každá část je zakončena digitálním fotografickým cvičením na předepsané téma. Každý z lektorů má 8 seminářů. V sedmém semináři odešlou posluchači digitální fotografie na email lektorů. Osmý seminář je analýza a hodnocení fotografií.
harmonogram předmětu Filmový obraz: zimní a letní semestru
FOTO I - I trimestr - 5.10 až 23.11- lektor je kameraman Martin Šec - odeslání fotografií je 16.11. Hodnocení fotografiíí 23.11.2020
FOTOII - lektor je kameraman Josef Špelda - 30.11-15.3.2021- odeslání fotografií je 1.3.2021.
Hodnocení fotografií 15.3.2021
FOTO III- lektor je kameraman Vladimír Smutný - 22.3.2021- 17.5. - odeslání fotografií je 10.5
Hodnocení fotografií 17.5.2021
Forma studia
Tři kameramané Vás seznámí s individuálním názorem na tvorbu filmového obrazu. Studenti k přednášené problematice vytvoří digitální fotografie dle zadání lektorů !
Předpoklady a další požadavky
znalosti ověřené přijímací zkouškou i znalosti získané v jiných předmětech
Obsah kurzu
Seminář uvádí posluchače do základní problematiky fenoménu filmového obrazu. Co je obrazové sdělení, jeho informativní a emotivní složka. Přirozené zrakové vnímání kontra vnímání filmového obrazu. Kompozice filmového obrazu, vztah k rámu, kompoziční prvky lineární, tonální, světlo a stín, ostrost a neostrost. Organizace výrazových prvků v obraze, kompozice mezizáběrová, vzájemné prostorové vztahy objektů ve skladbě filmových záběrů, skladebné postupy a principy. Obrazové prezentační formáty. Příprava a realizace cvičení FOT I. Obrazové ukázky a společné rozbory fotografií.
Obrazové řešení vztahů mezi postavami, pojem osa ve filmovém obraze, osové vztahy prostorové, pohledové vztahy ve skupině osob. Pohyb kamery a aranžmá postav, proměnlivá kompozice postav a prostředí při složitějších pohybech kamery. Návaznost pohybu kamery a postav v jednotlivých záběrech, přechody mezi obrazy, vnitřní rytmus záběru vs. rytmus střihový. Příprava a realizace cvičení FOT II. Společné rozbory.
FOT I. Stavba záběru z kompozičního hlediska
MgA Martin Šec
ročník zs - Seminář kameramanské tvorby - Filmový obraz I.
Cíl cvičení: Kompozice filmového obrazu, vztah k rámu, kompoziční prvky lineární, tonální, světlo a stín, ostrost a neostrost. Obrazové prezentační formáty. Důraz na fotografickou kvalitu, výtvarné, světelné a technické řešení zadaného motivu.
1/motiv řeky, nábřeží -výrazné lineární řešení
2/motiv řeky, nábřeží - výrazné tonální řešení
3/městský motiv s postavou -výrazné linie v obraze zvýrazňující prostor
4/městský motiv s postavou -výrazné linie v obraze potlačující prostor
5/městský či přírodní motiv -barevné řešení zvýrazňující prostor
6/městský či přírodní motiv -barevné řešení potlačující prostor
7/městský motiv - měkké osvětlení, bez barevných akcentů
8/městský motiv - výrazná modelace světlem a stínem
9/městský či přírodní motiv -středová symetrická kompozice
10/městský či přírodní motiv -stejný motiv, “klasická” kompozice
11/portrét v prostředí - prostorové řešení
12/portrét v prostředí - plošné řešení
13/portrét - výrazné využití barevného akcentu
14/portrét - výtvarné využití protisvětla
15/dvojportrét - výtvarné využití protisvětla, zdroj v záběru
16/dvojportrét - výrazná kompozice - formát 1,78:1
17/dvojportrét - výrazná kompozice - formát 1,33:1
18/dvojportrét - výrazná kompozice - formát 2,39:1
19/portrét - formát 1,33:1
20/portrét - formát 1,78:1
21/portrét - formát 2,39:1
Realizace: digitální fotografie po výtvarné úpravě na email lektora v dohodnutém
kompresním formátu. Odeslání fotografií je 16.11. Hodnocení fotografiíí 23.11.2020
FOT II. Vztahy postav v obraze, směry, návaznosti.
MgA Josef Špelda
- ročník ls - Seminář kameramanské tvorby - Filmový obraz I.
Cíl cvičení: Praktické ověření znalosti druhů filmových záběrů, jejich osových a střihových návazností a schopnosti vyjádřit vzájemné vztahy postav v obraze. Zásadní je splnění zadání scénáře s důrazem na fotografickou kvalitu, výtvarné, světelné a technické řešení motivů, čitelnost situací.
1 - 3 /Tři osoby v hloučku na ulici, povídají si. Uplatnit nadhled a podhled.
1 - CELEK
2 - POLOCELEK
3 - DETAIL jedné z postav
4 - 8 /4 - CELEK dvě osoby v parku, rozmlouvají
5 - POLOCELEK obou osob
6 - DETAIL knížky, kterou drží v ruce osoba A
7 - DETAIL osoby B, dívá se na knihu
8 - POLOCELEK přes osoby A a B na přicházející postavu C
9 - 12 /U řeky na nábřeží - velikosti záběrů si zvolí posluchač, scénu doplní jedním záběrem dle vlastního uvážení (celkem tedy 4 záběry).
— dvě rozmlouvající osoby v chůzi
— další osoba běží za nimi
— všichni se zastavili, vytvořili hlouček (postavení kamery ze směru, odkud přiběhla třetí osoba)
13 - 15 /13 - Osoba A v okně (či jinde na vyvýšeném místě) se dívá na:
14 - osobu B, stojící dole pod oknem. Ta se dívá na osobu A.
15 - přes osobu B na osobu C, která k nim přichází (B i C hledí na osobu A). - Velikosti záběrů si zvolí posluchač
16 - 21 /3x stejná situace -
- A a B jsou spolu a šťastní, C trochu opodál závidí
- Bližší záběr C ( A a B mohou a nemusí být v záběru )
16-17 - zvolte objektiv, aranžmá a kompozici postav pro formát 1,33:1
18-19 - zvolte objektiv, aranžmá a kompozici postav pro formát 1,78:1
20-21 - zvolte objektiv, aranžmá a kompozici postav pro formát 2,39:1
Realizace: digitální fotografie po výtvarné úpravě na email lektora v dohodnutém
formátu. Odeslání fotografií je 1.3.2021, hodnocení 15.3.2021
FOTO III
cíl cvičení: konfrontace teorie a praktické dovednosti aplikovat teorii do fotografií dle předepsaného zadání.
Způsoby realizace technického scénáře. Žánr jako stálý soubor formálních a obsahových prvků ve filmovém díle. Vývoj stylu žánrů ve filmové historii. Jak se projevuje vývoj filmové techniky na obměnách stylu žánrů.
Výběr vhodných motivů a stylistické vystižení fotografie dle předepsaného popisu.
Fotografie:
- Motiv městské ulice-emoce odcizení Franz Kafka
- Moziv svíčka nebo petrolejová lampa insprace - malíř Georges de La Tour
- Motiv - podvečer, inspirace - malíř Jakub Schikaneder
4)-5) Ulice v noci po dešti- bližší a širší záběr-krimi-detektivka
- Romance podle Karla Hynka Máchy
- Podle obrazu Edward Hopper
- Na motivy malíře Kamila Lhotáka
- Ulice, na motiv filmu Amélie z Monmartru
- Motiv periferie
Doporučená nebo povinná literatura
scripta FAMUJán Šmok - Skladba fotografického obrazu
scripta FAMUJán Šmok - Úvod do teorie sdělování
překlad Jan Svěrák-John Boorstin-Tajemství filmové řeči, nebo orginal „ Hollywood eyes“
Focal press-Peter Ward. Picture composition
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocena je orientace v problematice probírané látky, osvědčení v praktickém foto cvičení související s tematikou výuky. Dále 100% účast a aktivita při přednáškách. Zkouška je dána, posouzením zadaných fotografií, jednotlivými lektory. Výsledná známka je dána dohodou mezi lektory.
Poznámka
výuka prezenčně
Rozvrh na zimní semestr 2020/2021:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 12:20–13:55 | Vladimír SMUTNÝ | Barevná laboratoř KK Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2020/2021:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinný předmět)