Přehled dějin tance a baletu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PDTB2 | zkouška | 3 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Předmět obsahuje chronologický nástin vývoje tanečního umění v evropském (světovém) kontextu v základních obrysech, představuje jeho jednotlivé etapy a hlavní činitele (choreografické osobnosti, inscenační metody, choreografická díla, interpretační praxi) a věnuje se začlenění tanečního umění do kontextu vývoje ostatních uměleckých oborů.
Cílem studia je získání širšího povědomí o kulturním významu a funkci tance a vývoji baletu od 18. století do konce 19. století. Posluchači naváží na znalosti z prvního semestru. Ve druhém semestru je třeba pochopit vývojovou linii od tanců pro podívanou k prvním snahám o balet, jakožto samostatný divadelní druh. Poznat vývojové tendence „artificiální“ choreografie a její tvůrce v kontextu evropského divadla. V semináři pak pochopit, jakým způsobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanečním projevu a dochovaném repertoáru.
Témata výuky:
- Vynález grafického způsobu záznamu tance a jeho dopad. Jevištní tanec v 1. polovině 18. století, první balety bez zpěvu a s příběhem (J. Weaver, M. Sallé atd.).
- Rozvoj dějových baletů v období klasicismu (F. Hilverding, G. Angiolini, J.G. Noverre). Slavní taneční interpreti (M. Camargo, M. Sallé, L.Dupré, M. Guimard, G. a A. Vestris ad.).
- Charakteristika preromantického baletu, slavné osobnosti (S. Viganò, Ch. L. Didelot, C. Blasis). Rozvoj taneční techniky.
- Romantický balet, jeho charakteristické rysy. Tvůrci a interpreti romantického baletu (F. Taglioni, M. Taglioni, J. Perrot, C. Grisi, A. Saint-Léon, F. Cerrito, F. Elssler, A. Bournonville, L. Grahn ad.).
- Balety- féerie. Postromantický balet v Rusku, tvorba M. Petipy a L. Ivanova
Výsledky učení
Student se orientuje v dějinách tance probíraných období. Získá širší povědomí o kulturním významu a funkci tance od nejstarších etap vývoje lidstva až do konce 19. století. Prokáže schopnost zařadit charakteristiku tanečních projevů do širšího kontextu. Penzum všech získaných znalostí přímo souvisí s obsahem státní závěrečné zkoušky.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
BLASIS, Carlo: Základní pojednání o teorii a praxi tanečního umění. Přeložila Helena Kazárová, Taneční listy 1996.
BRODSKÁ, Božena. Vybrané kapitoly z dějin baletu, AMU 2017. ISBN 978-80-7331-106-3.
BRODSKÁ, Božena. Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984. (skripta AMU)
BRODSKÁ, Božena. Romantický balet. AMU 2007. ISBN 978-80-7331-108-7.
BRODSKÁ, Božena - VAŠUT, Vladimír. Svět tance a baletu. AMU 2004. 80-7331-004-X.
JŮZL, Miloš, a kol. Dějiny umělecké kultury, díl II. SPN Praha, 1996. ISBN 80-04-22193-9.
KAZÁROVÁ, Helena. Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, AMU Praha 1998, s. 7-21. ISBN 80-85883-40-6.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní balet ve střední Evropě. AMU 2008. ISBN 978-80-7331-130-8.
Kolektiv (ed. Gremlicová, D.). Tanec a společnost. AMU 2009. ISBN 978-80-7331-162-9.
Kolektiv (Karolína Bulínová, Lucie Burešová, Dorota Gremlicová, Helena Kazárová, Daniela Zilvarová): Profese tanečníka: mezi obdivem a odsouzením. AMU, 2013. ISBN 978-80-7331-241-1.
NOVERRE, Jean Georges. Listy o tanci a baletech. SPN Praha 1982.
Doporučená literatura:
BRODSKÁ, Božena. Zdivadelnění tance v renesanci a baroku. In: Taneční listy 4/1999, s. 12.
BRODSKÁ, Božena. Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14.
DOTLAČILOVÁ, Petra. Vývoj baletu-pantomimy v osvícenecké Evropě, AMU 2013. ISBN 978-80-7331-270-1.
KAZÁROVÁ, Helena. Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16.
KAZÁROVÁ, Helena. Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. AMU 2005, 2. vydání 2018.
KIRSTEIN, Lincoln. Dance. A Short History of Classic Theatrical Dancing. Princeton, New Jersey 1987. ISBN 978-0871270191.
KIRSTEIN, Lincoln. Four Centuries of Ballet. Fifty Masterworks. Dover Publications, New York 1984. ISBN 0-486-24631-0.
MEISNER, Nadine. Marius Petipa: The Emperor's Ballet Master, Oxford University Press, 2019, ISBN: 9780190659295.
RAMEAU, Pierre. The Dancing Master. Princeton Book Co Pub; Facsimilie edition, 2003. ISBN 978-1852730925.
REBLING, Eberhard, ed. Marius Petipa. Meister des klassischen Balletts. Berlin 1975.
WOOD, Melusine. Some Historical Dances 12th to 19th Century.London, 1952.
E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=314
Hodnoticí metody a kritéria
Absolvování závěrečného testu. Ústní zkouška.
Hodnocení se skládá z 25 % hodnocení aktivity na přednáškách a seminářích a 25 % výsledku testu a 50 % ústní zkoušky.
Další požadavky: docházka 80 %, aktivní účast na přednáškách a seminářích
Poznámka
nejsou
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)