Dějiny nových médií 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DNM2 ZK 3 4PT anglicky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Students gain skills in understanding the history and theory of New Media which can be applied in creating their own works.

Forma studia

Přednášky s projekcí a analýzou audiovizuálních ukázek.

Předpoklady a další požadavky

absolvování předmětu Dějiny nových médií 1

Obsah kurzu

An exploration of the history of new media through a non-canonical approach to examining the artists, technologists / tool builders, and theorists who comprise this broad field. A parallel history of associated technologies assists the student in understanding related artworks and the technologies of communication in current use today. The social, political and economic implications of technological decision making while creating and presenting New Media work is examined.

The course is conducted in the form of lectures with projection and analysis of works.

New media indicates a category of artistic production, often including or focussed on moving image, its projection on more than one canvas, works with sound, physical and virtual environments. Approaches and concepts combine resources from media archeology, expanded cinema, computer programming, music production, computer and internet histories, performing arts and mass broadcast media. An excuse to look at the margins of art making using moving image and beyond in the 20th and early 21st century with its antecedents from the 18th century forward. New Media works can be processual, interactive, kinetic and combine multiple media.

Specific topics include Interactivity, Sound art and installation, Telepresence, Telematics and TeleRobotics, Interface, Network, Database cinema, VR and Immersion, Bioart, Locative media, Tactical media, Machinima & gamespaces, Data Visualization, Augmented reality, Net Art.

Doporučená nebo povinná literatura

JGRAU, Oliver. Virtual Art: From Illusion to Immersion. Cambridge: Leonardo, MIT Press, 2002. 430 s., ISBN 978-0262572231.

WARDRIP-FRUIN, Noah, MONTFORT, Nick eds. The New Media Reader. Cambridge: MIT Press, 2004. 840 s., ISBN: 9780262232272.

DOLANOVÁ, Lenka. Dialog s démony nástrojů - Steina a Woody Vasulkovi. Prague: NAMU, 2011. 208 s., ISBN 978-80-7331-317-3.

TUFTE, Edward. The Visual Display of Quantitative Information. Cheshire, CT.: Graphics Press, 2001. 200 s. ISBN 978-1930824133

ASCOTT, Roy, SHANKEN, Edward A. eds. Telematic Embrace, Visionary Theories of Art, Technology, and Consciousness. Los Angeles: University of California Press, 2007. 439 s. ISBN 978-0520222946

ROSENZVEIG, Eric. Conflations: playListNetWork, NARRA and open narrative structures; software development as art practice. Prague: NAMU, 2019.

YOUNGBLOOD, Gene. Expanded Cinema. Boston: E. P. Dutton, 1970. 432 pages. ISBN 978-0525472636

RUSSELL, Ben. Headmap Manifesto. http://www.technoccult.net/wp-content/uploads/library/headmap-manifesto.pdf 1990.

ROKEBY, David. selected texts http://www.davidrokeby.com/articles.html 1990’s

BURNHAM, Jack. Systems Aesthetics, Artforum, September 1968. https://monoskop.org/images/0/03/Burnham_Jack_1968_Systems_Esthetics_Artforum.pdf

http://www.newmediacaucus.org/resources/new-media-bibliography/

New Media History http://www.medienkunstnetz.de/sitemap/en/

UBU Web http://www.ubu.com/

Prix Ars Electronic Archive http://archive.aec.at/prix/

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě: min. 75% účasti, aktivní účasti v diskuzích.

Závěrečná ústní zkouška: celkem 2 otázky, jedno téma si může posluchač vybrat sám, druhé určí zkoušející.

Poznámka

semináře:

Interactivita 1 a 2 (1960-1970 a 1980-2000)

Telepresence/Telematika/TeleRobotika (1965-87)

Zvukové umění a zvukové instalace (1950-do součanosti)

Netart a Web art (1990-1995)

Network (1970-2000)

Tactická média (1990-do současnosti)

Machinima a počítačové hry (2000-do současnosti)

Locativní média (2000- do současnosi)

Umělý život a AI(2000-do současnosti)

Database cinema (1995-do současnosti)

Augmentovaná realita (2005-do současnosti)

Bioart a „vznikající“ média (2000-do současnosti)

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů