Studium skladeb 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186STS1 | zápočet | 3 | 2 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Seznámit studenty se skladbami významných autorů baroka. Zaměření na homofonní a polyfonní fakturu. Uvedení do práce s partiturou – převaha jednodušší komorní sazby. Exkurzy i do hudby předbarokní.
Tematické okruhy:
- homofonní sazba
- polyfonní sazba
- hlavní barokní formy
- orientace v partituře
- transponující nástroje
- analýza melodie
- souhra harmonie a formy
- melodické a harmonické tóny
Výsledky učení
Student se orientuje v partituře, správně čte transponující nástroje. Dokáže vyhodnotit melodii, harmonii i formu v rámci tonální hierarchie. Přistupuje k analýze tvůrčím způsobem, dokáží rozkrýt záměry skladatele a interpretační nároky konkrétních skladeb. Dokáže svá pozorování vizualizovat a obhájit v diskusi.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 1. Vokální polyfonie. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. 2. Instrumentální polyfonie. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965.
JANEČEK, Karel. Melodika. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1956.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. 2. oprav. a rozš. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2011. Hudební pedagogika. ISBN 978-80-7331-199-5.
Notové a zvukové materiály ke studovaným skladbám.
Doporučená literatura:
LARUE, Jan. Guidelines for style analysis : expanded second edition with models for style analysis, a companion text. Michigan: Harmonie Park Press, 2011. ISBN 0-89990-156-5
KENNAN, Kent. Counterpoint : Based on Eighteenth-Century Practice, Prentice Hall, 1999.
KRESÁNEK, Jozef. Tektonika. 1. Bratislava: ASCO Art & Science, 1994. ISBN 80-901416-7-6.
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě průběžné aktivní účasti na hodinách (60 %) a samostatně vypracované ucelené analýzy skladby odpovídající probírané látce (40 %). K ní si student připraví 30minutovou prezentaci: obstará partituru, nahrávku a vytvoří analytický diagram, který předloží k diskusi.
Minimální požadovaná docházka 80 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 09:30–11:00 | Miroslav PUDLÁK | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Skladba (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Bc) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)