Pedagogický seminář současného tance 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107PSST2 | zápočet | 3 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 65 až 80 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
V rámci výuky si student prakticky ověřuje a upevňuje své teoretické informace, metodické a didaktické znalosti a dovednosti. Student se učí hledat a vytvářet svůj konkrétní pedagogický styl. Je to příležitost si v roli pedagoga fakticky vyzkoušet zásady přesného vysvětlení, užití odborné terminologie, adekvátní volby metod a způsobů hodnocení, řešení konkrétních problémů u jednotlivců, přijmout zodpovědnost za přípravu k výuce, práce s hudbou, komunikace s korepetitorem etc. Jeho součásti jsou hospitace, a následné analýzy a evaluace formou diskuse, umožňující uchopit a zpracovat zadané téma z různých pohledů a zkušeností. Student se účastní teoretických přednášek, seminářů a odborných diskuzí (př. Networking, ČTP, taneční přehlídky etc.), které vedou k systematickému rozšiřování si znalostí v oblasti současného tance. Jejich písemná reflexe učí studenta jasně formulovat hlavní principy, otázky, ale take své názory a postoje.
Výsledky učení
Cílem studia je získání praktických pedagogických dovedností formou výuky na různých státních institucích (př. konzervatořích, ZUŠ) nebo v soukromých studiích, která přináší přímou konfrontaci s reálnými situacemi, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu. Předmět úzce souvisí s předmětem Metodika současného tance. Zároveň slouží k získání základních informací o fungování, struktuře a problémech tanečního školství a současné české taneční obce.
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem je otevřenost k získávání nových dovedností, k rozvoji pohybových kvalit a principů současného tance, schopnost improvizace, kreativita, zájem o teoretické informace, snaha o obeznámení se s aktuálním děním současného tance na poli pedagogickém a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi, sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů, neustálé doplňování nových informací prostřednictvím internetu. Zdůrazňuje se samostudium pomocí e-learningových a studijních materiálu a doporučené odborné literatury.
Literatura
Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.
Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.
Feldenkrais M.: Feldenkraisova metoda. Pohybem k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996.
Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.
Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001
Olsen.A.: Bodstories. New York: Station Hill Press, 1991.
Parková G.: Umění proměny. Praha: Alternativa, 1996.
Rolf I.: Rolfing a realita těla: Pracujte s přirozenou tělesnou gravitací. Praha: Pragma, 1999
Wildman F.: Feldenkrais a jeho metoda - cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999.
Calais-Germain, B.: Anatomie der Bewegung (Technik und Funktion der Körpers). Wiesbaden, 2.Auflage, 1999.
Fitt S..: Dance Kinesiology. New York: Shirmer Books, 1988.
Huwyler J.: The dancer´s body, a medical perspective on dance and dance training. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Howse J.: Dance Technique and Injury Prevention. Theater Arts Book, 2000.
Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.
Franklin E.: Dynamic Alignment Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996. *
Koniak M., Leško, M.: Biomechanika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1984.
Lánik V.: Kineziológia. Martin: Osveta, 1992.
Laws H.: Fit to dance 2. UK: Dance Books Ltd., 2005.
Matt Pamela: A Kinestetic Legacy. USA: CMT Press, AZ, 1993.
Solomon R., Solomon J., Minton S.: Preventing Dance Injuries. Human Kinetics Publishers, 2005.
Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974.
Todd M. E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968. *
Cohen B.B.: Sensing, feeling and action. Contanct Editions, Northampton, MA, 1993
Hartley, L.: Wisdom of the Body Moving. Berkeley, California: North Atlantic Books, 1995.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
1). aktivní účasti na pedagogickém semináři
2). samostatného vedení praktických hodin na státní konzervatoři
- Vypracování seminární práce na téma „Současný tanec v ...“
Poznámka
Předmět lze zapisovat opakovaně
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Mg) - Choreografie a režie - SP na dostudování od 2024/25 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Classical Ballet Technique (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Modern and Contemporary Dance from 2022/23 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Folk Dance (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Klasický tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Moderní a současný tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Lidový tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)