Teorie skladby 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186TS3 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Iva OPLIŠTILOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Iva OPLIŠTILOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Přednáška je zaměřena na základní otázky akordiky a harmonie z hlediska praktických i teoretických požadavků na znalosti studentů studijních oborů skladba, dirigování, hudební teorie a hudební režie. Cílem studia je poznat a aplikovat hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Zvláštní pozornost je věnována vztahům tzv. paradigmatu a syntagmatu v oblasti harmonického myšlení.

Tematické okruhy:

  1. Pojmy „akord“, „průběžná harmonie“, akordika v hudbě 19., 20. a 21. stol.
  2. Konsonantní a disonantní složky, vyhodnocení zvukovosti moderního souzvuku
  3. Názvosloví moderních souzvuků
  4. Základní tóny klasických a moderních souzvuků
  5. Problematika harmonické funkcionality v hudbě 19., 20. a 21. stol., akustické a psychologické předpoklady harmonického myšlení, tóny reálné a imaginární
  6. Harmonický pohyb, problematika závěrového harmonického sledu
  7. Princip čisté tóniky, princip citlivého tónu
  8. Princip funkční
  9. Harmonické pole
  10. Praktické analýzy hudby 19., 20. a 21. století po stránce akordiky a harmonie

Výsledky učení

Student zná hudebně teoretické aspekty oblasti akordiky a harmonie tradiční i moderní a aplikuje je do umělecké práce (kompoziční i interpretační) i práce vědecké. Postihuje souhru tónů reálných a imaginárních, uvedené poznání využívá pak pro formulaci svých uměleckých i vědeckých názorů.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. 1. Praha: Československé akademie věd, 1965.

PEARSALL, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York: Routledge, Taylor & Francis, 2012. ISBN 978-0-415-88895-0.

PIŇOS, Alois. Tónové skupiny. Praha: Supraphon, 1971.

RISINGER, Karel. Nauka o harmonii XX. století. Praha: Editio Supraphon, 1978.

Doporučená literatura:

FORTE, Allen. The structure of atonal music. London New Haven: Yale University Press, c1973.

ISBN 978-0-300-02120-2

LILL, Karel. Taxonomie kvalit akordů ze Základů moderní harmonie Karla Janečka (1965) a její interpretace podle americké teorie tónových tříd. Živá hudba. Praha: AMU, 2018, s. 24-44. ISSN 0514-7735.

RISINGER, Karel. Současná hranice tonality. Praha: Panton, 1974.

Hodnoticí metody a kritéria

Udělení zápočtu podmiňuje úspěšné absolvování písemného testu z látky probrané během semestru.

Minimální požadovaná docházka 80 %.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 2057
Učebna 2057 (HAMU)

(Lichenštejnský palác)
OPLIŠTILOVÁ I.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:00–10:30 Iva OPLIŠTILOVÁ Učebna 2057 (HAMU)
Lichenštejnský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů