Tanec s partnerem KT 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PKT1 zápočet 1 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 7 až 12 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Předmět obsahuje speciální disciplínu tanečního vzdělávání. Během studia, zaměřeného na klasický tanec, studenti získávají základy partnerské techniky a osvojují si zkušenosti a návyky scénického partnerského chování.

Výuka je založena na získání přehledu obecné otázky metodiky a techniky držení, popisu příkladů cvičení a vyučovacích hodin tance s partnerem. Tyto znalosti se zúročují jak v systematické školní výuce, tak při repeticích choreografického repertoáru.

Cílem studia je vysvětlit význam duetů v tanci a baletu, tvůrčí vztah obou partnerů a nutnost společného pohybového rytmu. Studenti poznají, procvičí i popíší podobu, formu a techniku tance v pas de trois, pas de quatre, pas de cinque apod. V roli pedagoga studenti poznají, jak stavět cvičení a prvky klasického pohybového kánonu do logických celků, naučí se pozorovat a opravovat chyby.

Tematické okruhy:

●Pravidla partnerské techniky na zemi

●Vyvažování sur place ve vycentrovaném postavení, v šikmém postavení i „mimo“ osu (out of balance) v polohách au genou a sur les cou de pied, v pózách, adagiových prvcích a vazebných prvcích

●Otáčky, obraty a promenades v držení za obě ruce

●Pravidla posilování fyzické kondice jednotlivých tělesných partií, těla jako celku a v systému protitahu (základní opora v zemi)

●Pravidla zvedání a držení partnerky (partnera) ve vzduchu (en l´air): ve výši ramen a hrudi, na těle

●Choreografické sekvence kombinující přechody zvedání v různých polohách a s odrazem partnerky na místě

●Rozvíjení obratnosti, pohotovosti, společného cítění rytmu, schopnosti orientace a rychlého přizpůsobení v každém pas a temps

Výsledky učení

● orientace v teorii a praxi plynulé a komplementární spolupráce partnerů na scéně

● znalost postupů chápání a zpracování vlastních učebních postupů v praktické výuce

● přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností v umění, zpravidla ve vrcholných scénách klasického baletního repertoáru a v neoklasické stylizaci

● schopnost aplikovat v prezentaci partnerské taneční techniky svojí svoji pedagogickou, pozorovací, analytickou a uměleckou působnost

● schopnost samostatně rozvíjet svoje kreativní myšlení na patřičných tanečních vazbách

● umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr příkladného enchaȋnement po stránce koncepční

● dovednost veřejné prezentace své práce

● schopnost dokumentovat potřebné vlastní tvůrčí práce k vytváření a archivování materiálů pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost v přístupu k virtuózním tanečním dovednostem

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

HALÁSZ, Andrej. Analýza a syntéza tanečního duetu. Praha: H & H, 1994. ISBN 80-85787-52-0.

SEREBRENNIKOV, Nikolaj Nikolajevič. Tanec s partnerem. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981.

Doporučená literatura:

GÁL, Jenő. Methodik des klassischen Pas de deux. Berlin: Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, 1985.

Hodnoticí metody a kritéria

Na zápočet student prokáže schopnost výstavby myšlení, chápání a explikaci probíraných tanečních prvků a principů.

Prezentuje cvičební vazby a ukázky typického příkladu z tradičního klasického repertoáru (choreografie). Doloží popis, reflexi a význam vybrané choreografické ukázky - během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představí výsledky svého myšlení na předkládané partnerské kompozici.

Další požadavky – docházka 80%, aktivita ve výuce, zpracování dílčích úkolů

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů