Současná fotografie a umění 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU1 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Tomáš DVOŘÁK, Josef LEDVINA, Michal ŠIMŮNEK

Obsah

11. 10.

Co je to umění a kdo všechno ho dělá?

Profesionálové, amatéři, outsideři, shitposteři, automaty…

Pamela Bannos: „Vivian Maier: A Photographer’s Life and Afterlife“, University of Chicago Press 2017.

18. 10.

Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo

Hito Steyerl: In Defense of the Poor Image

https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/

25. 10.

Politika a estetika zastaralosti: Analogová fotografie v digitální době

Margaret Iversen: “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean”. In: Photography, Trace, and Trauma, 2019, 33-47.

1. 11.

Seminář

8. 11.

Dědictví avantgard: politizace umění a estetizace politiky

Claire Bishop, “The Social Turn. Collaboration and Its Discontents,” Artforum, 2006.

15. 11.

Umění jako produkt / Produkt jako umění

Louise Benson, “Welcome to the LOL House: The Cynical Legacy of DIS“, Elephant:

https://elephant.art/welcome-to-the-lol-house-the-legacy-of-dis-10062021/

22. 11.

Seminář

29. 11.

Transparence ztracená, přetrvávající a znovunalezená

Erika Balsom, “The Reality-Based Community”, e-flux:

https://www.e-flux.com/journal/83/142332/the-reality-based-community/

6. 12.

Autentické a povrchní: strategie současné performance

Claire Bishop, „Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art“, in Double Agent, eds. Claire Bishop and Silvia Tramontana, London: ICA, 2008, pp 110-125, https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf

13. 12.

Umění a antropocén

Carolyn L. Kane, “Plastic Shine: From Prosaic Miracle to Retrograde Sublime”, e-flux, http://supercommunity.e-flux.com/texts/plastic-shine-from-prosaic-miracle-to-retrograde-sublime/

20. 12.

Seminář

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Alva Noë: Strange Tools: Art and Human Nature, Hill and Wang 2016.

Hodnoticí metody a kritéria

20minutová prezentace:

Zvolte si dílo konkrétního umělce nebo jev týkající současného umění, představte jej prostřednictvím obrazového materiálu, vysvětlete čím vás zaujal a představte argument, proč by měl zajímat také ostatní. Připravte 3 otázky pro diskusi.

Písemná práce:

Esej o minimální rozsah 4 normostran (7200 znaků včetně mezer) věnovaný rozboru vybraného díla/souboru děl/výstavního projektu. Text by měl využívat primární či sekundární zdroje, s nimiž budete polemizovat, či které použijete k podpoře svých tvrzení. Texty posílejte na pledvina@gmail.com. Termín odevzdání: 7. 1. 2024.

Zkouška bude mít podobu diskuse nad odevzdaným textem.

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 112
Učebna KF 112

(Lažanský palác)
LEDVINA J.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:50–11:25 Josef LEDVINA Učebna KF 112
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů