Přehled dějin tance a baletu 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PDTB2 zkouška 3 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Předmět obsahuje chronologický nástin vývoje tanečního umění v evropském (světovém) kontextu v základních obrysech, představuje jeho jednotlivé etapy a hlavní činitele (choreografické osobnosti, inscenační metody, choreografická díla, interpretační praxi) a věnuje se začlenění tanečního umění do kontextu vývoje ostatních uměleckých oborů.

Cílem studia je získání širšího povědomí o kulturním významu a funkci tance a vývoji baletu od 18. století do konce 19. století. Posluchači naváží na znalosti z prvního semestru. Ve druhém semestru je třeba pochopit vývojovou linii od tanců pro podívanou k prvním snahám o balet, jakožto samostatný divadelní druh. Poznat vývojové tendence „artificiální“ choreografie a její tvůrce v kontextu evropského divadla. V semináři pak pochopit, jakým způsobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanečním projevu a dochovaném repertoáru.

Témata výuky:

  1. Vynález grafického způsobu záznamu tance a jeho dopad. Jevištní tanec v 1. polovině 18. století, první balety bez zpěvu a s příběhem (J. Weaver, M. Sallé atd.).
  2. Rozvoj dějových baletů v období klasicismu (F. Hilverding, G. Angiolini, J.G. Noverre). Slavní taneční interpreti (M. Camargo, M. Sallé, L.Dupré, M. Guimard, G. a A. Vestris ad.).
  3. Charakteristika preromantického baletu, slavné osobnosti (S. Viganò, Ch. L. Didelot, C. Blasis). Rozvoj taneční techniky.
  4. Romantický balet, jeho charakteristické rysy. Tvůrci a interpreti romantického baletu (F. Taglioni, M. Taglioni, J. Perrot, C. Grisi, A. Saint-Léon, F. Cerrito, F. Elssler, A. Bournonville, L. Grahn ad.).
  5. Balety- féerie. Postromantický balet v Rusku, tvorba M. Petipy a L. Ivanova

Výsledky učení

Student se orientuje v dějinách tance probíraných období. Získá širší povědomí o kulturním významu a funkci tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do konce 19. století. Prokáže schopnost zařadit charakteristiku tanečních projevů do širšího kontextu. Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BLASIS, Carlo: Základní pojednání o teorii a praxi tanečního umění. Přeložila Helena Kazárová, Taneční listy 1996.

https://moodle.amu.cz/pluginfile.php/15033/mod_resource/content/1/170412%20KAZAROVA%20-%20Carlo%20Blasis.pdf

BRODSKÁ, Božena. Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2017. ISBN 978-80-7331-106-3.

BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984. (skripta AMU)

BRODSKÁ, Božena. Romantický balet. AMU 2007. ISBN 978-80-7331-108-7.

BRODSKÁ, Božena - VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. AMU 2004. 80-7331-004-X.

JŮZL, Miloš, a kol. Dějiny umělecké kultury, díl II. SPN Praha, 1996. ISBN 80-04-22193-9.

KAZÁROVÁ, Helena. Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, AMU Praha 1998, s. 7-21. ISBN 80-85883-40-6.

KAZÁROVÁ, Helena. Barokní balet ve střední Evropě. AMU 2008. ISBN 978-80-7331-130-8.

Kolektiv (ed. Gremlicová, D.). Tanec a společnost. AMU 2009. ISBN 978-80-7331-162-9.

Kolektiv (Karolína Bulínová, Lucie Burešová, Dorota Gremlicová, Helena Kazárová, Daniela Zilvarová): Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-241-1.

NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. SPN Praha 1982.

Doporučená literatura:

BRODSKÁ, Božena. Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12.

BRODSKÁ, Božena. Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14.

DOTLAČILOVÁ, Petra. Vývoj baletu-pantomimy v osvícenecké Evropě, AMU 2013. ISBN 978-80-7331-270-1.

KAZÁROVÁ, Helena. Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16.

KAZÁROVÁ, Helena. Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14.

KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. AMU 2005, 2. vydání 2018.

KIRSTEIN, Lincoln. Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987. ISBN 978-0871270191.

KIRSTEIN, Lincoln. Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984. ISBN 0-486-24631-0.

MEISNER, Nadine. Marius Petipa: The Emperor's Ballet Master, Oxford University Press, 2019, ISBN: 9780190659295.

RAMEAU, Pierre. The Dancing Master. Princeton Book Co Pub; Facsimilie edition, 2003. ISBN 978-1852730925.

REBLING, Eberhard, ed. Marius Petipa. Meister des klassischen Balletts. Berlin 1975.

WOOD, Melusine. Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952.

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314

Hodnoticí metody a kritéria

Absolvování závěrečného testu. Ústní zkouška.

Hodnocení se skládá z 25 % hodnocení aktivity na přednáškách a seminářích a 25 % výsledku testu a 50 % ústní zkoušky.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivní účast na přednáškách a seminářích

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů