Obrazová narace a její současné stylizační trendy 1
Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
304ON1 | zápočet | 2 | 25 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 31 až 41 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra kamery
Obsah
Semináře na téma současných stylizačních trendů pro vyprávění obrazem se budou soustředit především na postihnutí jednotlivých trendů pomocí předvedení vazeb mezi současnými režiséry a jejich kameramany.
Jednotlivé semináře se budou skládat ze čtyř základních částí:
- výklad jednotlivých trendů, jejich rozbor a ukotvení v rámci filmové narace.
- uvedení ukázek, které by měly podnítit zamyšlení nad danou problematikou a podpořit předcházející výklad.
- rozbor konkrétních kameramanů (včetně jejich filmografií), jejich přístupů k daným trendům a porovnání způsobů práce.
- vedení rozboru samotných studentů a jejich pohled na danou problematiku.
Témata jednotlivých seminářů:
- Stylizace, stylistika, styl a další kategorie filmové narace.
morfém, foném, syntax, vývoj filmové řeči
rozdělení základních trendů: Autentičnost, Barevnost, Tónování, Užití formátů, Pohyby, Dynamika, Svícení, Digitalizace.
- Trend autentičnosti
Rozbor možností zvýraznění autentičnosti v současném filmu.
Režisérské osobnosti:
Jean-Pierre Dardenne a Luc Dardenne
Jacques Audiard
Paul Greengrass
Kameramanské osobnosti:
Barry Acroyd
Harris Savides
Oliver Wood
- Trendy v oblasti pohybu a dynamiky obrazu
V návaznosti na trendy v oblasti autenticity je následující seminář věnován vyprávění příběhu pomocí pohybů obrazu a jejich trendům, které se v posledních letech čím dál více prosazují na stříbrném plátně.
Režisérské osobnosti:
Gaspar Noe
Wes Anderson
Alejandro Inárritu
Kameramanské osobnosti:
Stéphane Fontaine
Benoît Debie
Robert D. Yeoman
- Trendy v oblasti barev a tónování obrazu
Možnosti práce s barvou v obraze byly od počátku uvedení barevného filmu do filmového průmyslu, jak využívány, tak rozvíjeny. Současné technologické možnosti na straně jedné tyto možnosti dále rozšiřují, ale na straně druhé vyžadují komplexnější přístup samotných autorů.
Režisérské osobnosti:
Sourozenci Wachowski
Guillermo del Toro
Michael Bay
Kameramanské osobnosti:
Adam Arkapaw
Dan Laustsen
Seamus McGarvey
Bill Pope
- Trendy užívání rozličných formátů obrazu
Práce s jednotlivými technologickými formáty od natáčení mobilním telefonem po užití technologie IMAX je v současnosti běžnou realitou. Volba formátů též výrazně ovlivňuje stylizační pojetí výsledného díla a může vytvářet tempo filmové řeči.
Režisérské osobnosti:
James Cameron
Ang Lee
David Ayer
Robert Zemeckis
Kameramanské osobnosti:
Robert Elswit
Daniel Mindel
Claudio Miranda
John Toll
Roman Vasyanov
- Trendy v přístupu ke svícení obrazu
S příchodem digitálních technologií se výrazně mění přístup ke způsobu svícení a tvorbě světelné atmosféry.
Režisérské osobnosti:
David Fincher
Tim Burton
Terrence Malick
Kameramanské osobnosti:
Jeff Cronenweth
Bruno Delbonnel
Dariusz Wolski
- Digitální a filmový „look“
Rozdílnost vzhledu obrazu mezi filmovým a digitáním se po rozšíření digitáních záznamových technologií pohybuje od napodobování filmového vzhledu až po vyhranění se vůči klasickému filmovému obrazu a prosazování digitálního vzhledu.
Režisérské osobnosti:
Michael Mann
Marc Web
Danny Boyle
Kameramanské osobnosti:
John Schwartzman
Dante Spinotti
Dean Semler
- Režisérské osobnosti a jejich vize (3-4 semináře)
Rozbor a přehled vývoje významných režisérských osobností ve vztahu ke svým kmenovým kameramanům, včetně poukázání na rozdíly v přístupu k jednotlivým žánrům a na odlišnosti vzhledu obrazu při změně kameramana.
Paolo Sorrentino Luca Bigazzi
Steve McQueen - Sean Bobbit
Park Chan Wook - Chung-hoon Chung
Coen Brothers - Roger Deakins
Christopher Nolan - Wally Phister x Hoyte van Hoytema
Krzystow Kieslowski - Slawomir Idziak
Peter Jackson - Andrew Lesnie
Darren Aronofski - Matthew Libatique
Alejandro Innaritu - Emmanuel Lubezki
Guillermo Del Toro - Guillermo Navarro
Steven Spielberg - Janusz Kaminski
Alan Parker - Michael Seresin
Nicolas Winding Refn - Newton Thomas Siegel, Larry Smith,
Clint Eastwood - Tom Stern
Denis Villeneuve - André Turpin, Roger Deakins, Bradford Young
- Adaptabilní autoři obrazu
Rozbor skupiny kameramanů, kteří mění svůj autorský styl na základě práce s žánrem nebo díky spolupráci s režisérem.
Kameramanské osobnosti:
Greig Fraser
Phedon Papamichael
Rodrigo Prieto
- Nová jména v oblasti snímání obrazu
Přehled nových jmen kameramanů a jejich stylů.
Kameramanské osobnosti:
Natasha Braier - Neon Demon
Alex Catalán - Marshland
Mátyás Erdély - Son of Saul
David Gallego - Embrace of the Serpent
Mikhail Krichman - Leviathan
- Řemeslní kameramané
Početná skupina kameramanů, pro které je obrazová narace především řemeslem. Součástí semináře je rozbor jejich významných děl v porovnání se standardním snímaním většiny jejich snímků.
Kameramanské osobnosti:
Ben Davis
Bruno Delbonnel
Mauro Fiore
Adriano Goldman
John Mathieson
Salvatore Totino
- Obrazová narace v české kinematografii
Přehled základních obrazových přístupů v české kinematografii včetně důrazu na vybrané autory.
Kameramanské osobnosti:
Stanislav Milota
Jaroslav Kučera
Miroslav Ondříček
Bedřich Baťka
František Uldrich
Otto Heller
Vladimír Novotný
Výsledky učení
Semináře na téma současných stylizačních trendů pro vyprávění obrazem se budou soustředit především na postihnutí jednotlivých trendů pomocí předvedení vazeb mezi současnými režiséry a jejich kameramany. Seminář je věnován aplikaci rozborů na vlastní díla samotných studentů z pohledu obrazové narace.
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
ECO, Umberto, Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009. ISBN 978-80-257-0157-7
GAMUT, L. T. F., Logic, language, and meaning 2 sv. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1991. ISBN 978-0-226-28088-2
SADOUL, Georges, Dějiny filmu. Praha: Orbis, 1958. 486 s.
THOMPSON, Kristin, BORDWELL, David, Dějiny filmu. Praha: Akademie múzických umění, 2007
THOMPSON, Kristin, Storytelling in the New Hollywood. New York: Harvard University Press, 1999. ISBN 0-674-83974-9.
Hodnoticí metody a kritéria
- zpracování kritické eseje na vybrané dílo - celovečerní film (2000 slov).
- závěrečný rozbor kameramanských prací jednotlivých studentů.
Poznámka
výuka distančně
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Kamera - magistr_2021 (Povinné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)