Společný etický základ
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 200SEZ | zápočet | 1 | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Předmět vybaví studující účinnými nástroji a praktickými dovednostmi, jak předcházet neetickým situacím, jak je rozpoznat a jak je řešit v prostředí umělecké vysoké školy i mimo ni. Je složen ze tří tematických bloků, které mají podobu jednodenního prezenčního kurzu, který vede externí lektorka/lektor. Na závěr předmětu studující absolvují e-learningový kurz na téma sociální bezpečí, jehož součástí je krátký test.
První blok: Etika, sociální bezpečí a prevence sexuálního obtěžování
Blok je zaměřen na posílení schopnosti studujících orientovat se v oblasti etiky, sociálního bezpečí a prevence sexuálního obtěžování v akademickém prostředí. Účastníci/e se seznámí s právy a povinnostmi podle Etického kodexu AMU, naučí se rozpoznávat různé formy nevhodného chování a osvojí si praktické strategie, jak reagovat, pokud se setkají s obtěžováním — ať už jako lidé zasažení nevhodným chováním, nebo jako svědci/svědkyně. Blok probíhá interaktivní formou: kombinuje krátké výklady, skupinovou práci, diskuze, tréninkové rozhovory a práci se skutečnými případy. Důraz je kladen na vytváření respektující a bezpečné atmosféry, podporu aktivního naslouchání a všímavosti k okolí. Studující se rovněž naučí, jakým způsobem a na koho se v případě potřeby mohou obrátit, včetně role ombudsosoby DAMU.
Druhý blok: Well-being a psychická připravenost na studium
Blok je zaměřen na podporu duševní pohody, odolnosti a adaptace na nové akademické prostředí. Účastníci/e mají možnost reflektovat své zkušenosti s přechodem na vysokou školu, mapovat vlastní zdroje energie a hledat cesty, jak lépe zvládat stres a náročné situace spojené se studiem. Blok opět probíhá interaktivní formou prostřednictvím skupinových i individuálních aktivit, práce ve dvojicích, relaxačních cvičení a řízených diskusí. Účastníci/e se seznámí s nástroji pro sebereflexi a plánování osobního rozvoje v oblasti well-beingu a zároveň získají podporu ve skupině vrstevníků.
Třetí blok: Dávání a přijímání zpětné vazby
Závěrečný blok je zaměřen na rozvoj klíčových dovedností v oblasti poskytování a přijímání zpětné vazby v akademickém i tvůrčím prostředí a vychází z principů nenásilné komunikace (Nonviolent Communication, NVC). Účastníci/e se naučí, jak formulovat zpětnou vazbu tak, aby byla užitečná, motivující a nezraňující, a jak otevřeně a bezpečně přijímat zpětnou vazbu od druhých. Workshop začíná rozlišením mezi kritikou a zpětnou vazbou a následně představuje model zpětné vazby v pěti krocích:
- Pozvání – vytvoření prostoru pro zpětnou vazbu se souhlasem obou stran,
- samotná zpětná vazba ve 4 krocích – pozorování, vyjádření pocitů, potřeb a prosby,
- ověření porozumění – ujištění, že zpětná vazba byla správně pochopena,
- zahrnutí do dialogu – otevřená komunikace: „Vidíme to stejně? Vidíme to jinak?“,
- plán akčních kroků – dohoda o tom, co z reakce vyplyne pro budoucí spolupráci.
Blok opět kombinuje krátké výklady, diskusi a intenzivní praktický trénink ve dvojicích a trojicích. Důraz je kladen na bezpečné prostředí, vlastní zkušenost a sdílení v malých skupinách. Tento blok přispívá nejen k rozvoji komunikačních schopností, ale i k budování respektujících a podporujících vztahů v akademickém prostředí.
Výsledky učení
Po absolvování předmětu účastníci/e:
- znají svá práva a povinnosti v akademickém prostředí podle Etického kodexu AMU, dokáží rozpoznat různé formy nežádoucího chování a jejich projevy, rozumějí významu sociálního bezpečí a vnímají důležitost respektu v komunikaci, umí adekvátně reagovat na situace obtěžování a nabídnout podporu druhým, vědí, na koho se obrátit v případě potřeby konzultace nebo řešení obtěžování,
- lépe rozumí vlastnímu prožívání a adaptaci na nové prostředí, identifikují zdroje stresu i pohody a způsoby, jak s nimi pracovat, znají konkrétní techniky pro podporu svého duševního zdraví a resilience, posilují schopnost sebereflexe a plánování v oblasti osobního rozvoje, vytvářejí si základy pro budoucí peer podporu v akademickém prostředí,
- rozumí rozdílu mezi kritikou a konstruktivní zpětnou vazbou, ovládají pětikrokový model poskytování zpětné vazby podle principů nenásilné komunikace, umí formulovat zpětnou vazbu konkrétně, citlivě a s respektem, dokáží si aktivně říci o zpětnou vazbu a přijímat ji otevřeně, rozvíjejí schopnost dialogu a plánování změn na základě zpětné vazby.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je určen výhradně pro studující prvních ročníků bakalářských a nenavazujících magisterských programů.
Literatura
Literatura je nepovinná:
- Lipinsky, A., Schredl, C., Bauman, H., Humbert, A., Tanwar, J. (2022). Gender-based violence and its consequences in European academia, summary results from the UniSAFE survey. Report, November 2022. UniSAFE Project No. 101006261. https://unisafe-gbv.eu/wp-content/uploads/2022/11/unisafe-survey_prevalence-results_2022.pdf
- Rosenberg, Marshall B. Nenásilná komunikace. 4. vydání. Praha: Portál, 2016. (originál Nonviolent Communication, 1999).
- Jarkovská, L., Lišková, K. Je to problém, když chodí učitel se studentkou? Dostupné z https://a2larm.cz/2021/07/je-to-problem-kdyz-chodi-ucitel-se-studentkou/. Cit. 2022-08-22.
- Koubová, A. Problémem hierarchie není její hierarchičnost. Co je tedy problém? CEDIT (Kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla), č. 7/2022, s. 18–19. Dostupné z https://jasuteren.cz/media/pages/cedit/3083814219-1636978223/cedit7.pdf. Cit. 2022-08-22.
- Kubala, P. Nahradí-li se konkrétní člověk jiným, systémový problém nezmizí. Rozhovor s duem docentky. CEDIT (Kontexty a přesahy tvorby Centra experimentálního divadla), č. 8/2022, s. 20–21. Dostupné z https://jasuteren.cz/media/pages/cedit/3083814219-1636978223/cedit7.pdf.
- Postránecká, B. Jak vědět, kdy to mám nahlásit? Mlhovost hranic je jen jedním z problémů studentů vysokých škol. Dostupné z https://www.heroine.cz/zena-a-svet/6626-jak-vedet-kdy-to-mam-nahlasit-mlhavost-hranic-je-jen-jednim-z-problemu-studentu-vysokych-skol. Cit. 2022-08-25.
Hodnoticí metody a kritéria
Předpokladem pro úspěšné absolvování předmětu je aktivní účast na minimálně dvou ze tří prezenčních kurzů. Účast bude ověřena podpisem na prezenční listině. Dalším kritériem je absolvování e-learningového kurzu „Sociální bezpečí“ včetně krátkého testu.
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (Volitelné předměty)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (Volitelné předměty)
- HATP - Autorské herectví (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- HATP - Autorská tvorba a psychosomatika (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Scénografie (B.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Scénografie - Divadelní scénografie (M.A.) (Povinně volitelné předměty)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (Volitelné předměty)
- Herectví alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Volitelné předměty)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské kombinované (Volitelné předměty)
- Dramatická výchova bakalářské prezenční (Volitelné předměty)
- Produkce (B.A.) (Povinné předměty)
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (Volitelné předměty)