Dramaturgická tvorba 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DVD3 | zkouška | 8 | 4 hodiny výuky týdně (45 minut), 164 až 204 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra činoherního divadla
Obsah
Náplní předmětu Dramaturgická tvorba jsou průběžně dvě linie úkolů, úkoly tvůrčí a úkoly koncepční. Předmět je věnován vlastní autorské tvorbě (původní hra, adaptace, dramatizace či překlad) a rozvíjení koncepčních, specificky dramaturgických schopností: předpoklady a principy tvorby dramaturgického plánu, analýza, výklad a interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce, posléze iniciace a reflexe procesu zkoušení a reflexe inscenace. Nedílnou součástí je i sledování současných divadelních postupů, ve vztahu k předmětu Vývojové tendence západního divadla v moderní kultuře. V seminářích předmětu Dramaturgická tvorba student*ka rozvíjí a prokazuje svou schopnost odhalit a pojmenovat scénický potenciál dramatických textů.
Znalosti a dovednosti, získané na bakalářském stupni studia dramaturgie, jsou dovršeny samostatnou tvůrčí prací studentů*ek. Společně se studenty*kami režie vybírají tituly a sestavují dramaturgický plán školního Divadla DISK. Přitom musí nejen usilovat o vyjádření svého postoje ke světu a divadlu, ale také zohledňovat limity, dané možnostmi hereckého obsazení a nutností zajistit kvalitní práci pro celý herecký ansámbl svých spolužáků*aček. Nabírají praktické zkušenosti v podmínkách, které simulují provoz profesionálního činoherního divadla. Přitom nepřestávají prohlubovat své vzdělanostní zázemí a schopnost reflexe divadelního představení, tak aby možnosti jejich budoucího profesionálního uplatnění byly co nejširší.
Významnou částí přípravy konkrétní inscenace je autorská, upravovatelská nebo překladatelská činnost studentů*ek dramaturgie, vyrůstající z dramaturgicko-režijní koncepce, kterou tvoří společně se studenty*kami režie. Stejně důležitá je analýza a reflexe celého procesu vzniku inscenace a jejího diváckého ohlasu, zachycená v písemné formě seminární a posléze diplomové práce.
Probírané okruhy témat:
- Získávání informací o dramatických textech, spolupráce s divadelními agenturami, autory a překladateli.
- Hledání vhodných textů pro konkrétní tvůrčí tým a herecké obsazení.
- Sestavování dramaturgického plánu.
- Dramaturgická příprava konkrétního titulu, analýza, interpretace, tvorba dramaturgicko-režijní koncepce.
- Literární práce na konkrétním textu: krácení, revize překladu, úpravy, adaptace, dramatizace.
- Autorství a redakce všech tiskovin: propagačních materiálů, programu k inscenaci, informací pro tiskovou zprávu.
- Aktivní účast na zkouškách a představeních a jejich reflexe, dovršená písemným záznamem celého procesu.
Výsledky učení
Student*ka je schopen:
- tvorby dramaturgického plánu a dramaturgie jednotlivých titulů ve školním Divadle DISK.
- literární i koncepční přípravy uváděného dramatického textu a všech souvisejících tiskovin.
- písemné reflexe zkušebního procesu inscenace a jejího výsledku, včetně diváckých ohlasů na premiéře i během repríz.
Absolvent*ka předmětu se orientuje ve světovém dramatu a současných podobách divadelního umění. Je u něj*ní rozvinuto koncepční myšlení, kriticko-analytický vhled, komunikační a argumentační schopnosti. Jsou u něj*ní kultivovány osobnostní tvůrčí předpoklady – osobitý typ dramaturgického talentu: autorsko-tvůrčí, koncepční, analytický, manažerský…
Předpoklady a další požadavky
Znalosti oboru dramaturgie na úrovni úspěšně složené bakalářské zkoušky.
Literatura
Povinná literatura:
Aristoteles: Poetika, Praha 1993
Brecht, B.: Myšlenky, Praha 1958
Burian, E. F.: Pražská dramaturgie na přelomu 30. a 40. let, NAMU, Praha 2022
Grossman, J.: Analýzy, Praha 1991
Hilar, K. H.: O divadle, DÚ, Praha 2002
Kotte, A.: Divadelní věda (Úvod), NAMU, Praha 2010
Kraus, K.: Divadlo ve službách dramatu, DÚ, Praha 2001
Radok, A.: Postupy a účinky, NAMU, Praha 2022
Vedral, J.: Dramaturg, Brno 2018
Ullrichová, D.: O interpretaci a analýze dramatického textu, studijní opory, KČD 2021
Vostrý, J.: Činoherní klub 1965–1972: Dramaturgie v praxi, Praha 1996
Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1986, NAMU, Praha 2019
Doporučená literatura:
Brecht, B.: Kupování mosazi, Brno 2009
Brook, P.: Prázdný prostor, Praha 1988
Císař, J. Česká divadelní tradice: mýtus, nebo skutečnost?, KANT pro AMU v Praze, 2011
Císař, J.: Člověk v situaci, NAMU, Praha 2016
Císař, J.: Základy dramaturgie, NAMU, Praha 2009
Diderot, D.: „Rozhovory o nemanželském synovi“, in: Diderot o divadle, Praha 1950
Dramaturgie pro jednadvacáté století, Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Praha 2013
Figal, G.: Hermeneutická svoboda, Praha 1994
Fischer-Lichte, E.: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy 2011
Frejka, J.: Divadlo je vesmír, DÚ, Praha 2004
Gadamer, H. G.: Aktualita krásného, Bratislava 1995
Gajdoš, J.: Od techniky dramatu ke scénologii, NAMU, Praha 2005
Goriaux Pelechová, J.: Divadlo Thomase Ostermeiera, KANT pro AMU v Praze, 2014
Grossman, J.: Texty o divadle 1–6, Praha 1999–2001
Jan Grossman k českému divadlu 20. století, NAMU, Praha 2021
Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět, Praha 2010
Honzl, J.: K novému významu umění, Praha 1956
Klíma, M.: O dramaturgii, Pražská scéna, Praha 2016
Kotte, A.: Dějiny divadla, NAMU, Praha 2022
Kvapil, J.: O čem vím, Praha 1937
Lehmann, H. T.: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
Lukeš, M.: Umění dramatu, Praha 1988
Lukeš, M.: Mezi karnevalem a snem, Praha 2004
Lyotard, J. F.: O postmodernismu, Praha 1998
Merenus, A., Mikulová, I., Šotkovská, J. (eds.): Text a divadlo, Praha 2020
Petříček, M.: Filosofie en noir, Praha 2018
Plešák, M. a kol.: Bez nápovědy: Vzpomínky Miroslava Plešáka a jeho přátel, Brno 2023
Rezek, P.: Tělo, věc a skutečnost, Praha 2010
Ricouer, P.: Čas a vyprávění, Praha 2000
Tairov, A.: Odpoutané divadlo, KANT pro AMU v Praze, 2005
Vedral, J.: Horizont událostí (Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu), Pražská scéna, Praha 2021
Vedral, J.: Lámání Prosperovy hůlky: K praktické dramaturgii, Pražská scéna, Praha 2021
Vostrý, J.: Obraz a příběh: scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění, KANT pro AMU v Praze, 2008
Vostrý, J.: Scénologie dramatu, KANT pro AMU v Praze, 2010
Vostrý, J.: Scénování v době všeobecné scénovanosti, KANT pro AMU v Praze, 2012
Vostrý, J.: Scénování a umění, KANT pro AMU v Praze, 2020
Vostrý, J., Plešák, M. (eds.): Problém Brecht I. U nás, II. Jinde, KANT pro AMU v Praze, 2021
Vostrý, J., Sílová, Z.: České drama a český hrdina, KANT pro AMU v Praze, 2017
Vostrý, J., Sílová, Z.: Režisér a herecký soubor. Případ K. H. Hilara, KANT pro AMU v Praze, 2023
Další publikace edice DISK (www.edicedisk.amu.cz) a Studijní texty Ústavu teorie scénické tvorby DAMU, editované J. Vostrým, Z. Sílovou a M. Šotkem.
Studijní opory vytvořené pedagogy KČD, dostupné na: https://www.damu.cz/katedry-programy/katedra-cinoherniho-divadla/pro-studenty/studijni-materialy/
Pedagogem předmětu je průběžně doporučována další literatura vztahující se konkrétním úkolům, inscenaci, scénickému projektu.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích (s 80% docházkou), zpracování a průběžná prezentace dílčích tvůrčích úkolů, příprava absolventské inscenace a práce na ní. Během semestru se vyžaduje samostatná četba (vždy 3 knih z povinné literatury) a písemná reflexe daného semestru v rozsahu min. 5 ns.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 15:00–18:00 | Milan ŠOTEK | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty hlavní)
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (Povinné předměty hlavní)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (Volitelné předměty)