Tanec s partnerem MST 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PMST2 zápočet 1 2 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cíl výuky:

Obsah výuky předmětu Tanec s partnerem MST2 je zaměřen na osvojení si principů kontaktní improvizace, jejichž základem je fyzický kontakt dvou těl, vnímání dotyku a váhy těla. Vede k poznání kinestetických možností pohybu těla, posloupnosti pohybu v těle, učí koncentrovat se na jednotlivé části těla a jejich pohyb v několika směrech současně. Zároveň předmět objasňuje způsoby neverbální komunikace ve dvojici i skupině.

Předmět je úzce propojen s obsahem předmětu Taneční improvizace. Je vyučován dvousemestrálně.

Cílem studia je rozvoj autentického pohybového projevu, akceptování sebe samého, intuice, spontaneity a přirozenosti pohybu.

Tematické okruhy

Praktická témata

Práce s váhou těla (fyzické vnímání váhy, odevzdání a přebírání váhy těla partnera)

Princip tahu a tlaku v dialogu dvou těl

Používání periferního vidění v duetu i skupinové improvizaci

Pozice up side down x pohyby po spirálách a oblých drahách

Teoretická témata:

Hlavní znaky kontaktní improvizace

Metodické principy a postupy při výuce kontaktní improvizace

Srovnání jednotlivých přístupů ve výuce KI u vybraných pedagogů

Výsledky učení

Studenti získávají nové pohybové schopnosti. Ve cvičeních je zdůrazňován sociální aspekt spolupráce ve dvojici či skupině, odpovědnosti za sebe samého a učení se odpovědnému naslouchání druhému.

Předpoklady a další požadavky

prerekvizity - taneční improvizace 1, 2

Literatura

Povinná literatura:

ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: herecká pohybová výchova. 5. doplněné vydání. V Praze: Akademie múzických umění, 2015. 282 stran. ISBN 978-80-7331-343-2.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ČERNÁ, Eva. Kontaktní improvizace. Magisterská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 1996.

LAMEŠOVÁ, Andrea. Tanec s partnerem v současném tanci. Bakalářská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2006.

ONDRAŠÍKOVÁ, Věra. Taneční duet v současném tanci. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

ONDROVÁ, Tereza. Využití kontaktní improvizace. Bakalářská diplomová práce. Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2003.

OPAVSKÁ, Andrea. Duet jako dialog dvou těl. Magisterská diplomová práce, Praha: AMU, Hudební a taneční fakulta, katedra tance, 2009.

Doporučená literatura:

BRINKMANN, Ulla: Kontakt-Improvisation. Neue Bewegung im Tanz. Frankfurt am Main: 1990.

CALAIS-GERMAIN, Blandine. Anatomy of Movement. Seattle: Eastland Press, 1991, ISBN 0-939616-17-3.

COHEN, Bonnie Bainbridge. Sensing, Feeling, and Action: the Experiential Anatomy of Body-Mind Centering. 2nd ed. Northampton, MA: Contact Edition, c2008. xi, 200 s. ISBN 978-0-937645-10-9.

NOVACK, Cynthia J. Sharing the dance: contact improvisation and American culture. Madison, WI: University of Wisconsin Press, 1990. ISBN 9780299124403.

Internetové zdroje:

https://www.youtube.com/watch?v=v6Pt0OXK7es&list=PL6vuuP998WvDCGL_WUQqeXPJ9e0hv6qd9&index=41

(The poetics of touch: NANCY STARK SMITH, a pathway into contact improvisation)

https://contactquarterly.com/contact-improvisation/about/

http://www.contactimprovisation.ch/e/startseite/index2.php?lang=EN

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, ukázky vlastních praktických cvičení a prezentace tanečně-pohybové fráze (vzniklé jako výsledek vlastní kreativní tvorby) a její metodicko-didaktické analýzy.

Další požadavky: docházka 80 %, aktivita ve výuce, tvorba portfolia.

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů