Integrativní psychosomatická dílna 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205IPDP1 | zápočet | 1 | 20 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 10 až 15 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Těžištěm tohoto předmětu je rozvíjení osobnostní a psychofyzické vybavenosti směřující k celkové komunikační mohoucnosti a múzičnosti, ověřování možností vzájemné interakce hlasu a pohybu na cestě k autenticitě i spontaneitě projevu jedince a jeho múzické, tedy i osobnostní kultivaci.
Student hledá a získává tělové zkušenosti a využívá je jako impulzy k přirozenému hlasotvornému projevu a využívá hlasové projevy jako inspiraci pro pohyb.
Tematické okruhy:
- psychofyzické souvislosti pohybu i hlasu v přítomném okamžiku,
- využívání představivosti v souvislosti se záměrem,
- rozvíjení a pěstování vnitřního tělového hmatu.
Výsledky učení
- Student využívá tělové opory, prostory i mosty pro hlasotvorbu a pohybotvorbu.
- Student chápe tělové i prostorové linie, které mu nabízejí cestu ke schopnosti sebevyjádření v hlase i pohybu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Seminář je prakticky zaměřený, literatura je doporučená a je zaměřena na pohyb, hlas a improvizaci s textem a jejich propojení v těle studentů.
Rais, Mish, Mirka Eliášová, Lizzy Le Quesne, and Julyen Hamilton. ‘Improvisation as Practicing Trust : Interview with Julyen Hamilton’. Theatralia, no. 2 (2023): 197–203.
Raisová, Michaela. ‘“Vířivé kroužení, vynořování, zanořování”: O výchově k řeči Na KATaP (Online)’. Ústav pro Výzkum a Studium Autorského Herectví, 2022. https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021.
Raisová, Michaela. „Výchova k hlasu: Synergie přístupů.“ Diplomová práce, Praha: DAMU 2015.
Rodenburg, Patsy. The Actor Speaks. Voice and the performer. London: Methuen Drama, 2005.
Eliášová Mirka – Mish Rais – Le Quesne Lizzy. Improvizace jako performativní akt neotřelosti: Rozhovor s Wendy Houstoun [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 18. 2. 2023. [cit. ]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/improvizace-jako-performativni-akt-neotrelosti-rozhovor-s-wendy-houstoun-2022.
RAISOVÁ, Michaela (2018). „Britský a český přístup v pedagogice hlasu
a přednesu“. Teritoria umění. Praha: NAMU, 2018, s. 128–140.
RAISOVÁ, Michaela (2020). Mezi řečí: Různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti. Disertační práce. Praha: DAMU, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 2020.
RAISOVÁ, Michaela (2018). „Vím, jak daleko mohu zajít“ a „Hranice experimentu“. ArteActa. Praha: AMU, 2018/1, č. 2, s. 131–135 a 136–141.
Válková, Libuše, Vyskočilová, Eva. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, NAMU, 2007.
Declan Donnellan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
Eva Kröschlová. Ladění. Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU, 1998.
Eva Kröschlová. Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova. Praha, AMU, 1998.
Barbara Housemann. Finding your Voice. London: Nick Hern Books, 2012.
Kristin Linklater. Freeing the natural voice. New York Drama Book Publishers, 1976.
Miranda Tufnell a Chris Crickmay. Tělo, prostor představa. Praha: NAMU, 2020.
Jiří Lössl. Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí. Habilitační práce. Praha, DAMU, 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě docházky (min. 80 %), aktivity ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky a seminární práce. Na konci kurzu proběhne kolokvium, pro nějž si studenti připraví individuální krátkou prezentaci jako příklad konkrétní aplikace osvojeného materiálu.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)