Současná fotografie a umění 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU1 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

11. 10.

Co je to umění a kdo všechno ho dělá?

Profesionálové, amatéři, outsideři, shitposteři, automaty…

Pamela Bannos: „Vivian Maier: A Photographer’s Life and Afterlife“, University of Chicago Press 2017.

18. 10.

Obraz jako nástroj a obraz jako umělecké dílo

Hito Steyerl: In Defense of the Poor Image

https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/

25. 10.

Politika a estetika zastaralosti: Analogová fotografie v digitální době

Margaret Iversen: “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean”. In: Photography, Trace, and Trauma, 2019, 33-47.

1. 11.

Seminář

8. 11.

Dědictví avantgard: politizace umění a estetizace politiky

Claire Bishop, “The Social Turn. Collaboration and Its Discontents,” Artforum, 2006.

15. 11.

Umění jako produkt / Produkt jako umění

Louise Benson, “Welcome to the LOL House: The Cynical Legacy of DIS“, Elephant:

https://elephant.art/welcome-to-the-lol-house-the-legacy-of-dis-10062021/

22. 11.

Seminář

29. 11.

Transparence ztracená, přetrvávající a znovunalezená

Erika Balsom, “The Reality-Based Community”, e-flux:

https://www.e-flux.com/journal/83/142332/the-reality-based-community/

6. 12.

Autentické a povrchní: strategie současné performance

Claire Bishop, „Outsourcing Authenticity? Delegated Performance in Contemporary Art“, in Double Agent, eds. Claire Bishop and Silvia Tramontana, London: ICA, 2008, pp 110-125, https://monoskop.org/images/1/19/Bishop_Claire_2008_Outsourcing_Authenticity_Delegated_Performance_in_Contemporary_Art.pdf

13. 12.

Umění a antropocén

Carolyn L. Kane, “Plastic Shine: From Prosaic Miracle to Retrograde Sublime”, e-flux, http://supercommunity.e-flux.com/texts/plastic-shine-from-prosaic-miracle-to-retrograde-sublime/

20. 12.

Seminář

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Alva Noë: Strange Tools: Art and Human Nature, Hill and Wang 2016.

Hodnoticí metody a kritéria

20minutová prezentace:

Zvolte si dílo konkrétního umělce nebo jev týkající současného umění, představte jej prostřednictvím obrazového materiálu, vysvětlete čím vás zaujal a představte argument, proč by měl zajímat také ostatní. Připravte 3 otázky pro diskusi.

Písemná práce:

Esej o minimální rozsah 4 normostran (7200 znaků včetně mezer) věnovaný rozboru vybraného díla/souboru děl/výstavního projektu. Text by měl využívat primární či sekundární zdroje, s nimiž budete polemizovat, či které použijete k podpoře svých tvrzení. Texty posílejte na pledvina@gmail.com. Termín odevzdání: 7. 1. 2024.

Zkouška bude mít podobu diskuse nad odevzdaným textem.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů