Historické kompoziční studie 5

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
101HIKS5 zápočet 3 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jan DUŠEK, Lukáš MATOUŠEK, Michal NEJTEK

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra skladby

Obsah

Cíl výuky:

Výuka předmětu zahrnuje část poslechovo-analytickou a část praktickou. V rámci první je student seznámen se zásadními díly vrcholného baroka (především J. S. Bach) a prostřednictvím analýz jsou mu vysvětleny základní kompoziční principy daných formálních typů. Pozornost je věnována především harmonické struktuře celku, vedení hlasů, melodickým tónům, figuracím a formálnímu rozvržení. V části praktické pak student aplikuje získané znalosti ve vlastních kompozičních studiích jednotlivých okruhů.

Tematické okruhy:

Výsledky učení

Student po absolvování předmětu zná zásadní díla vrcholného baroka a ovládá stylové kompoziční principy. Je schopen samostatně vytvořit studie odpovídající jednotlivým okruhům a aplikuje patřičné znalosti pro dosažení stylové čistoty a hudební přesvědčivosti v rámci daného stylu.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Supraphon, 1985.

KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd., v Editio Bärenreiter Praha vyd. 1. Praha: Bärenreiter, 2006. 178 s. ISBN 80-86385-14-0

TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2., opr. a rozš. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze, 2011. 297 s. ISBN 978-80-7331-199-5

Partitury:

BACH, Johann Sebastian. 8 Kleine Präludien und Fugen, BWV 553-560

BACH, Johann Sebastian. Chorální předehry, BWV 651-668, BWV 690-713

BACH, Johann Sebastian. Das Wohltemperierte Klavier. BWV 846-893

MARCELLO, Benedetto. 6 cellových sonát, op. 1 (verze bez i s vypracovaným generálbasem)

VIVALDI, Antonio. Instrumentální koncerty a sonáty (především volné věty – ariosa)

Doporučená literatura:

BROWN, Matthew. Explaining tonality: Schenkerian theory and beyond. Rochester: University of Rochester Press, c2005. xix, 293 s. ISBN 1-58046-160-3

DONINGTON, Robert. The Interpretation of Early Music: new revised edition. [1st] ed., New rev. ed. London: Faber & Faber, [1990]. 768 s. ISBN 0-571-15040-3.

FORTE, Allen. Introduction to Schenkerian analysis. London New York: Norton & Company, 1982. 397 s. ISBN 0-393-95192-8

INDY, Vincent d'. Cours de Composition Musicale. premier livre. Paris: Durand & Fils, [19..]. 228 s.

KURTH, Ernst. Grundlagen des linearen Kontrapunkts : Bachs melodische Polyphonie. Berlin: Max Hesses, 1917. ix, 532 s.

PANKHURST, Tom. SchenkerGUIDE: a brief handbook and website for Schenkerian analysis. London New York: Routledge, c2008. xiv, 254 s. ISBN 0-415-97398-8

TYMOCZKO, Dmitri. A Geometry of music: harmony and counterpoint in the extended common practice. New York: Oxford university press, 2011. xviii, 450 s. ISBN 978-0-19-533667-2

Hodnoticí metody a kritéria

Student předloží pro získání zápočtu odpovídající množství (nejméně 1 pro každý okruh) vlastních kompozičních studií splňující požadovaná kritéria stylové čistoty a prokáže tak porozumění základním skladebným prvkům daného období a schopnost jejich praktické aplikace.

Minimální docházka není stanovena.

Poznámka

není

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů