Pedagogická psychologie 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PPS2 zkouška 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra tance

Obsah

Cílem předmětu je dovést studenty k chápání možných pedagogicko-psychologických jevů, předpokládaných příčin a dalších faktorů. Probudit u studentů psycho-didaktickou citlivost, která vede k psychologickému uvažování a jednání ve smyslu pozitivního formování jedince během edukace. Naučit studenty používat odbornou terminologii a hledat východiska, metody a možnosti klasických i alternativních řešení v rámci vzdělávacího procesu.

Předmět Pedagogická psychologie je předmět, jehož přijetí, výuka a zvládnutí může významně ovlivnit kvalitu výuky. Rozvíjí kompetence vzdělávajícího po stránce didaktické, metodické, diagnostické, technické a především osobnostně – rozvojové. Výuka podporuje samostatnou schopnost přípravy pedagogického vedení žáků, rozvíjí komunikativní dovednosti, schopnosti řešit problémy a náročné situace. Na základě postupného seznamování s klíčovými pedagogicko - psychologickými tématy se studenti lépe kotví v úvahách nad konkrétními otázkami a problémy současné humanizace školství a celoživotního vzdělávání. Jsou zde zdůrazněny okruhy, které mají v umělecky zaměřeném vzdělávacím procesu důležitou úlohu.

Tematické okruhy:

A.Teorie učení – koncepce transmisivní a humanisticky orientované

B.Motivace, temperament, ctnosti, postoje (komunikace, konflikty, interpersonální percepce)

C.Přehled základních teorii osobností (kulturně – hodnotové proměnné)

D.Sebepojetí – utváření a vývoj osobnosti (myšlení, prožívání, chování)

E.Frustrace a stres (duševní hygiena, vyhoření…)

F.Tvořivost, talent – rozvoj v rámci vzdělávacího procesu

V rámci těchto témat je možné ve studentech posilovat nové pojetí vzdělávání, které vychází z humanističtějšího přístupu. Rozšiřuje se tak možnost trénovat se studenty schopnost psychologické analýzy situace s ohledem na vývojové fáze jedince, kultivovat tak pedagogicko – psychologické aktivity a přístupy. Podporovat studenty k autonomii, duševní hygieně, kritickému myšlení, vedení dialogu, sebereflexi, zdravé pochybnosti atd.

Výsledky učení

Student dobře porozuměl základním východiskům pedagogické psychologie, vědeckým konceptům teorie osobnosti, je schopen stanovit individuální i vývojové rozdíly dle věku žáků a zákonitostem pedagogicko-psychologického vývoje žáka.

Lépe se orientuje v odborné terminologii, umí využívat teoretické koncepty ve vlastní praxi a pojmenovávat pedagogiko – psychologické jevy.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 6. vyd. Přeložil Karel BALCAR. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0040-6

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří, Karolinum – 2012, ISBN: 978-80-246-2153-1.

Doporučená literatura:

HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.

JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.

KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.

MATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Výpravy za člověkem. Praha: Odeon, 1981. Klub čtenářů (Odeon).

SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.

E-learning:

https://moodle.amu.cz/

Hodnoticí metody a kritéria

Zkoušení formou testování, diskuze na základě předložené seminární práce (4-5NS)

Další požadavky: Docházka 70%, prezentace vybraného tématu, aktivita v hodinách

Poznámka

nejsou

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů