Pedagogická psychologie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PPS1 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Mahulena KŘENKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Renata BRŮNA, Mahulena KŘENKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cíl výuky:

Předmět Pedagogická psychologie je předmět, jehož přijetí, výuka a zvládnutí může významně ovlivnit kvalitu výuky. Rozvíjí kompetence vzdělávajícího po stránce didaktické, metodické, diagnostické, technické a především osobnostně – rozvojové. Výuka podporuje samostatnou schopnost přípravy pedagogického vedení žáků, rozvíjí komunikativní dovednosti, schopnosti řešit problémy a náročné situace. Vede k posilování týmové a individuální aktivity, k rozvoji kritického myšlení, ke kultivaci emočního prožívání, k vyváženému respektování potřeb ostatních i vlastních.

Cílem předmětu je dovést studenty k chápání možných pedagogicko-psychologických jevů, předpokládaných příčin a dalších faktorů. Probudit u studentů psycho-didaktickou citlivost, která vede k psychologickému uvažování a jednání ve smyslu pozitivního formování jedince během edukace. Naučit studenty používat odbornou terminologii a hledat východiska, metody a možnosti klasických i alternativních řešení v rámci vzdělávacího procesu. Na základě postupného seznamování s klíčovými psychologickými tématy se studenti lépe kotví v úvahách nad konkrétními otázkami a problémy současné humanizace školství a celoživotního vzdělávání. Jsou zde zdůrazněny okruhy, které mají v umělecky zaměřeném vzdělávacím procesu důležitou úlohu.

Tematické okruhy:

A.Pojetí žáka (rozvoj osobnosti)

B.Osobnost učitele (teorie osobnosti)

C.Pedagogická diagnostika – efektivní využití a smysluplná aplikace v rámci vzdělávacího procesu

D.Aktuální problémy a trendy studijního oboru v rámci současného paradigmatu (talent, kreativita, frustrace, stres, motivace, sebereflexe…)

E.Vývojová psychologie v návaznosti na výchovně - vzdělávací proces

V rámci těchto klíčových témat je možné ve studentech posilovat nové pojetí vzdělávání, které vychází z humanističtějšího přístupu. Trénovat se studenty schopnost psychologické analýzy výukových situací s důrazem na vyváženost poznávacího i osobnostního rozvoje jedince a jeho aktivního učení. Studenty je možné v rámci těchto okruhů vést k samostatnému tvoření vlastního referenčního rámce a zdokonalování vzdělávacího stylu. Podporovat studenty v rámci pedagogické psychologie k autonomii, duševní hygieně, kritickému myšlení, vedení dialogu, zdravé pochybnosti atd.

Výsledky učení

Student dobře porozuměl základním východiskům pedagogické psychologie, vědeckým konceptům teorie osobnosti a je schopen stanovit i vývojové rozdíly dle věku žáků a zákonitostem pedagogicko-psychologického vývoje žáka. Lépe se orientuje v odborné terminologii, umí využívat teoretické koncepty ve vlastní praxi a pojmenovávat pedagogiko – psychologické jevy.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 6. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří, Karolinum – 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1.

Doporučená literatura:

HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.

JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.

KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.

MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Výpravy za člověkem. Praha: Odeon, 1981. Klub čtenářů (Odeon).

SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Zkoušení formou testování, diskuze na základě předložené seminární práce (4-5NS)

Další požadavky: Docházka 70 %, prezentace vybraného tématu, aktivita v hodinách, plnění dílčích zadaných úkolů

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů