Teorie skladby 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186TS4 zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Přednáška je zaměřena na základní otázky polyfonie z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti vícehlasu v klasické podobě i v jeho rozvíjení v podobě práce s vrstvami. Zahrnuta je také problematika různých ladění EDO jako způsob zahuštění tónového prostoru.. Zvláštní pozornost je věnována i souvisejícím způsobům notace.

Tematické okruhy:

  1. Základní pojmy „polyfonie“, „kontrapunkt“, „homofonie“, „monofonie“, „heterofonie“,„stratofonie“, „koláž“, „montáž“

2..Faktura/textura jako prostředek tektoniky skladby

3.. Imitační a neimitační techniky a jejich kinetická stránka, Carter.

4.Polyfonní formy a jejich verze ve 20. století

  1. Messiaen.
  2. Ladění - různá EDO.

Výsledky učení

Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti vícehlasu a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Rozlišuje pohled kontrapunktický a tektonický, oba pak využívá pro formulaci svých uměleckých i vědeckých názorů.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

BERNARD, Jonathan W. The Evolution of Elliott Carter's Rhythmic Practice. Perspectives of New Music, Vol. 26, No. 2 (Summer, 1988), pp. 164-203. Stable U RL: http: /www.jstor.org/stable/833189

HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. Vokální polyfonie. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.

HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 2. Instrumentální polyfonie. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.

MESSIAEN, Olivier. Technique de mon langage musical: texte avec exemples musicaux. Paris: Alphonse Leduc, 1966. ISBN 2-85689-033-4. (popř. další jazykové mutace)

SKINNER, Myles. Toward a Quarter-Tone Syntax: Selected Analyses of Works by Blackwood, Hába, Ives, and Wyschnegradsky., https://www.tierceron.com/diss/

Doporučená literatura:

IŠTVAN, Miloslav. Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Praha: Panton, 1973.

JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.

KREJČA, Tomáš. Tektonika. Koncepce a reflexe v českém prostředí. Živá hudba. Praha: AMU, 2018, , 46-70. ISSN 0514-7735.

KRESÁNEK, Jozef. Tektonika. 1. Bratislava: ASCO Art & Science, 1994. ISBN 80-901416-7-6.

RISINGER, Karel. Nauka o kontrapunktu XX. století. Praha: Panton, 1984.

RISINGER, Karel. Nauka o hudební tektonice. 2. díl. Praha: Akademie múzických umění, hudební fakulta, 1998. ISBN 80-85883-34-1.

Příslušná hesla ve slovnících The New Grove Dictionary of Music and Musicians (London 2001), Die Musik in Geschichte und Gegenwart (Kassel 1995), Slovník české hudební kultury (Praha, Supraphon 1997)

Hodnoticí metody a kritéria

Zkušební okruhy závěrečného písemného testu jsou totožné s tematickými okruhy uvedenými níže.

Minimální požadovaná docházka 80 %.

Poznámka

Nejsou.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů