Dějiny umění pro taneční obory 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107DU2 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět má podobu přehledové přednášky, zabývající se souvislostmi umění a kultury a vývojem umění v jednotlivých obdobích. Neusiluje o vyčerpávající faktografické postižení tematiky, důraz je položen na koncepty, teoretické/myšlenkové souvislosti, charakteristické rysy. V druhém bloku postupuje výklad jednotlivými obdobími novověku a sleduje vybraná témata spojující sféru umění s obecnějšími společenskými a kulturními jevy.

Cílem studia je poskytnout studentům vědomosti o místě umění v lidské/evropské kultuře, jeho společenských souvislostech, přehled o proměnách jeho konceptualizace, vzájemných souvislostech mezi jednotlivými druhy umění.

Tematické okruhy:

-Umění reformace a protireformace, baroko ve výtvarném umění a architektuře, nizozemské malířství; Nicolas Poussin: Rinaldo a Armida a Rembrant van Rijn: Usmíření krále Davida s hříšným synem Absolonem – srovnání uměleckých koncepcí a prostředků;

-Umění mezi náboženstvím a vědou: racionalismus 18. století, osvícenství, encyklopedismus; klasicismus, sentimentalismus a preromantismus; umělecká literatura 18. století a její témata; Goethe, Johann Wolfgang: Utrpení mladého Werthera;

-Umění a společnost 19. století; kosmopolitismus a rasismus, divoši a Evropané – umění divochů v očích Evropanů, evolucionismus a umění;

-Umění moderny – aura a technická reprodukovatelnost, lidská masa; formování moderny v 19. století, filosofická a duchovní východiska (Nietzsche, Bergson, Husserl, Spengler, Worringer aj.), umělec a umění kontra všední život, umělecké utopie, umění – civilizace – příroda; umělecké směry modernismu;

-Zodpovědnost umění a druhá světová válka – Adorno. Začátek konce moderního konceptu umění – existencialismus, aleatorika aj. Postmoderní umění. Umberto Eco a Jméno růže. Tendence současného umění.

Výsledky učení

Získání poznatků, propojení historických informací a teoretických koncepcí, rozvíjení kritického myšlení a čtení.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Soubor prezentací k jednotlivým přednáškám s odkazy na obrazový a video materiál

Povinná literatura:

BENJAMIN, Walter. Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: BENJAMIN, Walter: Výbor z díla I. Literárněvědné studie. Praha: Oikoymenh 2009, s. 299–326. ISBN 978-80-7298-278-3.

GOMBRICH, Ernst Hans. Příběh umění. Praha: Argo, 2006. ISBN 80-7203-143-0.

HILSKÝ, Martin. Modernisté. Praha: Torst, 1995. ISBN 80-85639-40-8. (zvláště kapitola Postmoderní postskriptum)

KRACAUER, Siegfried: Ornament masy. In: KRACAUER, Siegfried. Ornament masy. Praha: Academia, 2008, s. 66-76. ISBN 978-80-200-1633-1.

Doporučená literatura:

ECO, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Praha: Nakladatelství Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0472-9.

FURET, François. Člověk romantismu a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2010. ISBN 978-80-7021-818-1.

KOMENSKÝ, Jan Amos. Labyrint světa a ráj srdce. Praha: Kalich, 1948.

LE ROY LADURIE, Emmanuele. Masopust v Romansu: Od Hromnic po Popeleční středu 1579-1580 . Praha: Argo, 2001. ISBN 80-7203-329-8.

NIETZSCHE, Friedrich. Zrození tragédie. Praha: Vyšehrad, 2014. ISBN 978-80-7429-434-1.

VILLARI, Rosario. Barokní člověk a jeho svět. Praha: Vyšehrad, 2004. ISBN 80-7021-683-2.

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočtový test zahrnuje látku přednášek Dějiny umění pro taneční obory 1 a 2 (odpovědi vlastními formulacemi), pro úspěšné zvládnutí nutné dosažení 66 % z maximálního počtu bodů

Další požadavky: docházka 75 %

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů