Non-fiction kamera: nové trendy 2

Předmět není vypsán Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303NFK2 Z 1 18S česky zimní

Garant předmětu

Lukáš KOKEŠ, Jan ŠÍPEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Lukáš KOKEŠ, Jan ŠÍPEK

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Výsledky učení:

• student cílevědomě ve vztahu k tématu filmu pracuje s možnostmi filmového aparátu – volbou objektivů, clonovým číslem, pohybem kamery, statičností, rámováním, kompozicí, barevností, světelnou atmosférou, stíněním

• student získá povědomí o vývoji filmového jazyka v současném dokumentárním filmu

• student uvažuje nad kameramanskou koncepcí, vizuálním stylem, řečí obrazu ve vztahu k vlastním snímkům

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

žádné

Obsah kurzu

Popis předmětu:

Předmět má charakter semináře s projekcemi celovečerního dokumentárního filmu, krátkého filmu nebo série tematicky zacílených ukázek ze současné dokumentární kinematografie, za účasti hostů – výrazných osobností dokumentární kamery (ve spolupráci s KK). Seminář zahrnuje část teoretickou i praktickou.

Tematické okruhy:

Praktická část se zabývá kreativním používáním technických funkcí kamery – např. jak význam záběru ovlivňuje volba ohniskové vzdálenosti objektivu, jak přesně se projevuje clonové číslo na hloubce ostrosti a jak hloubku ostrosti významotvorně ovlivňovat ND filtry, jak lze z hlediska významu přemýšlet nad kompozicí, rámováním, perspektivou, zlatým řezem, pohybem kamery, svícením nebo naopak stíněním světelných zdrojů? Jak se volba konkrétního typu kamery promítá do možností kameramanské práce a metody snímání (např. statická vs. dynamická kamera)? Jak metoda snímání promlouvá do celkového tónu a proporcí filmového tvaru?

Teoretická část pak rozvíjí přemýšlení nad celkovou estetikou filmového stylu a jazyka. Jaké jsou trendy filmové řeči v současných světových dokumentárních filmech? Jaké postupy a nástroje autoři vědomě volí, aby dosáhli určitého výrazu, účinku, výpovědi? Od čistě experimentální polohy přes intuitivní improvizaci až po rigidní režijní stylizaci. V tom všem hraje vědomá práce s kamerou ústřední roli.

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura:

NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Překlad Kateřina Kleinová. Vyd 1. Praha: Akademie múzických umění v Praze; Jihlava: JSAF, Mezinárodní festival dokumentárních filmů Jihlava, 2010. 316 s. ISBN 978-80-7331-181-0

AUMONT, Jaques. Obraz. Překlad Ladislav Šerý. Vyd. 2. Praha: Akademie múzických umění, 2010. 319 s. ISBN 978-80-7331-165-0

AUMONT, Jaques, BERGALA, Alain, MARIE, Michel and VENET, Marc. Aesthetics of Film. Austin, University of Texas Press, 1992.

BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Film Art. An Introduction. Second edition, New York: A. A. Knopf, 1986. 400 s. ISBN 0-394-35237-8

BORDWELL, David. Making meaning: inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1989. 334 s. ISBN 978-0-674-54336-2

BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison Wisconsin, The University of Wisconsin Press, 1985. 370 s. ISBN 0-299-10170-3

NICHOLS, Bill. Representing Reality, Issues and Concepts in Documentary. Bloomington & Indianapolis, Indiana University Press, 1991.

RABIGER, Michael. Directing the Documentary. Fifth edition, Oxford, Focal Press, 2009.

Hodnoticí metody a kritéria

účast na semináři (80 %), reflexe vizuálního stylu vybraného filmu (20 %)

Poznámka

žádné

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
KOKEŠ L.
ŠÍPEK J.

18:10–20:35
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 18:10–20:35 Lukáš KOKEŠ
Jan ŠÍPEK
Učebna KDT 217
Lažanský palác
paralelka 1

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů