Dějiny dokumentárního filmu 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 303DDF2 | zkouška | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Popis předmětu:
Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje českého a světového dokumentárního filmu a shlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.
Tematické okruhy:
- Francouzská poetická avantgarda se vztahem k „autentické” realitě (Jean Epstein, René Clair, Man Ray a další). Fenomén třetí avantgardy (městské symfonie). // 21. 2.
- Rozvoj politického dokumentárního filmu od 30. do 60. let: Bída v Borinage (r. Henri Storck a Joris Ivens), Sociologicky inspirované filmové studie městského prostředí a jeho jednotlivých znaků, situací, projevů (Lionel Rogosin, Shirley Clark, Fr. Wiseman aj.) // 13. 3.
- Dějiny českého dokumentárního filmu 80.-90.léta 20. století. // 20.3. Petr Kubica
- Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě. I. // 27.3.
- Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě. II. // 3. 4.
- Etnologická a venkovská tematika v dokumentárním filmu, antropologie každodenního života zanikající a mizející tradiční vesnice ustupující vesnici globální po druhé světové válce (G. Rouquier). Rozvíjení tohoto konceptu až do současnosti. Film a antropologie – Jean Rouch, Vittorio de Seta, John Marshall. // 10. 4.
- Dokumentární film jako politické a sociální gesto, jako nástroj historické reflexe 1960-2000. (C. Lanzmann, R., Depardon, S. Clark, J. McBride, Fr. Wiseman). Dokumentární aktuálnost a metadokument (J.-L. Godard, Straub-Huillet, Ch. Marker, R. Ruiz, E. Coutinho, P. Guzmán), demystifikace dokumentu // 17.4.
Výsledky učení
Výsledky učení:
•Studující získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a dokumentárního filmu.
•Studující shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.
Předpoklady a další požadavky
Závěrečná zkouška je založena na dialogu k jednomu z tematických celků a vychází rovněž ze seznamu zhlédnutých filmů, který studující předloží nejméně 5 pracovních dní před termínem zkoušky. Hodnotí se nejen znalost historicko-kontextuálních reálií, ale také divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace a analýzy. Absence empirické/divácké zkušenosti u klíčových filmů může vést k nutnosti zkoušku opakovat. Z tohoto důvodu se klade důraz také na účast v přímé výuce, která je vyžadována minimálně v rozsahu 70 %.
Kritéria hodnocení:
•účast na přímé výuce – 40 %
•ústní zkouška – 60 %
Literatura
Povinná literatura (přepokládá se znalost minimálně jednoho titulu v českém a jednoho v anglickém jazyce):
BARNOUW, Erik. Documentary: a history of the non-fiction film. 2nd rev. ed. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s. ISBN 978-0-19-507898-5.
BARSAM, Richard Meran. Nonfiction film: a critical history. Revised and expanded ed. Bloomington: Indiana University Press, 1992. 482 s.: fot. ISBN 0-253-20706-1.
THOMPSON, Kristin. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. V Praze: Lidové noviny Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2007. 827 s. ISBN 978-80-7106-898-3 (NLN). /pouze kapitoly věnované dokumentárnímu filmu/
GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6.
KAHANA, Jonathan, ed. The documentary film reader: history, theory, criticism. New York: Oxford University Press, [2016] ©2016. xviii, 1024 stran. ISBN 978-0-19-973964-6.
LAROCCA, Dave, ed. The philosophy of documentary film: image, sound, fiction, truth. Lanham: Lexington Books, 2017 ©2017. xvi, 645 stran The Philosophy of Popular Culture. ISBN 978-1-4985-0453-9.
NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8.
NICHOLS, Bill. Úvod do dokumentárního filmu. Vydání druhé. [Praha]: Akademie múzických umění v Nakladatelství AMU v Jihlavě Doc.Dream services, s.r.o, 2022. 318 stran. ISBN 978-80-7331-606-8.
Doporučená literatura k dílčím tématům:
ADLER, Rudolf. Cesta k filmovému dokumentu. 2. uprav. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 1997. 81 s. ISBN 80-85883-22-8.
BORDWELL, David a KOFROŇ, Václav, ed. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6 1 CD.
ELLIS, Jack C. A new history of documentary film. New York: Continuum, 2005. 385 s.: fot. ISBN 0-8264-1751-5.
EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X.
FERENČUHOVÁ, Mária, ed. Dokumentárny film v krajinách V4. 1. vydanie. Bratislava: Vysoká škola múzických umení, Filmová a televízna fakulta, 2014. 231 stran. ISBN 978-80-89439-65-2.
GRIERSON, John. Grierson on Documentary. London: Collins, 1946. 256 s.
HENLEY, Paul. The adventure of the real: Jean Rouch and the craft of ethnographic cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2009. 507 stran. ISBN 978-0-226-32715-0.
JUHASZ, Alexandra, ed a LEBOW, Alisa, ed. A companion to contemporary documentary film. Chichester: Wiley Blackwell, 2020. xvi, 674 stran. ISBN 978-1-119-68566-1.
NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov: revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1974. 252 s.
PALÚCH, Martin. Cenzúra a dokumentárny film po roku 1989. Bratislava: Vlna Drewo a srd, 2017. 164 stran: Filmodrom. ISBN 978-80-89550-39-5.
STUFKENS, André (A.P.). Joris Ivens: filmař světa. 1. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze v nakladatelství AMU, 2016. 518 stran. ISBN 978-80-7331-381-4.
Dále je vhodné projít sborníky „Do, revue pro dokumentární film“.
Monografie věnované dílu jednotlivých autorů a dalším tématům (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.
Hodnoticí metody a kritéria
Hodnotí se jak znalost historicko-kontextuálních reálií, tak divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace shlédnutých filmů. Absence empirické / divácké zkušenosti klíčových filmů může vést k opakování zkoušky. Z tohoto důvodu hraje roli i důraz na účast v přímé výuce.
Zkouška bude založena na diskuzi nad seznamem filmům. Studenti si připraví seznam filmů (min. 3 tituly) ke každému tématu, který si přinesou ke zkoušce a zašlou předem na david.cenek@famu.cz – týden před konáním zkoušky.
Zadané téma pak bude analyzováno především na základě vlastní divácké zkušenosti. Film je třeba umět zařadit do kontextu – historického, estetického…
PODMÍNKOU K ZÁPISU NA ZKOUŠKU JE 70% DOCHÁZKA A ZASLÁNÍ SEZNAMU FILMŮ 5 PRACOVNÍCH DNÍ PŘED KONÁNÍM ZKOUŠKY VIZ VÝŠE!!!
•účast na přímé výuce (30 %)
•ústní zkouška (70 %)
Poznámka
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2025/26.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)