Skupinová výuka hlasové výchovy 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHY2 | zkouška | 1 | 2 hodiny výuky týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra autorské tvorby a pedagogiky
Obsah
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy seberealizace ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem.
Hlasová mohoucnost je vnímána také jako jeden z hlavních předpokladů autorského projevu.
Témata:
- objevování tělového cítění v souvislosti s otevřením cesty k svobodnému hlasovému projevu,
- vnitřní tělový hmat, tělové napětí, uvolnění a povolení,
- vědomé rozlišování pocitů a jejich somatické otisky,
- sluchová, prostorová a zvuková představivost- rozvíjení prostorových a hmatových představ,
- fyziologie dýchání, fyziologie hlasotvorného dýchání - shody a rozdíly a podněty k jejich navozování,
- role brániční opory a hlubokého stabilizačního systému v přirozeném hlasovém projevu.
Výsledky učení
- Vytvoření podnětu k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracování základů hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovou průpravou systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus jedinečně sladěných funkcí (ve smyslu optimální souhry psychického, somatického a hlasového projevu),
- prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopení mechanismu přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, emocím a svalové aktivaci tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnění skutečnosti, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz jedinečnosti,
- dospívat k pochopení, že v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, vzdělanostní předpoklady.
Literatura
Čunderle, Michal. (ed.) Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. 1. vydání. Praha: AMU, 2006
Lewis, Dennis. Tao dechu: Naučte se správně dýchat, přeložil Jan Brázda. 1. vydání. Praha: Pragma, 2000
Válková, Libuše. Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. 1. vydání. Praha: AMU, 1999
Válková, Libuše a Vyskočilová, Eva. Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. 1. vydání. Praha: AMU, 2007
Feldenkrais, Mosché. Silné já: Návod ke spontánnosti. přeložila Gabriela Kalinová. 1. vydání. Hodkovičky: Pragma, 2014
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích;
- vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů;
- dle míry uplatnění získaných poznatků a dovedností v klauzurních projektech.
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinné předměty)