Současná fotografie a umění 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307SOFU2 zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 79 až 99 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

10. 2. (jl)

DEEPFAKE!!! / Mezi epistemickou bdělostí a paranoiou

McKenzie-McHarg, Andrew. “Experts versus eyewitnesses. Or, how did conspiracy theories come to rely on images?”. Word & image. 35, no. 2 (2019): 141-158.

17. 2. (np)

Gamifikace (v) umění

Wark, McKenzie. Gamer Theory, Harvard University Press, 2007, především kapitola AGONY (on The Cave) (odstavce 001–025)

Doporučená četba:

– Nguyen, C. Thi. Games. Agency As Art, Oxford University Press, 2020

– Bown, Alfie. Playstation Dreamworld, Polity Press, 2017

– Galloway, Alexander. Gaming: Essays on Algorithmic Culture, University of Minnesota Press, 2006

24. 2. (jl)

Politika a estetika zastaralosti: Analogová fotografie v digitální době

Iversen, Margaret. “Analogue: On Zoe Leonard and Tacita Dean”. In Photography, Trace, and Trauma. University of Chicago Press, 2019.

3. 3. (np)

Poetika a politika Infrastruktur

Zylinska, Joanna. Nelidská fotografie, Karolinum, 2023, především kapitola 2

Doporučená četba:

– Weizman, Eyal. Forensic Architecture. Violence at the Threshold of Detectability, Zone Books, 2017

– Graae, Andreas, Immanuel and Maurer, Kathrin. Drone Imaginaries: The Power of Remote Vision, Manchester University Press, 2021

– Easterling, Keller. Extrastatecraft: The Power of Infrastructure Space, Verso, 2014

10. 3. (jl)

Řád, forma, pattern / Nahodilost, bezforemnost, chaos

Bois, Yve-Alain, and Rosalind Krauss. Formless: A User's Guide. Zone Books, 1997. (zejména úvodní kapitola The Use Value of "Formless”, s. 13-40)

17. 3. (np)

Ironie vs. upřímnost: Postmoderní povrch, metamoderní kyvadlo, postironie a emocionalita v současném umění

Vermeulen, Timotheus. “The New Depthiness”, E-flux journal, 2015, accessible at: https://www.e-flux.com/journal/61/61000/the-new-depthiness/

Doporučená četba:

– Vermeulen, Timotheus and Van den Akker, Robin, Gibbons, Alison (eds.). Metamodernism: Historicity, Affect, Depth After Postmodernism, Rowma & Littlefield, 2017

– Jameson, Frederic. Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism, Duke University Press, 1991

– Hutcheon, Linda. Politics of Postmodernism, Routledge, 1989

24. 3. (jl)

Dědictví avantgard: otázka autonomie a instrumentality uměleckého díla

Bürger, Peter. Theory of the Avant-Garde. Translated by Michael Shaw. Manchester University Press, 1984.

(zejména kapitola On the Problem of the Autonomy of Art in Bourgeois Society, s. 35-54)

31. 3. (np)

Současné umění a budoucnost: Konce budoucnosti, akceleracionismus a nové futurismy

Srnicek, Nick and Williams, Alex. The Accelerationist Manifesto, in: #Accelerate. The Accelerationist Reader, Urbanomic, Merve, 2014

Doporučená četba:

– Berardi, Franco. After the Future, AK Press, 2009

– Fisher, Mark. Capitalist Realism: Is There No Alternative?. John Hunt, 2022

– Hameed, Ayesha, Gunkel, Henriette, and O’Sullivan, Simon (eds.). Futures and Fictions, Repeater, 2017

7. 4. (jl)

Umění a antropocén: případ Plasty

Kane, Carolyn L. “Plastic Shine: From Prosaic Miracle to Retrograde Sublime”. E-flux Journal 65, May, 2015. https://www.e-flux.com/journal/65/336456/plastic-shine-from-prosaic-miracle-to-retrograde-sublime/.

14. 4. (np)

Dekolonizace a postkoloniální myšlení v současném umění

Demos, T. J. Return to the Postcolony, Specters of Colonialism in Contemporary Art, Sternberg Press, 2013, Introduction (pp. 7–18) + The Haunting: Renzo Martens’ Enjoy Poverty (pp. 97–123)

Doporučená četba:

– Fanon, Frantz. Psanci této země, Tranzit.cz, 2014, především esej O násilí

– Said, Edward. Orientalismus, Paseka, 2006

21. 4.

Velikonoční pondělí – výuka se nekoná

28. 4. (np)

Vztah a proces: Umělecké dílo jako pole interakcí

Nail, Thomas. Theory of the Image, Oxford University Press, 2019, kapitola 3: The Field of Art (p. 69–95),

Doporučená četba:

– Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetics, les presses du réel, 2002

– Bishop, Claire. Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship, Verso, 2012

– Barad, Karen. “On Touching – The Inhuman that Therefore I Am”, differences 23:3, 2012 (p. 206–223)

Výsledky učení

Student se orientuje v současném umění, rozumí současným teoriím umění a fotografie, umí přemýšlet o fotografii v kontextu aktuálních diskusí o technických obrazech a dílčí diskutovaná témata umí reflektovat ve vlastní tvůrčí práci.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

-

Hodnoticí metody a kritéria

Ke splnění předmětu je požadována pravidelná účast (maximálně 3 absence za semestr). Dále je třeba odevzdat dvě písemné práce – jednu krátkou (2-3 ns.) v půli semestru (do 23. března) a druhou v podobě závěrečné seminární práce (5 – 10 ns, do 25. května) na jeho konci (normostrana = 1800 znaků včetně mezer). Následuje ústní zkouška ve formě diskuse nad oběma odevzdanými texty.

Práce zasílejte na josef.ledvina@famu.cz a noemi.purkrabkova@famu.cz (prosím, zasílejte na obě uvedené adresy).

Instrukce k písemným výstupům:

Pro *kratší písemný úkol* si studující vybere jedno současné umělecké dílo, výstavu, fotografii, popř. jiný alternativní umělecký formát, ke kterému se analyticky a/nebo kriticky vztáhne. *Závěrečná seminární práce* by se měla přímo vztahovat k tématu budoucí bakalářské práce. Podmínkou je použití odborné literatury a relevantních zdrojů, stejně jako formální úprava odpovídající standardům bakalářské práce. Téma práce doporučujeme před napsáním textu nejprve konzultovat s jedním z pedagogů.

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů