Pedagogická psychologie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PPS1 | zápočet | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Renata BRŮNA, Mahulena KŘENKOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Cíl výuky:
Předmět Pedagogická psychologie je předmět, jehož přijetí, výuka a zvládnutí může významně ovlivnit kvalitu výuky. Rozvíjí kompetence vzdělávajícího po stránce didaktické, metodické, diagnostické, technické a především osobnostně – rozvojové. Výuka podporuje samostatnou schopnost přípravy pedagogického vedení žáků, rozvíjí komunikativní dovednosti, schopnosti řešit problémy a náročné situace. Vede k posilování týmové a individuální aktivity, k rozvoji kritického myšlení, ke kultivaci emočního prožívání, k vyváženému respektování potřeb ostatních i vlastních.
Cílem předmětu je dovést studenty k chápání možných pedagogicko-psychologických jevů, předpokládaných příčin a dalších faktorů. Probudit u studentů psycho-didaktickou citlivost, která vede k psychologickému uvažování a jednání ve smyslu pozitivního formování jedince během edukace. Naučit studenty používat odbornou terminologii a hledat východiska, metody a možnosti klasických i alternativních řešení v rámci vzdělávacího procesu. Na základě postupného seznamování s klíčovými psychologickými tématy se studenti lépe kotví v úvahách nad konkrétními otázkami a problémy současné humanizace školství a celoživotního vzdělávání. Jsou zde zdůrazněny okruhy, které mají v umělecky zaměřeném vzdělávacím procesu důležitou úlohu.
Tematické okruhy:
A.Pojetí žáka (rozvoj osobnosti)
B.Osobnost učitele (teorie osobnosti)
C.Pedagogická diagnostika – efektivní využití a smysluplná aplikace v rámci vzdělávacího procesu
D.Aktuální problémy a trendy studijního oboru v rámci současného paradigmatu (talent, kreativita, frustrace, stres, motivace, sebereflexe…)
E.Vývojová psychologie v návaznosti na výchovně - vzdělávací proces
V rámci těchto klíčových témat je možné ve studentech posilovat nové pojetí vzdělávání, které vychází z humanističtějšího přístupu. Trénovat se studenty schopnost psychologické analýzy výukových situací s důrazem na vyváženost poznávacího i osobnostního rozvoje jedince a jeho aktivního učení. Studenty je možné v rámci těchto okruhů vést k samostatnému tvoření vlastního referenčního rámce a zdokonalování vzdělávacího stylu. Podporovat studenty v rámci pedagogické psychologie k autonomii, duševní hygieně, kritickému myšlení, vedení dialogu, zdravé pochybnosti atd.
Výsledky učení
Student dobře porozuměl základním východiskům pedagogické psychologie, vědeckým konceptům teorie osobnosti a je schopen stanovit i vývojové rozdíly dle věku žáků a zákonitostem pedagogicko-psychologického vývoje žáka. Lépe se orientuje v odborné terminologii, umí využívat teoretické koncepty ve vlastní praxi a pojmenovávat pedagogiko – psychologické jevy.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura
DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 6. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří, Karolinum – 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1.
Doporučená literatura:
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Výpravy za člověkem. Praha: Odeon, 1981. Klub čtenářů (Odeon).
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkoušení formou testování, diskuze na základě předložené seminární práce (4-5NS)
Další požadavky: Docházka 70 %, prezentace vybraného tématu, aktivita v hodinách, plnění dílčích zadaných úkolů
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:45–12:15 | Renata BRŮNA | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Mg) - Choreografie a režie - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)