Současná fotografie a umění 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 307SOFU1 | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra fotografie
Obsah
Ke splnění předmětu je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2–3 ns.) v půli semestru a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5–10 ns) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.
Pro kratší písemný úkol (do 9. 11.) si student/ka připraví reflexi výstavy, ke které se analyticky a/nebo kriticky vztáhne.
Závěrečná seminární práce (do 4. 1.) se může přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce a/nebo k některému z probíraných témat či četby. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.
6.10. (Noemi Purkrábková)
*Umělecké dílo mezi galerií a online prostorem: dokumentace, cirkulace, postprodukce*
Četba:
– Steyerl, Hito. 2023. „Je internet mrtvý?“ In Umění bez daně, 133–141. Praha: VVP AVU.
Doporučená literatura:
– Abrams, Loney. 2013. „Flatland.“ The New Inquiry. Přístupné online: https://thenewinquiry.com/flatland/ (accessed [datum přístupu]).
– Kholeif, Omar. 2018. Goodbye, World! Looking at Art in the Digital Age. Berlin: Sternberg Press, 97–119.
– Bourriaud, Nicolas. 2004. Postprodukce. Praha: tranzit.cz.
13.10. (Josef Ledvina)
*Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo*
Četba:
– Noë, Alva. 2016. Strange Tools: Art and Human Nature. New York: Hill and Wang. (zejména část III).
20. 10. (Josef Ledvina)
*Roztomilé obrázky v galerii a na sociálních sítích*
Četba:
– May, Simon. 2019. The Power of Cute. Princeton: Princeton University Press.
27. 10 X - rektorské volno
3.11. (Noemi Purkrábková)
*Poetika a politika Infrastruktur*
Četba:
– Zylinska, Joanna. 2023. Nelidská fotografie. Praha: Karolinum. (především kapitola 2)
Doporučená literatura:
– Weizman, Eyal. 2017. Forensic Architecture: Violence at the Threshold of Detectability. New York: Zone Books.
– Easterling, Keller. 2014. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space. London: Verso.
– Gabrys, Jennifer. 2016. Program Earth: Environmental Sensing Technology and the Making of a Computational Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.
10.11. X – catch up week - volno
24.11 (Josef Ledvina)
*Institucionální kritika a institucionalizace fotografie*
Četba:
– Krauss, Rosalind. 1982. „Photography’s Discursive Spaces: Landscape/View.“ Art Journal 42 (4): 311–319.
1.12. (Noemi Purkrábková)
*Dekolonizace a postkoloniální myšlení v současném umění*
Četba:
– Demos, T. J. 2013. Return to the Postcolony: Specters of Colonialism in Contemporary Art. Berlin: Sternberg Press. (Introduction s. 7–18; „The Haunting: Renzo Martens’ Enjoy Poverty“ s. 97–123.)
Doporučená literatura:
– Fanon, Frantz. 2014. Psanci této země. Praha: tranzit.cz. (especially essay „O násilí“)
– Said, Edward. 2006. Orientalismus. Brno: Paseka.
8.12. (Josef Ledvina)
*Autentické, povrchní a autenticky povrchní: strategie současné performance*
Četba:
– Bishop, Claire. 2008. „Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art.“ In Double Agent, edited by Claire Bishop and Silvia Tramontana, 110–125. London: ICA. Přístupné online: https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf
15.12. (Noemi Purkrábková)
*Technologie – umění – gender: feminismus a (nová) média*
Četba:
– Haraway, Donna. 1985/2014. „Kyborgský manifest: Věda, technologie a socialistický feminismus.“ In Společenské vědy a audiovize, edited by Helena Bendová and Matěj Strnad, 545–577. Praha: NAMU.
Doporučená literatura:
– Plant, Sadie. 1995. „The Future Looms: Weaving Women and Cybernetics.“ Body & Society 1 (3–4): 45–64. // Plant, Sadie. 1997. Zeros + Ones: Digital Women + the New Technoculture. London: Fourth Estate.
– Laboria Cuboniks. 2018. „Xenofeministický manifest.“ In Mysl v terénu, 173–184. Praha: VVP AVU.
– Russel, Legacy. 2023. Glitch Feminismus: manifest. Praha: Utopia Libri.
(22.12) – konzultace seminárních prací
Výsledky učení
Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
Ke splnění předmětu je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2-3 ns.) v půli semestru a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5 – 10 ns) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.
Instrukce k písemným výstupům:
Pro *kratší písemný úkol* si student/ka vybere jedno současné umělecké dílo, výstavu, fotografii, popř. jiný alternativní umělecký formát, ke kterému se analyticky a/nebo kriticky vztáhne.
*Závěrečná seminární práce* se může přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce a/nebo k některému z probíraných témat či četby. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.
Poznámka
-
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Po | 09:50–11:25 | Josef LEDVINA | Tržiště -at.intermedia Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Povinné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)