Filmová řeč 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
302FIRE1 Z 1 2T česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem je komparativní analýza základních prvků filmové řeči.

Forma studia

Dvě navazující semestrální přednášky.

Teoretický rozbor základních i pokročilých figur filmového vyprávění na základě ukázek sekvencí kinematografických děl.

Seznámení se základními pravidly filmové režie.

Předávání praktických zkušeností pedagoga.

Předpoklady a další požadavky

nejsou žádné požadavky pro zapsání tohoto předmětu

Obsah kurzu

1.

ÚVODNÍ PŘEHLED ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI:

Kontrast

Rytmus

Pohyb

Rámování

Rozzáběrování

Objektivita / subjektivita

Vedení pozornosti

Princip triády

Ukázky:

Walter Ruttman: Lichtspiel, Opus 1

Jacques Tati: Playtime

Jacques Tati: Traffic

Alain Resnais: Stará známá písnička

Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut

Andrej Tarkovskij: Stalker

Sam Raimi: Evil Dead II

2.

ZÁKLADNÍ MOŽNÉ CHYBY PŘI BUDOVÁNÍ REALISTICKÉHO PROSTORU

Rozbor chybně záběrované expozice filmu Be Cool (r. F Gary Gray).

Pravidlo osy.

Úhel pohledu.

Vztah mizanscény, velikosti záběru a střihu k divácké pozornosti.

Ukázky:

F. Gary Gray: Be Cool

3.

DRUHÝ PLÁN

Vznik významu v druhém plánu záběru.

Sémiotická úloha scénografie.

Ukázky:

Wim Wenders: Falešný pohyb

Radim Špaček: Rychlé pohyby očí

Orson Welles: Občan Kane

Woody Allen: Hollywood v koncích

Robert Wiene: Kabinet dr. Caligariho

Michelangelo Antonioni: Červená pustina

Agnes Varda: Bez střechy a bez zákona

Agnes Varda: Cléo od 5 do 7

Sergej Ejzenštejn: Ivan Hrozný

Ridley Scott: Vetřelec

4.

TĚŽIŠTĚ

Vedení divácké pozornosti pohybem kamery a proměnami mizanscény.

Ukázky:

Steven Spielberg: Dobyvatelé ztracené archy

M. Night Shyamalan: Vesnice

Rainer Werner Fassbinder: Bolwieser

Steven Spielberg: Čelisti

Gus Van Sant: Elephant

Paul Thomas Anderson: There Will Be Blood

5.

POUŽITÍ ZÁKLADNÍCH PRVKŮ FILMOVÉ ŘEČI V EYES WIDE SHUT

Rozbor doposud probíraných elementů filmového vyprávění v expozici filmu Stanleyho Kubricka.

Ukázky:

Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut

6.

ÚLOHA CELKU

Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru.

Ukázky:

Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho

Charles Chaplin: Zlaté opojení

Stanislav Strnad: Poprask na silnici E4

Ricky Gervais, Stephen Merchant: Kancl

Blake Edwards: Komisař na stopě

Jacques Tati: Prázdniny pana Hulota

Jacques Tati: Playtime

Roman Polanski: Hořký měsíc

7.

ÚLOHA DETAILU

Možnosti a funkce užití základního typu velikosti záběru. Synekdocha. Zvukový detail.

Ukázky:

Mike Nicholls: Absolvent

Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme

Wes Craven: Noční můra v Elm Street

Lars von Trier: Království

David Cronenberg: eXistenZ

David Lynch: Zběsilost v srdci

David Lynch: Modrý samet

Marinada - Laki dečki teške cure

Alfred Hitchcock: Její zpověď

Alfred Hitchcock: Psycho

Jan Hřebejk: Pelíšky

Jan Švankmajer: Zahrada

Jan Svěrák: Jízda

Jan Svěrák: Akumulátor 2

Bob Fosse: All That Jazz

8.

POHYB KAMERY 1

Základní funkce a možnosti pohybu kamery. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:

Alain Resnais: Pas Sur La Bouche

Robert Altman: Hráč

Jan Svěrák: Kolja

Joe Wright: Pokání

Miklós Jancsó: Hvězdy na čepicích

Youtube: Neříkej

Edgar Wright: Mint Royal - Blue Song

Wim Wenders: Million Dollar Hotel

Agnes Varda: Štěstí

9.

POHYB KAMERY 2: ODPOUTANÁ KAMERA

Pokročilá užití kamerového pohybu.

Ukázky:

Miklós Jancsó: Allegro Barbaro

Miklós Jancsó: Horoskop Ježíše krista

Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk

Jean-Luc Godard: Weekend

Petr Makaj: Rána z milosti

Michelangelo Antonioni: Zatmění

Michelangelo Antonioni: Povolání: Reportér

Alfred Hitchcock: Frenzy

Joel Coen: Blood Simple

Peter + Bobby Farrelly: Já, mé druhé já a Irena

10.

STŘIH A MONTÁŽ 1

Základní funkce střihu a montáže. Třídílná přednáška.

Ukázky:

Alfred Hitchcock: Rich and Strange

Serge Gainsourgh: Je t'aime (Moi non plus)

Sergej Ejzenštejn: Křižník Potěmkin

Sergej Ejzenštejn: Generální linie

Miloš Forman: Taking Off

Youtube: Chuck Norris Shooting

Woody Allen: Láska a smrt

Luc Besson: Leon

Jean-Luc Godard: Bláznivý Petříček

Agnes Varda: Štěstí

Gerard Damiano: Deep Throat

Steven Spielberg: Hvězdné války: Epizoda VI - Návrat Jediho

Andrzej Wajda: Člověk ze železa

11.

STŘIH A MONTÁŽ 2 - NARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM

Montážní principy zařazené do příběhového filmu.

Ukázky:

Alain Resnais: Můj strýček z Ameriky

12.

STŘIH A MONTÁŽ 3 - NENARATIVNÍ MONTÁŽNÍ FILM

Analýza komplexně montážního filmového díla - existenciální komedie.

Ukázky:

Jean-Luc Godard: Pěstuj si pravačku

13.

INFORMACE - EMOCE - TRANSCENDENCE

Rytmus sekvence versus délka záběru, doznění, přesah.

Ukázky:

Eric Rohmer: Letní příběh

Takeshi Kitano: Kikujiro

Ladislav Smojlak, Zdeněk Podskalský: Kulový blesk

Robert Sedláček: Muži v říji

Tomáš Vorel: Kouř

Jan Svěrák: Vratné lahve

Jan Hřebejk: Pelíšky

Ondřej Trojan: Pějme píseň dohola

Tomáš Saska: Příběh ženy

Andrej Tarkovskij: Stalker

Andrej Tarkovskij: Solaris

14.

HUDBA A ZVUK 1

Základní principy užití hudby a zvuku. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:

Paul Jackson: Mladí v partě - Fujtajbl

Ridley Scott. Vetřelec

Alexandr Stefanovič: Únos č.13

Věra Chytilová: Ovoce stromů rajských jíme

Jean-Luc Godard. Žena je žena

David Lynch: Ztracená dálnice

Jaroslav Dudek: Malý pitaval z velkého města - Vedoucí partiové prodejny

Marek Najbrt: Protektor

Marek Najbrt: Mistři

Stanley Kubrick: Eyes Wide Shut

Jindřich Honzl: Peníze nebo život

Zdeněk Troška: Zkouškové období

Stanley Kubrick: 2001: Vesmírná odysea

Alain Resnais: Prozřetelnost

Luc Besson: Leon

15.

HUDBA A ZVUK 2

Základní principy užití hudby a zvuku.

Ukázky:

Jacques Rivette: Haut Bas Fragile

John Badham: Saturday Night Fever

Wim Wenders: Summer In The City

Claire Denis: Beau Travail

Apichatpong Weerasethakul: The Adventures Of Iron Pussy

Věra chytilová: Panelstory

Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč

Lars von Trier: Melancholia

Paul Thomas Anderson: Opilí láskou

Věra Chytilová: Kalamita

Ettore Scola: Tančírna

Bob Fosse: All That Jazz

Benedek Flieghauf: Dealer

Tom tykwer: Lola běží o život

16.

IDENTIFIKACE 1

Proces diváckého napojení skrze pohybové a grafické elementy na příkladech začátků filmů. Dvoudílná přednáška.

Ukázky:

David Lynch: Ztracená dálnice

Lars von Trier: Evropa

Jan Svěrák: Jízda

Zucker Abrahams Zucker: Připoutejte se, prosím!

Andrzej Wajda: Člověk z mramoru

Lars von Trier: Kdo je tady ředitel

Steven Soderbergh: Dannyho parťáci 2

Krzystof Zanussi: Ochranné zbarvení

Steven Soderbergh: Zakázané ovoce

Terrence Mallick: Tenká červená linie

Tom Tykwer: Lola běží o život

17.

IDENTIFIKACE 2

Proces diváckého napojení skrze definici postav a prostředí na příkladech začátků filmů.

Ukázky:

Miloš Forman: Muž na Měsíci

Woody Allen: Vzpomínky na Hvězdný prach

Woody Allen: Annie Hall

Ridley Scott. Vetřelec

Francis Ford Coppola: Rozhovor

Orson Welles: Občan Kane

Sam Raimi: Evil Dead II

Tomáš Vorel: Kouř

Stanley Kubrick: Mechanický pomeranč

Alain Resnais: Prozřetelnost

Alain Resnais: Loni v Marienbadu

Danny Boyle: Trainspotting

Francois Truffaut: Hebká kůže

18.

SYMBOLICKÝ FILM

Metaforické, metonymické, alegorické filmové vyjádření.

Ukázky:

Miklós Jancsó: Allegro Barbaro

Jean-Luc Godard: Nouvelle Vague

Jurij Norštejn: Ježek v mlze

19.

UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 1

Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

Ukázky:

Alain Resnais: Stará známá písnička

20.

UPLATNĚNÍ VŠECH PROSTŘEDKŮ FILMOVÉ ŘEČI VE STRUKTUŘE CELÉHO FILMOVÉHO DÍLA 2

Dvoudílný rozbor užití kamery, střihu, zvuku a scénografie při budování příběhu a jeho metaforické nadstavby v existenciální hudební komedii.

Ukázky:

Alain Resnais: Stará známá písnička

21.

PŘEHLED ZÁKLADNÍCH REŽIJNÍCH CHYB

Pokus o výčet možných úskalí při budování mizanscény (potažmo diegeze), vytváření času filmu, vedení herců a pravděpodobnosti vyprávění.

22.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 1

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

23.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 2

Zadání praktického úkolu a společná analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

24.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 3

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

25.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 4

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

26.

PRAKTICKÁ FILMOVÁ ŘEČ 5

Zadání praktického úkolu a analýza jeho realizace. Studenti režie (ostatní nepovinně) natočí samostatně krátké formální cvičení s cílem osvojení základních prvků filmové řeči, především rozzáběrování a střihové návaznosti.

Přednáška bude aktuálně zařazena v průběhu roku dle stavu dokončenosti cvičení a může být i částí jiné přednášky.

Doporučená nebo povinná literatura

Bazin, A.: Co je to film?

Plazewski, J.: Filmová řeč

Ejzenštejn, S. M.: O stavbě uměleckého díla

Ejzenštejn, S. M.: Kamerou, tužkou, perem

Drvota, M. Základní složky filmu

Josef Valušiak: Základy střihové skladby

Bresson, R.: Poznámky o kinematograf

Aristotelés: Poetika

Deleuze, G: Film 1. Obraz - pohyb

Deleuze, G.: Film 2. Obraz - čas

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška na zápočet :

Podmínkou atestace je účast na přednášce a písemná nebo ústní analýza.

Písemná: rozbor krátké filmové sekvence (cca 1 - 3min) z hlediska použitých výrazových prostředků filmové řeči vzhledem k tématu díla. Práce nemá obsahovat subjektivní prvky recenze a popis děje (krom nezbytného k doložení analýzy). Práce musí být původní a nepoužitá k jiným účelům. Výběr díla vylučuje filmy promítané během školních projekcí. Text v rozsahu nejméně tří normostran dodat minimálně 7 dní před termínem zápočtu na email muzikant.krlek@post.cz. Text musí obsahovat odkaz na dostupnou video-sekvenci, jež je obsahem rozboru.

Ústní: veřejná prezentace takovéto analýzy s doložením audiovizuálními ukázkami v délce samostatného mluveného slova minimálně 5 minut a následná diskuse.

Termíny zkoušek na zápočet vypisovány v KOSU.

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů