Přehled dějin tance a baletu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PDTB1 | zápočet | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět obsahuje chronologický nástin vývoje tanečního umění v evropském (světovém) kontextu v základních obrysech, představuje jeho jednotlivé etapy a hlavní činitele (choreografické osobnosti, inscenační metody, choreografická díla, interpretační praxi) a věnuje se začlenění tanečního umění do kontextu vývoje ostatních uměleckých oborů.
Cílem studia je získání širšího povědomí o kulturním významu a funkci tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do konce 16. stol. V semináři pak pochopit, jakým způsobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanečním projevu a dochovaném repertoáru.
Témata přednášek:
- Tanec jako součást obřadů pravěkých lidí. Druhy tanců podle jejich funkcí ve společnosti. Základní taneční formace, archeologické nálezy ve vztahu k tanci.
- Taneční kultura teokratických říší, společné rysy, instituce chrámových tanečníků. Prameny poznání. Odlišnosti jednotlivých kultur v Egyptě, Mezopotámii, Číně a Japonsku. Nejstarší pojednání o tanci, vztah tance a náboženského a světského divadla v těchto říších. Obliba tance v řecké společnosti, druhy tanců a jejich společenská funkce, ideál kalokagathie. Poznatky o tancích v tragédiích a komediích. Pantomimičtí tanečníci v Římě.
- Raný středověk, první zprávy o tancích v Evropě, estampida a první taneční melodie. Tanec v raně křesťanské bohoslužbě. Středověká scholastika a negativní reakce na tanec, gotické taneční projevy, choreománie, danse macabre jako forma morality v rámci středověkého církevního divadla. Basse danse jako první známá artificiální forma tance.
- Změna společenského vztahu k tanci v období renesance, cechy tanečních mistrů, první taneční traktáty. Druhy renesančních tanců, vznik taneční a zároveň hudební suity. Tance pro podívanou: balla a morisky. Vznik dvorského baletu, jeho struktura. Choreografické principy doby manýrismu, osobnosti, které vývoj dvorského baletu ovlivňovaly.
- Podoba dvorského baletu v období 1. pol. 17. století (rané baroko a období Ludvíka XIII.). Taneční kultura v období Ludvíka XIV. - vrchol a zánik dvorského baletu ve Francii. Vývoj jevištního tance v profesionálním divadle vrcholného baroka: comédie-ballet, tragédie lyrique, opéra-ballet, ballet-pantomime, commedia dell´arte.
Výsledky učení
Student se orientuje v dějinách tance probíraných období. Získá širšího povědomí o kulturním významu a funkci tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do konce 16. století. Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BRODSKÁ, Božena - VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. Praha: AMU 2004. 80-7331-004-X.
BRODSKÁ, Božena. Vybrané kapitoly z dějin baletu, Praha: AMU 2017. ISBN 978-80-7331-106-3.
JŮZL, Miloš, a kol. Dějiny umělecké kultury, díl I. Praha: SPN, 1989. ISBN 80-04-22192-0
JŮZL, Miloš, a kol. Dějiny umělecké kultury, díl II. Praha: SPN Praha 1996. ISBN 80-04-22193-9.
KAZÁROVÁ, Helena. Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, Praha: EC AMU 1998, s. 7-21. ISBN 80-85883-40-6.
KAZÁROVÁ Helena. Barokní balet ve střední Evropě, AMU 2008. ISBN 978-80-7331-130-8.
Kolektiv (ed. Gremlicová, D.). Tanec a společnost. Praha: AMU 2009. ISBN 978-80-7331-162-9.
KRÖSCHLOVÁ, Eva, Pavel JURKOVIČ a Jan ROKYTA. Dobové tance 16. až 19. století: skupinové formy ; odborná příručka pro učitele tanečních oborů lidových škol umění. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. Odborná literatura pro veřejnost.
LEXOVÁ, Irena. O staroegyptském tanci. Praha: Orientální ústav, 1930.
LÚKIANOS. O tanci. Praha: J. Remoiser, 1930.
MATOUŠOVÁ-RAJMOVÁ, Marie. Tanec v Mezopotámii. Praha: Nakladatelství AMU, c2002. ISBN 80-7331-912-8.
Doporučená literatura:
ARBEAU, Thoinot. Orchesography. New York: Dover Books, 1967. ISBN 9780486217451.
BRODSKÁ, Božena. Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14.
BRODSKÁ, Božena. Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12.
GARFINKEL, Yosef. Dancing at the Dawn of Agriculture, University of Texas Press, Austin, 2003 (vybrané kapitoly on-line:https://books.google.cz/books?id=50uCw0DcW_MC&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Yosef+Garfinkel%22&hl=cs&sa=X&ved=0ahUKEwj7je7hjvDdAhXQ-aQKHV6DB1oQ6AEIRTAE#v=onepage&q&f=false)
KAZÁROVÁ, Helena. Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16.
KAZÁROVÁ, Helena. Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14.
KAZÁROVÁ, Helena. Tanec při úsvitu lidského rodu. In: Taneční listy září 1998, s. 18.
KAZÁROVÁ, Helena. Tanec ve starověkých civilizacích I. In: Taneční listy říjen 1998, s. 18.
KAZÁROVÁ, Helena. Tanec ve starověkých civilizacích II. In: Taneční listy listopad 1998. s. 18.
KAZÁROVÁ, Helena. Tanec v antickém světě I. In: Taneční listy prosinec 1998, s. 18.
KAZÁROVÁ, Helena. Tanec v antickém světě II. In: Taneční listy leden 1999, s. 18.
KAZÁROVÁ, Helena. Tanec ve středověké Evropě. Taneční listy, únor 1999, s.18.
KAZÁROVÁ, Helena. Taneční svět renesance. In: Taneční listy březen 1999, s. 14.
KIRSTEIN, Lincoln.Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1994. ISBN 978-0871270191.
KIRSTEIN, Lincoln. Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. New York: Dover Publications, 1984. ISBN 0-486-24631-0.
MATOUŠOVÁ-RAJMOVÁ, Marie. Magie a tanec v Mezopotámii. In: Taneční listy 9/2002, s. 16.
RAMEAU, Pierre. The Dancing Master. London: Dance Books Ltd., 1941 ISBN 978-1852730925.
WOOD, Melusine. Some Historical Dances 12th to 19th Century.London: Imperial Society of Teachers of Dancing, 1952.
ZÍBRT, Čeněk. Jak se kdy v Čechách tancovalo: dějiny tance v Čechách, na Moravě, ve Slezsku a na Slovensku z věků nejstarších až do nové doby se zvláštním zřetelem k dějinám tance vůbec. Praha: 1960. Dostupné v pdf. Na: http://www.folklornet.cz/dokumenty/zibrt.pdf
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314
Hodnoticí metody a kritéria
absolvování průběžných testů
Další požadavky: docházka 80 %, aktivní účast na přednáškách a seminářích
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:15–15:45 | Zuzana RAFAJOVÁ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 | ||
Čt | 16:00–17:30 | Zuzana RAFAJOVÁ | učebna Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)