Text jako médium: interaktivní narace, prostor a performativita
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 373TJM | zápočet | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK jednou za 14 dní (45 minut), 57 až 72 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Dominika Dufková, Jennifer Ann HELIA DEFELICE
Katedra
Předmět zajišťuje Centrum audiovizuálních studií
Obsah
Přednáškový cyklus představuje výzkum interaktivity a narativního potenciálu textových her v kontextu současných uměleckých, mediálních a performativních praxí. Kurz se zaměřuje na způsoby, jak text může fungovat jako médium sdíleného prostoru, času a vztahů. Studenti se seznámí s teoretickými koncepty interaktivity, kolektivního vyprávění a performativity, a budou mít možnost aplikovat tyto poznatky na vlastní projekty.
1.Úvod: text jako interaktivní médium, teoretické rámce (naratologie, game studies, performativita)
2.Interaktivita a participace v digitálním textu
3.Sdílený prostor a kolektivní vědomí
4.Postava, hlas a performativita v textové hře
5.Emoční rytmus, tempo a narativní tok
6.Text jako tělo: hranice postavy a hráče
7.Archiv, paměť a dokumentace – etické a tvůrčí aspekty
8.Možnosti aplikace v uměleckém výzkumu a praxi – závěrečná diskuse, reflexe
Výsledky učení
Po absolvování kurzu studenti:
•rozumí klíčovým konceptům interaktivity a kolektivní narace,
•dokážou analyzovat text jako médium sdíleného prostoru, času a vztahů,
•získají dovednosti pro aplikaci poznatků v rámci vlastních uměleckých či výzkumných projektů,
•jsou schopni reflektovat variabilní aspekty průběhu, dokumentace a archivace textových experimentů.
Předpoklady a další požadavky
Otevřeno všem studentům FAMU a AMU, není nutná speciální předchozí znalost.
•Hodit se může angličtina úrovně B2.
•Alespoň částečný zájem v oblasti imerze, textuality a herních studiích.
•Základní orientace v audiovizuálních nebo mediálních studiích je výhodou.
•Aktivní účast na diskusích a závěrečná reflexe ve formě eseje / návrhu výzkumného designu.
Literatura
COVER, Rob. 2007. „Inter/aktivní publikum: Interaktivní média, narativní kontrola a revize dějin publika.“ Pp. 195-207 in Mediální studia, r. 2, č. 2. Dostupné též z: <https://medialnistudia.fsv.cuni.cz/wp-content/uploads/sites/6/2024/04/2007_02_03_preklad.pdf>
MACEK, Jakub. Úvod do nových médií. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011, 71 s. ISBN 978-80-7464-025-4.Dostupné též z: <https://is.muni.cz/el/1421/podzim2012/IMK001/um/uvod_do_novych_medii_-_Jakub_Macek_-_OSU_2011.pdf>
Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. Dostupné též z: <https://monoskop.org/images/4/4b/McLuhan_Marshall_1969_2000_Playboy_rozhovor.pdf>
ŠVELCH, Jaroslav. 2008. „Počítačové hry jako nová média.“ Pp. 8-35 in Mediální studia, r. 3., č. 1. Dostupné též z: <https://is.muni.cz/el/1421/podzim2010/IM001/um/9096032/svelch_pocitacove-hry.txt>
Hodnoticí metody a kritéria
•Aktivní účast na přednáškách a diskusích (40 %)
•Závěrečná písemná reflexe/esej nebo návrh vlastního výzkumného designu, variantou je i workshop mimo oficiální učební čas (60 %) → Zápočet bude udělen po odevzdání a obhájení vybrané formy ukončení.
Poznámka
Kurz je veden jako otevřený prostor pro diskuzi a interdisciplinární přístup. Využívá příklady z oblasti digitální kultury, divadla, game designu i vizuálního umění.
Životopis přednášejícího: Mgr. Dominika Dufková (*1995) je doktorandkou na FAMU, kde se věnuje výzkumu interaktivity a narativního potenciálu textového hraní v prostoru, čase a uměleckém přesahu. Má zkušenosti z oblasti herectví, performativního umění a výzkumu digitálních médií. Absolvovala magisterský program na Masarykově univerzitě, působí jako koordinátorka a organizátorka interaktivních projektů a dlouhodobě se zabývá PbP (play-by-post) hrami a jejich kulturním a sociálním kontextem.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Čt | 17:20–19:45 | Dominika Dufková | Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty)