Dějiny baletu 20. století 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DBXX1 | zápočet | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky
Obsahem předmětu Dějiny baletu 20. století je seznámit studenty s nejdůležitějšími soubory, osobnostmi a choreografickými díly v uplynulém století. Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.
Cílem studia je získání širšího povědomí o vývoji baletu od konce 19. století, kdy dochází k umělecké stagnaci a pochopení přínosu osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvýznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.
Témata předmětu:
- Krize baletu na konci 19. století, příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Impulsy z jiných uměleckých oborů, které pomohly v konečném důsledku učinit z baletu moderní divadelní žánr:
- François Delsarte a jeho analýza výrazových schopností lidského těla. Vliv „delsartismu“ na taneční umělce. Émile Jaques-Dalcroze a jeho práce na poli rytmické a dynamické citlivosti skrze taneční pohyb. Rudolf Laban, geniální osobnost na poli pohybové analýzy, vynálezce nového způsobu pohybového myšlení, jeho experimentální představení a pedagogická činnost.
- Labanův žák Kurt Jooss a jeho balety: Zelený stůl jako vzor obrody baletu a jeho nových námětových a výrazových možností.
- Isadora Duncanová a její vliv na taneční umělce té doby. Objev tance na „nebaletní“ hudbu. Idea koncertního tance, vztah k žánru baletu.
- Serge Diaghilev a Michail Fokin, - tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Interpretační mistrovství Anny Pavlovy, Tamary Karsaviny ad. Repertoár a skladatelé Fokinova období.
- Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století - spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským: Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20. století. Jeux - první balet těžící téma ze světa sportu, přínos. Jeho soubor New York City Ballet.
Výsledky učení
Posluchač absolvuje po úspěšném ústním výkladu o zkoušeném období dějin, kdy je důraz kladen na jeho znalosti zejména těch děl, která se stále znovu inscenují a tvoří základ kmenového repertoáru a na přehled tvůrců, kteří tvořili v období slohových proměn; student je schopen pojmenovat charakteristické rysy těchto proměn.
Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Přehled dějin tance a baletu 1, 2
Literatura
Povinná literatura:
BRODSKÁ, Božena a Vladimír VAŠUT. Svět tance a baletu. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004. ISBN 80-7331-004-X.
BRODSKÁ, Božena. Les Ballets Russes. V Praze: Akademie múzických umění, 2001. ISBN 80-85883-84-8.
BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984.
FOKIN, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966
FOKINE, Michel. Fokine: memoirs of a ballet master. [1st ed.]. Boston: Little, Brown, [1961].
JŮZL, Miloš, a kol.: Dějiny umělecké kultury, díl II. SPN Praha, 1996
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry tance sub TK/390)
NIJINSKY, Romola. Nižinský. Praha: Sfinx - Bohumil Janda, 1936. 298 s.
VRCHLICKÝ, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885
Doporučená literatura:
BALANCHINE, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969
BEAUMONT, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn, 1996
BUCKLE, Richard. Diaghilev. New York: Atheneum, 1984. xxiv, 616 s. ISBN 0-689-70664-2.
DOLLFUS, Ariane, Béjart : le démiurge, Paris, Arthaud, 2017, ISBN 978-2081390928.
Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken Bielefeld 2004
LIFAR, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
MICHEL, Robert, Béjart si Dieu le veut, Bruxelles, Editions Racine, 2011, ISBN 978-2873867393,
MASSINE, Leonide. My life in ballet. New York: St. Martin's P., 1968.
MASSINE, Leonide. Massine on choreography: theory and exercises in composition. London: Faber, 1976. ISBN 0571093027.
TAPER, Bernard. Balanchine : a biography, revised and updated. New York: Collier Books, 1974.
TICHONOVA, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314#section-10
Hodnoticí metody a kritéria
průběžné prověřování znalostí kontrolními otázkami a testy
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 14:15–15:45 | Helena KAZÁROVÁ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)