Pedagogika 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PEDA2 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Předmět je postaven jako základní kámen budování kompetencí, které budou studenti po absolutoriu využívat ve své pedagogické praxi. Uvádí studenty do pedagogiky jako vědy i jako praktické náplně profese učitele. Studenti si v rámci předmětu osvojují odbornou pedagogickou terminologii jako nezbytný předpoklad vstupu do učitelské praxe, ale také jako základ svého dalšího rozvoje. Na základě poznání vývoje pedagogického myšlení, vzniku alternativních pedagogických směrů jako výsledků základních diskurzů ve vzdělávání a komparace jejich východisek i konkrétních postupů vede studenty k promyšlenému, argumentovanému budování vlastní profesní platformy.
Cílem výuky je vytvořit znalostní a vědomostní základnu, kterou budou následně absolventi využívat jak přímo ve své pedagogické práci, tak jako nezbytný předpoklad dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Důležitým cílem je rovněž strukturování poznatků z různých pedagogických disciplín včetně oborových didaktik do smysluplného a prakticky využitelného vědomostního systému a zasazení pedagogické teorie i praxe do kontextu sociálních jevů a procesů.
Tematické okruhy:
1.Pedagogický výzkum a jeho metodologie
2.Etika v pedagogice
3.Plánování učení
4.Aktivní a autentické učení
5.Současné alternativní pedagogické směry
6.Aktuální problémy a výzvy stojící před pedagogickou teorií a praxí
7.Hodnocení ve výuce a evaluace výsledků vzdělávání.
8.Pedagogická komunikace
9.Podpora žáků se specifickými vzdělávacími potřebami
Výsledky učení
Student po absolvování předmětu:
-dokáže realizovat jednoduchý pedagogický výzkum,
-rozumí vztahům mezi mravy, morálkou, etikou v pedagogické praxi, orientuje se v etických problémech učitelské profese,
-dokáže sestavit časový tematický plán a přípravu na výukovou jednotku, ve které spolu výukové cíle, vzdělávací obsah a forma vytvářejí logický systém,
-rozumí principům aktivního, autentického učení,
-orientuje se v alternativních pedagogických koncepcích,
-orientuje se v aktuálních problémech pedagogické teorie a praxe,
-umí hodnotit žáky odborně správně, pedagogicky zdůvodněně, a to při respektování jejich individuálních vzdělávacích potřeb,
-využívá základní funkce a pravidla pedagogické komunikace (verbální i neverbální),
-ovládá „na člověka zaměřený“ přístup ve vzdělávání.
Předpoklady a další požadavky
v přípravě
Literatura
Povinná literatura:
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
HRDLIČKOVÁ, Alena. Alternativní pedagogické koncepce a jejich význam pro teorii a praxi současné školy. Pedagogická orientace. Brno: Československá pedagogická společnost, 1995, , 85-92. ISSN 1211-4669.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003, 223 s. ISBN 80-725-4329-6.
KOCÚROVÁ, Marie. Individualizace jako těžiště vztahu pedagogiky a speciální pedagogiky. Pedagogická orientace 2002, č. 3, s. 25-39. ISSN 1211-4669.
LUKÁŠOVÁ, Hana. Kvalita života dětí a didaktika. 1. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8584-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2. vyd. Praha: Portál, c2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Doporučená literatura:
JANÍK, T. (2010). Stav a výhledy českého pedagogického výzkumu. Pedagogická orientace, 20, 2010 č. 2, s .5-22. ISSN 1805-9511 Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1361/1006
JOSEPH, Stephen. Autenticita: jak být sám sebou a proč na tom záleží. Praha: Portál, 2018. Spektrum (Portál). ISBN 978-80-262-1361-1.
MIKLOŠKA, Petr. Pedagogické aplikace „přístupu zaměřeného na člověka“. Olomouc, 2016. Disertační. Univerzita Palackého v Olomouci. Vedoucí práce Panajotis Cakirpaloglu. Dostupné z: https://theses.cz/id/qjqk00/Disertacni_prace.pdf
PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: Wolters Kluwer, 2015. ISBN 978-80-7478-675-4
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 9788026204039.
RÝDL, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
Hodnoticí metody a kritéria
Založení pedagogického výzkumu (příprava teoretické části výzkumu), ústní zkouška z probraných téma
Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Mg) - Choreografie a režie - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)