Úvod do práce s publíkem 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205PSPV1 zápočet 1 2 hodiny výuky jednou za 14 dní (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Obsah

Kurz je koncipován jako ´dvousemestrální:

  1. Předmět seznamuje studenty s oborem divadelního lektorství. Jeho obsahem je vývoj oboru, jeho současná situace v Česku i v zahraničí, základní principy práce divadelního lektora a především praktické osvojování metod lektorské práce soustředěné mimo jiné na práci s inscenací. Součástí semináře jsou přednášky, diskuse, praktické úkoly, analýza inscenací z pohledu divadelního lektora, návštěva a rozbor inscenací a lektorských programů v divadle.
  2. Předmět navazuje na Úvod do práce s publikem 1. Jeho obsahem jsou formy a metody lektorské práce v divadle. Klíčovou součástí kurzu je práce na samostatném lektorském projektu studenta, včetně jeho realizace se cvičnou skupinou účastníků kurzu (případně v reálných podmínkách divadelní instituce) a praktické osvojování metod lektorské práce spočívající zejména v účasti na projektech dalších účastníků kurzu a jejich následné reflexe.

Tematické okruhy:

I.

II.

Výsledky učení

Student:

I. semestr

II. semestr

Předpoklady a další požadavky

Seminář je dvousemestrální, probíhá v pravidelných blokových setkáních dvakrát měsíčně a během společných návštěv divadel. Je otevřen studentům oborů spjatých s divadlem, dramatickou výchovou a s oblastmi kultury a vzdělávání (např. kulturní management, pedagogické obory, ad.).

Literatura

Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu Cesta ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle Moravskoslezském ve spolupráci s Národním divadlem Moravskoslezským: Ostrava 2014. Dostupný z https://issuu.com/ndmostrava/docs/sbornik_sympozium_2014

MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In Rádce učitele 2: Praktické rady pro výuku i Váš osobní rozvoj. Praha: RAABE, 2004. ISBN 80-86307-06-9.

CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 200 s. Ed. Estetika divadelní a filmové tvorby

CÍSAŘ, Jan. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1990. 134 s. ISBN 80-85028-36-0.

ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí: První okruh problémů (složky divadelního díla). Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2006. ISBN 80-86102-51-3.

FRANČÍKOVÁ, Barbora. Výchova diváka v českých divadlech v současnosti aneb edukační drama z druhé strany. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra pedagogiky, 2016. 45.s.

HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77).

JIRÁSKOVÁ, Lenka. Působení divadelního lektora v profesionálním divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2012. 91 s.

MAXA, Miloš. Jak pomoci škole s výběrem a reflexí profesionálního divadelního představení aneb diváci, jde o vás! Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2007.109 s.

MLEJNEK, Josef: Děti v divadle. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko Hradec Králové, 1986. 155 s.

OUHRABKOVÁ, Daniela. Divadelní lektor u profesionálního divadla. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2007. 74 s.

PERKNER, Stanislav; HYVNAR, Jan. Řeč dramatu: (Umění vnímat umění). I. Divadlo a rozhlas. Praha: Horizont, 1987. 308 s. Malá moderní encyklopedie, sv. 106

PROCHÁZKA, Michal. Dítě divákem. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Divadelní fakulta, Ateliér Divadlo a výchova, 2005. 80 s.

PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla: Studie k teorii a metateorii dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. 304 s.

URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. 1. vydání. Praha: ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-063-6.

VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. 123 stran · ilustrace, portréty +

VON VORST, Daniela. Projekt TUSCH – německý model spolupráce profesionálních divadel a škol. Praha: DAMU, katedra výchovné dramatiky, 2012. 110 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě plnění průběžných praktických i písemných úkolů, vytvoření vlastního lektorského projektu studenta, realizace tohoto projektu se cvičnou skupinou ostatních účastníků kurzu (případně v reálných podmínkách divadelní instituce) a odevzdání písemné zprávy o tomto projektu. Minimální požadovaná docházka 75%.

Další informace

Předmět lze absolvovat opakovaně

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů