Labanova analýza pohybu/Tanečně pohybová terapie 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 107LAP1 | zápočet | 2 | 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 41 až 51 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra tance
Obsah
Taneční terapie využila a dále rozvinula Labanův systém analýzy pohybu, který se stal nedílnou součástí tanečně-pohybové terapie. TPT pracuje s pohybovými kategoriemi Labanova systému. V praktické části hodiny jsou sledovány tyto cíle:
- uvědomění vedení pohybu, jeho dráhy, jeho kvality, prostoru, který zaujímá
- vedení k rozšíření stereotypního repertoáru pohybu, který každý jedinec má – rozšiřuje pohybovou škálu
- umožnění pochopit význam pohybu, intuitivní přístup a cítění pohybu – vede k jejich systematickému popisu a utřídění zkušeností
- přínos kinestetického poznání sebe sama.
Nedílnou součástí hodin je improvizace a pozorování pohybu, studenti jsou vedeni k uvědomění propojení body, mind, emotions sdílení ve skupině a jejich výstupem je schopnost pohybové analýzy na základě LAP. Studenti prochází kreativním a sebevzdělávacím procesem, který mohou využít ve své práci (taneční pedagogové, choreografové, režiséři, herci, dramaturgové atd.)
Výsledky učení
V rámci hodin Labanovy analýzy pohybu (LAP), tanečně - pohybové terapie (TPT) jsou studenti seznámeni s Bartenieff Foundamentals, se základními elementy LAP a jejím fungováním ve struktuře tanečně-pohybové terapie. Každá z hodin je zaměřena na teoretickou a praktickou část. Studenti jsou obeznámeni s kategoriemi Body, Effort elements (Active Crystalization in Flow, Weight, Time, Space). Hodiny se dále zaměřují na práci s Shape Elements – přesah z vlastního prostoru do vnějšího prostoru, uvědomění si osobního pohybového prostoru – kinesféry, na práci s Action drives (pohybové dráhy podle Labana).
Předpoklady a další požadavky
Ke studiu LAP, TPT není požadavkem teoretická ani praktická znalost tanečních technik. Předpokladem je zájem o uvedený předmět, schopnost analyzovat pohyb na základě teoretické a praktické průpravy v hodinách
Literatura
ČÍŽKOVÁ, Klára. Tanečně-pohybová terapie. Triton, 2005. ISBN 80-7254-547-7.
DAVIES, Eden. Laban’s Legacy of Movement Analysis. Routledge, 2006. ISBN 9780415977289.
ZEDKOVÁ, Iveta, ed. Tanečně-pohybová terapie. Teorie a praxe. Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3185-7.
HACKNEY, Peggy. Making Connections: Total Body Integration Through Bartenieff Fundamentals. Amsterdam: Gordon & Breach Publishers, 1998. ISBN 9789056995928.
NEWLOVE, Jean. Laban for Dancers and Actors. Nick Hern Books, 2007. ISBN 978-1854591609.
CHODOROW, Joan. Taneční terapie a hlubinná psychologie imaginace v pohybu. Triton, 2006. ISBN 80-7254-554-x.
STUD, Karen a Laura COX. Každý jsme tělem. Maitrea, 2014. ISBN 978-80-87249-99-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnocena je schopnost analyzovat pohyb na základě LAP a využití poznatků ve zvolené specializaci.
Poznámka
Výuka je rozložena do dvou semestrů. S tímto ohledem je také koncipována, a proto pro uzavření celého obsahu seminářů je třeba navštěvovat LAP po dobu zimního i letního semestru, aby posluchači pochopili systém v jeho komplexnosti.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| St | 14:15–15:45 | Lucie DERCSÉNYI | Sál půda KT Lichtenštejnský palác |
termíny výuky: 8.10.,15.10.,5.11.,19.11.,3.12.,17.12. | paralelka 1 | |
| Pá | 12:30–14:00 | Lucie DERCSÉNYI | Sál půda KT Lichtenštejnský palác |
termíny výuky: 10.10., 31.10.,21.11., 12.12.,9.1.2026 | paralelka 2 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dance Pedagogy (combined-BA) - Methods of Classical Ballet Technique - from 2025/26 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (combined-BA) - Methods of Modern and Contemporary Dance - from 2025/26 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (combined-BA) - Methods of Folk Dance - from 2025/26 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (combined-BA) Dance Education - from 2025/26 (Volitelné předměty)
- Choreografie (Bc) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Choreografie - Choreografie a režie (Mg) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Choreografie - Taneční produkce a organizace (Mg) - od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Classical Ballet Technique (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Modern and Contemporary Dance from 2022/23 (Volitelné předměty)
- Dance Pedagogy (MA) - Methods of Folk Dance (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc.) Klasický tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc.) Moderní a současný tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Bc.) Lidový tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Klasický tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Moderní a současný tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Pedagogika tance (Mg) - Lidový tanec od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Bc) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Taneční věda (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)