Dějiny a teorie fotografie 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DATF2 zkouška 4 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 58 až 78 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra fotografie

Obsah

Dějiny a teorie fotografie 2

12/2

Úvod do letního semestru

Přehled struktury kurzu, požadavků na ukončení a studijních materiálů.

Perspektivy: vernakulární fotografie, každodennost, fotografie-praktiky, empirická zkoumání fotografie.

Povinná literatura:

Pro první týden výuka není stanovena.

Doporučená literatura:

Campt, Tina et al. eds. 2019. Imagining Everyday Life. Engagements with Vernacular Photography. Göttingern, New Your, Neu-Ulm: Steidl, The Walther Collection.

Gómez Cruz, Edgar, and Asko Lehmuskallio, eds. 2016. Digital Photography and Everyday Life: Empirical Studies on Material Visual Practices. London; New York: Routledge.

19/2

Sémiotika fotografie

Fotografie jako znak a materiální objekt. Referent, označující, označované, denotace, konotace, mýtus. Index, performativní index. Zrakové a taktilní vnímání fotografie. Obraz a kon/text, paratexty. Re-, de- a od-kontextualizace. Metaobrazy.

Povinná literatura:

Barthes, Roland. „Rétorika obrazu“. In: Karel Císař (ed.). Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004, s. 51–61.

Doporučená literatura:

Barthes, Roland. 2004. Mytologie. Praha: Dokořán.

Mitchell, W. J. T. 2017. Teorie Obrazu: Eseje o Verbální a Vizuální Reprezentaci. Praha: Karolinum.

Olin, Margaret. 2012. Touching Photographs. Chicago London: The University of Chicago Press.

Sonesson, Göran. 1989. Semiotics of Photography – On Tracing the Index. Lund: Lund University.

26/2

Populární (rodinná, turistická a každodenní) fotografie

Dějiny a ikonografie rodinné fotografie. Materialita fotografie, zmnožená indexikalita. Ideologie a sociální funkce rodinné fotografie. Turistická fotografie. Archiv a nalezené fotografie.

Povinná literatura:

Batchen, Geoffrey. 2004. Forget Me Not: Photography & Remembrance. Amsterdam, New York: Van Gogh Museum ; Princeton Architectural Press.

Doporučená literatura:

Beil, Kim. 2020. Good Pictures: A History of Popular Photography. Stanford, California: Stanford University Press.

Cross, Karen. 2015. “The Lost of Found Photography.” Photographies 8 (1): 43–62. https://doi.org/10.1080/17540763.2014.974285.

Urry, John, and Jonas Larsen. 2011. The Tourist Gaze 3.0. Los Angeles ; London: SAGE.

Zuromskis, Catherine. 2013. Snapshot Photography: The Lives of Images. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

5/3

Fotožurnalismus a dokumentární fotografie

Manipulace obrazu, manipulace obrazem. Etika zobrazování událostí. Nová média a nové dokumentární přístupy. Kritické dokumentární strategie, post-dokumentární fotografie. Antropocén a jiné katastrofy bez událostí.

Povinná literatura:

Sandbye, Mette. “New Mixtures: Migration, war and cultural differences in contemporary art-documentary photography”. Photographies 2018, 11:2–3: 267-287

Doporučená literatury:

Azoulay, Ariella. 2008. The Civil Contract of Photography. New York, Cambridge, Mass: Zone Books .

Demos, T. J. 2013. The Migrant Image: The Art and Politics of Documentary during Global Crisis. Durham ; London: Duke University Press.

Nash, Kate. 2021. Interactive Documentary: Theory and Debate. Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge.

Horn, Eva, and Valentine A. Pakis. 2018. The Future as Catastrophe: Imagining Disaster in the Modern Age. New York: Columbia University Press.

12/3

Technické obrazy v sociálních vědách

Fotografie v sociálních vědách, sociální vědy ve fotografii. Fotografie jako objekt sociologického zkoumání. Fotografie jako nástroj sběru dat v sociálních vědách. Fotografie jako reprezentace poznání v sociálních vědách.

Povinná literatura:

Harper, Douglas A. 2023. Visual Sociology. New York, NY: Routledge.

Doporučená literatura:

Pauwels, L. 2015. Reframing Visual Social Science: Towards a More Visual Sociology and Anthropology. Cambridge, United Kingdom: Cambridge University Press.

Gómez Cruz, Edgar, Shanti Sumartojo, and Sarah Pink, eds. 2017. Refiguring Techniques in Digital Visual Research. Cham: Springer International Publishing.

19/3

Imperfekce

Kreativní zneužití technologie, hraní proti aparátu, chyba, náhoda a autenticita. Ubohé obrazy. Praktiky imperfekce. Metamedialita a proceduralita imperfekce.

Povinná literatura:

Steyerl, Hito (2009), ‘In Defence of the Poor Image’, e­ flux, 10. Available at: https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/

Doporučená literatura:

Cheyne, Peter, ed. 2023. Imperfectionist Aesthetics in Art and Everyday Life. New York: Routledge.

Geimer, Peter, and Gerrit Jackson. 2018. Inadvertent Images: A History of Photographic Apparitions. Chicago, London: The University of Chicago Press.

Lenot, Marc. “Flusser and Photographers, Photographers and Flusser.” Flusser Studies 2017, 24. Dostupné na. http://www.flusserstudies.net/sites/www.flusserstudies.net/files/media/attachments/marc-lenot-flusser-photographers-photographers-flusser.pdf

Kelly, Caleb, Jakko Kemper, and Ellen Rutten, eds. 2022. Imperfections: Studies in Mistakes, Flaws, and Failures. New York: Bloomsbury Academic.

26/3

Bezkamerová fotografie

Techniky, estetika a politika bezkamerové fotografie. Experimentální fotografie, otisky objektů a procesů. Screenshot a in-game fotografie.

Povinná literatura:

Christian, Margareta Ingrid. 2018. “Cameraless Photography and Its Imponderable Media.” History of Photography 42 (4): 319–37. https://doi.org/10.1080/03087298.2018.1540182.

Doporučená literatura:

Batchen, Geoffrey. 2016. Emanations: The Art of the Cameraless Photograph. Munich ; New York: DelMonico Books, Prestel.

Gerling, Winfried. 2018. “PHOTOGRAPHY IN THE DIGITAL: Screenshot and in-Game Photography.” Photographies 11 (2–3): 149–67. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1445013.

Seers, Lindsay. 2007. Human Camera. Birmingham: Article Press.

2/4

plenér Ateliéru klasické fotografie, výuka se nekoná

9/4

Ne-lidská fotografie, automatizace a autonomie aparátu

Automatizace a autonomie aparátu, aparáty bez spouště, operativní obrazy, AI a jiné generované obrazy.

Povinná literatura:

Altaratz, Doron. 2023. “The Human Tripod: Computational Photography, Automated Processes, and Professional Identity.” Photographies 16 (2): 291–311. https://doi.org/10.1080/17540763.2023.2194878.

Doporučená literatura:

Crawford, Kate – Trevor Pagnel. 2019. Excavating AI. The Politics of Images in Machine Learning Training Seets. [online]. New York: The AI Now Institute, 2019. Dostupné z: https://excavating.ai.

Parikka, Jussi. 2023. Operational Images: From the Visual to the Invisual. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Toister, Yanai. 2019. “PHOTOGRAPHY: Love’s Labour’s Lost.” Photographies 12 (1): 117–33. https://doi.org/10.1080/17540763.2018.1501726.

16/4

Fotografie a self

Fotografie a sebeprezentace. Selfie. Rozšířené self. Druhé self. Kvantifikované self. Kvalifikované self. Uspořádané self. Algoritmické self.

Povinná literatura:

Murray, Derek Conrad, ed. 2022. Visual Culture Approaches to the Selfie. Routledge History of Photography. New York, NY: Routledge.

Doporučená literatura:

Simanowski, Roberto. Facebook society: Losing ourselves in sharing ourselves. Columbia University Press, 2018.

Lupton, Deborah. The Quantified Self. John Wiley & Sons, 2016.

Humphreys, Lee. The Qualified Self: Social media and the accounting of everyday life. MIT press, 2018., ISBN ‎0262037858

Tifentale, Alise, Lev Manovich. 2014. Selfiecity: Exploring Photography and Self-Fashioning in

Social Media. Available at: https://manovich.net/index.php/projects/selfiecity-exploring.

23/4

Rozhraní fotografie

Hybridní médium. Staré a nové. Pomalé a rychlé. Nedokonalé a perfektivní. Autentické a umělé. Lidské a ne-lidské. Nespoutané. Undigital.

Povinná literatura:

Magaudda, Paolo, and Sergio Minniti. 2019. “Retromedia-in-Practice: A Practice Theory Approach for Rethinking Old and New Media Technologies.” Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies 25 (4): 673–93. https://doi.org/10.1177/1354856519842805.

Doporučená literatura:

Henning, Michelle. 2018. Photography: The Unfettered Image. Directions in Cultural History. London, New York: Routledge, Taylor & Francis Group.

Koepnick, Lutz P. 2014. On Slowness: Toward an Aesthetic of the Contemporary. Columbia Themes in Philosophy, Social Criticism, and the Arts. New York: Columbia University Press.

Zylinska, Joanna. 2023. The Perception Machine: Our Photographic Future between the Eye and AI. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.

30/4

konzultace témat seminárních prací

Výsledky učení

Výsledky učení: student získá znalosti z dějin fotografie, umění a vizuální kultury 20. století, naučí se pracovat s odbornou literaturou, provádět rešerše, analyzovat fotografické obrazy a prezentovat své znalosti formou kritické eseje a interpretace.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

Literatura:

Viz seznam literatury u jednotlivých témat. Uvedené knihy a články jsou k dispozici v knihovně FAMU nebo na https://tinyurl.com/3ec9jsth.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnocení:

Podmínkou absolvování kurzu je jednak splnění docházky (tolerovány jsou maximálně 2 absence za semestr), jednak dodání obou požadovaných výstupů (nebude-li odevzdán jen jeden z referátů v zadaném termínu, celkové hodnocení kurzu je F).

Výsledná známka je určena souhrnem hodnocení obou výstupů (100-90% = A, 90-80% = B, 80-70% = C, 70-60% = D, 60-50% = E, 50-0% = F).

40% - 1. psaný referát v rozsahu 2-3 normostrany, kriticky interpretuje vybraný odborný text (výběr textu konzultujte s M. Šimůnkem)

termín odevzdání: 14.04.2025

60% - 2. semestrální práce v rozsahu 5-10 normostran na předem domluvené téma musí být odevzdána nejpozději 31.05.2023

(oba texty ve formátu pdf posílejte na simunek.michal@gmail.com, neobdržíte-li mailem potvrzení o jejich přijetí, považujte texty za neodevzdané)

zkouška spočívá v diskusi nad oběma texty

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů