Média a populární hudba
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376PH | zkouška | 4 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 82 až 102 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jindřiška BLÁHOVÁ, Miloš HROCH
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Některé teorie chápou populární hudbu jako prostředek k emancipaci, kdy vám plakát oblíbené popové hvězdy vyvěšený v dětském pokoji nebo píseň ve sluchátkách může dodat sebevědomí i v běžném životě. Jiné teorie vidí ve slasti a požitku, které populární hudba vzbuzuje v posluchačích a posluchačkách, jen iracionální jednání znemožňující schopnost kritického myšlení. Střet těchto dvou pohledů provází populární hudbu od poloviny padesátých let minulého století do současnosti a diskuze o hodnotě popu jsou svázané s diskuzemi o účincích médií, roli aktivních publik nebo mediálních technologiích.
Kurz Média a populární hudba bude probíhat formou přednášek a dává si za cíl – na základě odborné literatury, konkrétních příkladů nebo videoklipů – představit studentkám a studentům vybrané kapitoly z dějin populární hudby, seznámit je se základními teoretickými koncepty pro studium popu a zároveň probíranou látku propojit s aktuálními tématy. Přitom zvláštní důraz předmět klade na mediální revoluce ve 20. století, které formovaly populární hudbu. Kurz představí pop jako inkubátor nových myšlenek a zrcadlo společenských problémů.
_Pozn: KURZ JE VYPISOVANÝ VE SPOLUPRÁCI S Fakultou sociálních věd (FSV), KDE SE TAKÉ PŘEDNÁŠÍ.
FSV se nachází na Smetanově nábřeží o dva vchody dále vedle FAMU.
Kapacita kurzu pro FAMU je tak nastavená na maximum a nejde přijímat studenty nad ni._
MÍSTO: místnost č. 14, FSV
ČAS: úterý 14:00 - 15:30
- Představení kurzu a teoretiká východiska (30.9.)
- Zrození popu a teenagera (7.10.)
- Mýtus Elvis (14.10.)
- Rocková kritika - hudební publicistika a její proměny (21.10.)
[Hodina odpadá (28.10.)]
- Populární hudba a tělo (host Aneta Martínková) (4.11)
- Lidoví ďáblové – jak pop přispěl k rozbití genderových binarit (11.11.)
[Deadline na playlist – 14.11]
- Playlisty – prezentace témat playlistů (18.11.)
- Revoluce MTV – hudební videoklip a popová performance v mediatizované kultuře (25.11.)
- Platformizace hudby a Spotify (2.12.)
[Hodina odpadá (9.12.)]
- Analýza textů – test znalostí (16.12.)
Výsledky učení
Kurz Média a populární hudba si dává za cíl seznámit s vybranými kapitolami z dějin populární hudby a představit klíčové koncepty pro studium popu z hlediska mediálních studií, rovněž v předmětu propojíme probíranou látku s aktuálními „popovými“ tématy.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Inspirace pro videoeseje:
- Polyphonic:
https://www.youtube.com/watch?v=H2iCiSF7y4c
- yokai:
https://www.youtube.com/watch?v=UAV7hnCB_ZE
- Mic the Snare:
https://www.youtube.com/watch?v=Y7GWF2tguIs
- F.D.Signifier:
https://www.youtube.com/watch?v=UFH6CWn7rxw
Literatura:
- ADORNO, T. (2009) Schéma masové kultury. Praha: Oikoymenh.
- ADORNO, T. (2015) Úvod do sociologie hudby. Praha: Filosofia.
AUSLANDER, P. (1999; 2022). Liveness: Performance in a Mediatized Culture. London: Routledge.
- BARTHES, R. (2004) Mytologie. Praha: Dokořán.
- COHEN, S. (1972) Folk Devils and Moral Panics. London: MacGibbon and Kee.
- ERIKSSON, M., FLEISCHER, R., JOHANSSON, A., SNICKARS, P., & VONDERAU, P. (2019). Spotify Teardown: Inside the Black Box of Streaming Music. Cambridge, MA: MIT Press.
- ESHUN, K. (1998) More Brilliant than the Sun: Adventures in Sonic Fiction. London: Quartet Books.
- FISHER, M. (2010) Kapitalistický realismus. Praha: Rybka Publishers.
- FISHER, M. (2022) K-Punk: Výběr z textů. Ostrava: Ostravská univerzita.
- FISKE, J. (2017) Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis.
- FRITH, S. (1998) Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge, MA: Harvard University Press.
- GEFFEN, S. (2020) Glitter Up The Dark: How Pop Music Broke the Binary. Austin, TA: University of Texas press.
- GILROY, P. (1983) The Black Atlantic: Modernity and Double Consciousness. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1993.
- HALL, S. & JEFFERSON, T. (1993). Resistance through Rituals: Youth Subcultures in Post-war Britain. London: Routledge.
- HEBDIGE, D. (2012) Subkultura a styl. Praha: Dauphin / Volvox Globator.
- HOPPER, J. (2015) The First Collection of Criticism by a Living Female Rock Critic. Chicago, ILL: Featherproof Books.
- JENKINS, H. (2019) Pytláci textu: Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis.
- KLUSÁK, P. (2021) Gott: Československý příběh. Praha: Host.
- MARCUSE, H. (1991) Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko.
- MARCUS, G. (2000) Stopy rtěnky – Tajná historie dvacátého století. Olomouc: Votobia.
- MARCUS, G. (1975) Images of America in Rock & Roll Music. Boston. MA: E. P. Dutton.
- REYNOLDS, S. (2012) Retromania: Popculture’s Addiction to its Own Past. London: Faber & Faber.
- REYNOLDS, S. (2005) Rip It Up and Start Again: Postpunk 1978–1984. London: Faber & Faber.
- ROSE, T. (1994) Black Noise: Rap Music and Black Culture in Contemporary America. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
- SAVAGE, J. (2008) Teenage: The Creation of Youth Culture. London: Pimlico.
- SAVAGE, J. (2005) England’s Dreaming. London: Faber & Faber.
- THE SUBCULTURES NETWORK (eds.) (2018). Ripped, Torn and Cut: Pop, Politics and Punk Fanzines from 1976. Manchester: Manchester University Press.
- THORNTON, S. (1995) Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge: Polity.
- VESELÝ, K. & HROCH, M. (2020) Všechny kočky jsou šedé: Hudba úzkosti. Praha: Paseka.
- VESELÝ, K. (2022) Hudba ohně: Radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. Praha: Paseka.
- WARK, M. (2020) Sensoria: Thinkers for the Twentieth-first Century. London: Verso Books.
- WILLIS, E. (2014) The Essential Ellen Willis. Minneapolis, MIN: University of Minnesota Press.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky zakončení se změnily trochu, protože jsem přidal ještě analýzu textu
--
Participace v diskuzích (10 %), anotovaný playlist (pomocí Spotify, Deezer nebo https://www.buymusic.club/nebo Last FM) na téma dle vlastního výběru (30 %), analýza textu - test znalostí (20 %) a videoesej (do 10 min.) rozvádějící některé z témat kurzu s použitím odborné literatury (40 %).
Termín odevzdání anotovaného playlistu: 14. listopadu 2025; Termín odevzdáné videoeseje: 19. leden 2026
*Inspirace pro videoeseje:
Polyphonic:
https://www.youtube.com/watch?v=H2iCiSF7y4c
yokai:
https://www.youtube.com/watch?v=UAV7hnCB_ZE
Mic the Snare:
https://www.youtube.com/watch?v=Y7GWF2tguIs
F.D.Signifier:
https://www.youtube.com/watch?v=UFH6CWn7rxw
Poznámka
Výuka na Fakultě sociálních věd UK.
Hodina začíná ve 14.00 v místnosti č. 14 v budově FSV UK (Smetanovo nábř. 6, 110 00 Staré Město, Hollar, druhá budova vedle FAMU).
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Út | 14:00–16:30 | Miloš HROCH | Výuka probíhá na FSS, druhá budova vedle FAMU - Hollar | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)