Teorie skladby 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186TS3 Z 2 2T česky zimní

Garant předmětu

Jiří BEZDĚK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Iva OPLIŠTILOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Poznání základních teoretických děl minulosti a hlavně současnosti týkající se analýzy hudebních děl a hudební kompozice.

Forma studia

Přednášky a analýzy donesených spisů. Samostudium studentů dle dispozic pedagoga.

Předpoklady a další požadavky

Pravidelná účast ve výuce a aktivní podíl na diskusích. Prostudování zadané studijní literatury k závěrečnému testu.

Obsah kurzu

Zlatý řez, Fibonacciho řada.

Osová symetrie, cykly.

Tónové skupiny, jejich třídění a práce s nimi.

Disonantní charakteristiky, akordické kombinace.

Imaginární tón.

Základní pojmy kinetiky.

Doporučená nebo povinná literatura

Forte, Allen. The structure of atonal music. London: Yale University Press, 1973.

Fraser, J. T. Time and Time Again: Reports From a Boundary of the Universe. Leiden : Brill, 2007.

Grisey, G. Tempus ex Machina: A composer's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 1987, vol 2:1, s. 239 — 275.

Hasty, Ch. F. Meter as rhythm. New York : Oxford University Press, 1997.

Janeček, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Československá akademie věd, 1965.

Krebs, H. Fantasy pieces : metrical dissonance in the music of Robert Schumann. New York : Oxford University Press, 1999.

Lendvai, Ernő. Béla Bartók : an Analysis of his Music. London : Kahn & Averill, 1971, ISBN: 1-871082-75-7

London, J. Hearing in Time : Psychological Aspects of Musical Meter. Oxford : Oxford University Press, 2004.

Pearsall, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York : Routledge 2012

Piňos, Alois. Co je ve hře? : otázky uspořádání hudebního materiálu v soudobé skladbě. Brno : Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008.

Piňos, Alois. Tónové skupiny. Praha : Supraphon, 1971.

Tichý, V. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1992.

Snyder, B. Music and Memory: An Introduction. Cambridge : MIT Press, 2000.

Susanni, Paolo, Antokoletz, Elliott. Music and twentieth-century tonality : harmonic progression based on modality and the interval cycles. New York : Routledge 2012. ISBN: 978-1-138-79350-7

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě absolvování závěrečného testu.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů