Současná fotografie a umění 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU1 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Tomáš DVOŘÁK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Josef LEDVINA, Noemi PURKRÁBKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

Ke splnění předmětu je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2–3 ns.) v půli semestru a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5–10 ns) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.

Pro kratší písemný úkol (do 9. 11.) si student/ka připraví reflexi výstavy, ke které se analyticky a/nebo kriticky vztáhne.

Závěrečná seminární práce (do 4. 1.) se může přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce a/nebo k některému z probíraných témat či četby. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.

6.10. (Noemi Purkrábková)

*Umělecké dílo mezi galerií a online prostorem: dokumentace, cirkulace, postprodukce*

Četba:

– Steyerl, Hito. 2023. „Je internet mrtvý?“ In Umění bez daně, 133–141. Praha: VVP AVU.

Doporučená literatura:

– Abrams, Loney. 2013. „Flatland.“ The New Inquiry. Přístupné online: https://thenewinquiry.com/flatland/ (accessed [datum přístupu]).

– Kholeif, Omar. 2018. Goodbye, World! Looking at Art in the Digital Age. Berlin: Sternberg Press, 97–119.

– Bourriaud, Nicolas. 2004. Postprodukce. Praha: tranzit.cz.

13.10. (Josef Ledvina)

*Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo*

Četba:

– Noë, Alva. 2016. Strange Tools: Art and Human Nature. New York: Hill and Wang. (zejména část III).

20. 10. (Josef Ledvina)

*Roztomilé obrázky v galerii a na sociálních sítích*

Četba:

– May, Simon. 2019. The Power of Cute. Princeton: Princeton University Press.

27. 10 X - rektorské volno

3.11. (Noemi Purkrábková)

*Poetika a politika Infrastruktur*

Četba:

– Zylinska, Joanna. 2023. Nelidská fotografie. Praha: Karolinum. (především kapitola 2)

Doporučená literatura:

– Weizman, Eyal. 2017. Forensic Architecture: Violence at the Threshold of Detectability. New York: Zone Books.

– Easterling, Keller. 2014. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space. London: Verso.

– Gabrys, Jennifer. 2016. Program Earth: Environmental Sensing Technology and the Making of a Computational Planet. Minneapolis: University of Minnesota Press.

10.11. X – catch up week - volno

24.11 (Josef Ledvina)

*Institucionální kritika a institucionalizace fotografie*

Četba:

– Krauss, Rosalind. 1982. „Photography’s Discursive Spaces: Landscape/View.“ Art Journal 42 (4): 311–319.

1.12. (Noemi Purkrábková)

*Dekolonizace a postkoloniální myšlení v současném umění*

Četba:

– Demos, T. J. 2013. Return to the Postcolony: Specters of Colonialism in Contemporary Art. Berlin: Sternberg Press. (Introduction s. 7–18; „The Haunting: Renzo Martens’ Enjoy Poverty“ s. 97–123.)

Doporučená literatura:

– Fanon, Frantz. 2014. Psanci této země. Praha: tranzit.cz. (especially essay „O násilí“)

– Said, Edward. 2006. Orientalismus. Brno: Paseka.

8.12. (Josef Ledvina)

*Autentické, povrchní a autenticky povrchní: strategie současné performance*

Četba:

– Bishop, Claire. 2008. „Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art.“ In Double Agent, edited by Claire Bishop and Silvia Tramontana, 110–125. London: ICA. Přístupné online: https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf

15.12. (Noemi Purkrábková)

*Technologie – umění – gender: feminismus a (nová) média*

Četba:

– Haraway, Donna. 1985/2014. „Kyborgský manifest: Věda, technologie a socialistický feminismus.“ In Společenské vědy a audiovize, edited by Helena Bendová and Matěj Strnad, 545–577. Praha: NAMU.

Doporučená literatura:

– Plant, Sadie. 1995. „The Future Looms: Weaving Women and Cybernetics.“ Body & Society 1 (3–4): 45–64. // Plant, Sadie. 1997. Zeros + Ones: Digital Women + the New Technoculture. London: Fourth Estate.

– Laboria Cuboniks. 2018. „Xenofeministický manifest.“ In Mysl v terénu, 173–184. Praha: VVP AVU.

– Russel, Legacy. 2023. Glitch Feminismus: manifest. Praha: Utopia Libri.

(22.12) – konzultace seminárních prací

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

-

Hodnoticí metody a kritéria

Ke splnění předmětu je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2-3 ns.) v půli semestru a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5 – 10 ns) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.

Instrukce k písemným výstupům:

Pro *kratší písemný úkol* si student/ka vybere jedno současné umělecké dílo, výstavu, fotografii, popř. jiný alternativní umělecký formát, ke kterému se analyticky a/nebo kriticky vztáhne.

*Závěrečná seminární práce* se může přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce a/nebo k některému z probíraných témat či četby. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.

Poznámka

-

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost TR2-304
Tržiště -at.intermedia

(Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12))
LEDVINA J.
09:50–11:25
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:50–11:25 Josef LEDVINA Tržiště -at.intermedia
Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12)
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2025/2026:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů