Média a populární hudba

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376PH zkouška 4 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, Miloš HROCH

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Některé teorie chápou populární hudbu jako prostředek k emancipaci, kdy vám plakát oblíbené popové hvězdy vyvěšený v dětském pokoji nebo píseň ve sluchátkách může dodat sebevědomí i v běžném životě. Jiné teorie vidí ve slasti a požitku, které populární hudba vzbuzuje v posluchačích a posluchačkách, jen iracionální jednání znemožňující schopnost kritického myšlení. Střet těchto dvou pohledů provází populární hudbu od poloviny padesátých let minulého století do současnosti a diskuze o hodnotě popu jsou svázané s diskuzemi o účincích médií, roli aktivních publik nebo mediálních technologiích.

Kurz Média a populární hudba bude probíhat formou přednášek a dává si za cíl – na základě odborné literatury, konkrétních příkladů nebo videoklipů – představit studentkám a studentům vybrané kapitoly z dějin populární hudby, seznámit je se základními teoretickými koncepty pro studium popu a zároveň probíranou látku propojit s aktuálními tématy. Přitom zvláštní důraz předmět klade na mediální revoluce ve 20. století, které formovaly populární hudbu. Kurz představí pop jako inkubátor nových myšlenek a zrcadlo společenských problémů.

Pozn: Kurz je vypisovaný ve spolupráci s Fakultou sociálních věd (FSV), kde se také přednáší. Kapacita kurzu pro FAMU je tak nastavená na maximum a nejde přijímat studenty nad ni. Vypsání kurzu zároveň ukáže zájem studentstva FAMU, který bude vzat v potaz při vytváření další nabídky předmětů.

Pedagog. Dr. Miloš Hroch

Hodina začíná ve 14.00 v místnosti č. 14 v budově FSV UK (Smetanovo nábř. 6, 110 00 Staré Město, Hollar, druhá budova vedle FAMU).

  1. Představení kurzu a teoretiká východiska (1.10.)
  2. Zrození popu a teenagera (8.10.)
  3. Mýtus Elvis (15.10.)
  4. Rocková kritika - hudební publicistika a její proměny (22.10.)
  5. Afrofuturismus a hudba černého Atlantiku (29.10.)
  6. Lidoví ďáblové – jak pop přispěl k rozbití genderových binarit (5.11.)
  7. Populární hudba a tělo (host Aneta Martínková) (12.11)
  8. Fanouškovství – od Beatles přes punk po Soundcloud (19.11.)
  9. Revoluce MTV – popový spektákl a hudební videoklip (host Pavel Turek) (26.11.)
  10. Retrománie – o závislosti populární hudby na vlastní minulosti (3.12.)
  11. Platformizace hudby a Spotify (10.12.)
  12. Environmentální pop – jak se odráží klimatická krize v hiparádách? (17.12.)

Výsledky učení

Kurz Média a populární hudba si dává za cíl seznámit s vybranými kapitolami z dějin populární hudby a představit klíčové koncepty pro studium popu z hlediska mediálních studií, rovněž v předmětu propojíme probíranou látku s aktuálními „popovými“ tématy.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

*Inspirace pro videoeseje:

Polyphonic:

https://www.youtube.com/watch?v=H2iCiSF7y4c

yokai:

https://www.youtube.com/watch?v=UAV7hnCB_ZE

Mic the Snare:

https://www.youtube.com/watch?v=Y7GWF2tguIs

F.D.Signifier:

https://www.youtube.com/watch?v=UFH6CWn7rxw

Literatura:

ADORNO, T. (2009) Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh.

ADORNO, T. (2015) Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia.

BARTHES, R. (2004) Mytologie. Praha: Dokořán.

COHEN, S. (1972) Folk Devils and Moral Panics. London: MacGibbon and Kee.

ERIKSSON, M., FLEISCHER, R., JOHANSSON, A., SNICKARS, P., & VONDERAU, P. (2019). Spotify Teardown: Inside the Black Box of Streaming Music. Cambridge, MA: MIT Press.

ESHUN, K. (1998) More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction. London: Quartet Books.

FISHER, M. (2010) Kapitalistický realismus. Praha: Rybka Publishers.

FISHER, M. (2022) K-Punk: Výběr z textů. Ostrava: Ostravská univerzita.

FISKE, J. (2017) Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis.

FRITH, S. (1998) Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge, MA: Harvard University Press.

GEFFEN, S. (2020) Glitter Up The Dark: How Pop Music Broke the Binary. Austin, TA: University of Texas press.

GILROY, P. (1983) The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993.

HALL, S. & JEFFERSON, T. (1993). Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge.

HEBDIGE, D. (2012) Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator.

HOPPER, J. (2015) The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic. Chicago, ILL: Featherproof Books.

JENKINS, H. (2019) Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis.

KLUSÁK, P. (2021) Gott: Československý příběh. Praha: Host.

MARCUSE, H. (1991) Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko.

MARCUS, G. (2000) Stopy rtěnky – Tajná historie dvacátého století. Olomouc: Votobia.

MARCUS, G. (1975) Images of America in Rock & Roll Music. Boston. MA: E. P. Dutton.

REYNOLDS, S. (2012) Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber & Faber.

REYNOLDS, S. (2005) Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978–1984. London: Faber & Faber.

ROSE, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.

SAVAGE, J. (2008) Teenage: The Creation of Youth Culture. London: Pimlico.

SAVAGE, J. (2005) England’s Dreaming. London: Faber & Faber.

THE SUBCULTURES NETWORK (eds.) (2018). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press.

THORNTON, S. (1995) Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity.

VESELÝ, K. & HROCH, M. (2020) Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti. Praha: Paseka.

VESELÝ, K. (2022) Hudba ohně: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: Paseka.

WARK, M. (2020) Sensoria: Thinkers for the Twentieth-first Century. London: Verso Books.

WILLIS, E. (2014) The Essential Ellen Willis. Minneapolis, MIN: University of Minnesota Press.

Hodnoticí metody a kritéria

Participace v diskuzích (20 %), anotovaný playlist (pomocí Spotify, nebo https://www.buymusic.club/nebo Last FM) na téma dle vlastního výběru (40 %) a videoesej (do 10 min.) rozvádějící některé z témat kurzu (40 %).

Termín odevzdání anotovaného playlistu: 2. prosinec 2024

Termín odevzdáné videoeseje: 15. leden 2025

Poznámka

Výuka na Fakultě sociálních věd UK.

Hodina začíná ve 14.00 v místnosti č. 14 v budově FSV UK (Smetanovo nábř. 6, 110 00 Staré Město, Hollar, druhá budova vedle FAMU).

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost
()
HROCH M.
14:00–15:20
(přednášková par. 1)
Místo konání výuky je na Hollaru (vedle IKSŽ FSV UK), místnost č.14, Smetanovo nábř.6, 110 11 Staré Město, Hollar, druhá budova vedle FAMU.
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 14:00–15:20 Miloš HROCH
Místo konání výuky je na Hollaru (vedle IKSŽ FSV UK), místnost č.14, Smetanovo nábř.6, 110 11 Staré Město, Hollar, druhá budova vedle FAMU. přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů