Integrativní psychosomatická dílna 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 205IPDP1 | zápočet | 1 | 20 hodiny CVIČENÍ za celý semestr (45 minut), 10 až 15 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra výchovné dramatiky
Obsah
Těžištěm tohoto předmětu je rozvíjení osobnostní a psychofyzické vybavenosti směřující k celkové komunikační mohoucnosti a múzičnosti, ověřování možností vzájemné interakce hlasu a pohybu na cestě k autenticitě i spontaneitě projevu jedince a jeho múzické, tedy i osobnostní kultivaci.
Student hledá a získává tělové zkušenosti a využívá je jako impulzy k přirozenému hlasotvornému projevu a využívá hlasové projevy jako inspiraci pro pohyb.
Tematické okruhy:
- psychofyzické souvislosti pohybu i hlasu v přítomném okamžiku,
- využívání představivosti v souvislosti se záměrem,
- rozvíjení a pěstování vnitřního tělového hmatu.
Výsledky učení
- Student využívá tělové opory, prostory i mosty pro hlasotvorbu a pohybotvorbu.
- Student chápe tělové i prostorové linie, které mu nabízejí cestu ke schopnosti sebevyjádření v hlase i pohybu.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Literatura
Seminář je prakticky zaměřený, literatura je doporučená a je zaměřena na pohyb, hlas a improvizaci s textem a jejich propojení v těle studentů.
Rais, Mish, Mirka Eliášová, Lizzy Le Quesne, and Julyen Hamilton. ‘Improvisation as Practicing Trust : Interview with Julyen Hamilton’. Theatralia, no. 2 (2023): 197–203.
Raisová, Michaela. ‘“Vířivé kroužení, vynořování, zanořování”: O výchově k řeči Na KATaP (Online)’. Ústav pro Výzkum a Studium Autorského Herectví, 2022. https://www.autorskeherectvi.cz/post/virive-krouzeni-vynorovani-zanorovani-o-vychove-k-reci-na-katap-2021.
Raisová, Michaela. „Výchova k hlasu: Synergie přístupů.“ Diplomová práce, Praha: DAMU 2015.
Rodenburg, Patsy. The Actor Speaks. Voice and the performer. London: Methuen Drama, 2005.
Eliášová Mirka – Mish Rais – Le Quesne Lizzy. Improvizace jako performativní akt neotřelosti: Rozhovor s Wendy Houstoun [online]. Ústav pro výzkum a studium autorského herectví. 18. 2. 2023. [cit. ]. Dostupné z: https://www.autorskeherectvi.cz/post/improvizace-jako-performativni-akt-neotrelosti-rozhovor-s-wendy-houstoun-2022.
RAISOVÁ, Michaela (2018). „Britský a český přístup v pedagogice hlasu
a přednesu“. Teritoria umění. Praha: NAMU, 2018, s. 128–140.
RAISOVÁ, Michaela (2020). Mezi řečí: Různé pohledy na pedagogiku přednesu (a hlasu) v českém a britském kontextu na základě vlastní zkušenosti. Disertační práce. Praha: DAMU, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 2020.
RAISOVÁ, Michaela (2018). „Vím, jak daleko mohu zajít“ a „Hranice experimentu“. ArteActa. Praha: AMU, 2018/1, č. 2, s. 131–135 a 136–141.
Válková, Libuše, Vyskočilová, Eva. Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, NAMU, 2007.
Declan Donnellan. Herec a jeho cíl. Praha: Brkola, 2007.
Eva Kröschlová. Ladění. Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU, 1998.
Eva Kröschlová. Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova. Praha, AMU, 1998.
Barbara Housemann. Finding your Voice. London: Nick Hern Books, 2012.
Kristin Linklater. Freeing the natural voice. New York Drama Book Publishers, 1976.
Miranda Tufnell a Chris Crickmay. Tělo, prostor představa. Praha: NAMU, 2020.
Jiří Lössl. Výchova vědomým pohybem v pedagogické a tvůrčí. Habilitační práce. Praha, DAMU, 2021.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě docházky (min. 80 %), aktivity ve výuce, zpracování zadaných úkolů během výuky a seminární práce. Na konci kurzu proběhne kolokvium, pro nějž si studenti připraví individuální krátkou prezentaci jako příklad konkrétní aplikace osvojeného materiálu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)