Dějiny dokumentárního filmu 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303DDF2 zkouška 3 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 33 až 48 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

David ČENĚK, Martin MAREČEK

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

David ČENĚK

Obsah

Popis předmětu:

Základní oborová přednáška a projekce filmů. Během přednášky si studenti osvojí nejpodstatnější historiografické linie vývoje světového dokumentárního filmu a shlédnou nejpodstatnější ukázky či celé filmy, které je reprezentují.

Tematické okruhy:

  1. Francouzská poetická avantgarda se vztahem k „autentické” realitě (Jean Epstein, René Clair, Man Ray a další). Fenomén třetí avantgardy (městské symfonie). // 21. 2.
  2. Rozvoj politického dokumentárního filmu od 30. do 60. let: Bída v Borinage (r. Henri Storck a Joris Ivens), Země bez chleba. Sociologicky inspirované filmové studie městského prostředí a jeho jednotlivých znaků, situací, projevů (Lionel Rogosin, Shirley Clark, Fr. Wiseman aj.) // 13. 3.
  3. Dějiny českého dokumentárního filmu 80.-90.léta 20. století. // 20.3. Petr Kubica
  4. Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě. I. // 27.3.
  5. Direct Cinema a cinéma vérité: kontextualizace pojmů a jejich vysvětlení, technologické a technické aspekty, tvůrčí aspekty, historie, tvůrci, filmy v USA, Francii a Kanadě. II. // 3. 4.
  6. Etnologická a venkovská tematika v dokumentárním filmu, antropologie každodenního života zanikající a mizející tradiční vesnice ustupující vesnici globální po druhé světové válce (G. Rouquier). Rozvíjení tohoto konceptu až do současnosti. Film a antropologie – Jean Rouch, Vittorio de Setta, John Marshall. // 10. 4.
  7. Dokumentární film jako politické a sociální gesto, jako nástroj historické reflexe 1960-2000. (C. Lanzmann, R., Depardon, S. Clark, J. McBride, Fr. Wiseman). Dokumentární aktuálnost a metadokument (J.-L. Godard, Straub-Huillet, Ch. Marker, R. Ruiz, E. Coutinho, P. Guzmán), demystifikace dokumentu // 17.4.

Výsledky učení

Výsledky učení:

•Studenti získají základní vědomosti a znalosti z historie českého a dokumentárního filmu.

•Studenti shlédnou kánonická díla non-fiction kinematografie.

Předpoklady a další požadavky

žádné

Literatura

Doporučená literatura:

BARSAM, Richard Meran. Non-fiction Film: A Critical History. Indiana University Press, 1992. 467 s.

NAVRÁTIL, Antonín. Cesty k pravdě či lži: 70 let československého dokumentárního filmu. 2. vyd., (1. v nakl. AMU). Praha: Akademie múzických umění v Praze, Filmová a televizní fakulta v Nakladatelství AMU, 2002. 285 s. ISBN 80-7331-909-8. - ad historie českého dokumentu do konce 60. let

BARNOUW, Erik. Documentary: A History of the Non-fiction Film. New York: Oxford University Press, 1993. 400 s. - ad historie světového dokumentu do konce 80. let

NAVRÁTIL, Antonín. Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Čs. filmový ústav, 1974. 252 s., [63] s. obr. příl. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality

EPSTEIN, Jean a MAYDL, Přemysl, ed. Poetika obrazů. Překlad Ladislav Šerý. Praha: Herrmann & synové, 1997. 303 s. ISBN 80-238-1138-X. - ad počátky jednoho z klíčových proudů reinterpretace reality

GAUTHIER, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2004. 507 s. ISBN 80-7331-023-6. - ad historie dokumentu západní provenience a dalších okruhů, teorie

ALLEN, Robert C., GOMER, Douglas. Film History: Theory and Practice. McGraw-Hill Companies, 1985. 276 s.

SZCZEPANIK, Petr, ed. Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004. 528 s., [12] s. obr. příl. ISBN 80-239-4107-0.

Monografie věnované dílu jednotlivých autorů (najdete v knihovně dle hesla „dokumentární film“ v předmětovém katalogu knihoven), využijte též časopisecké články.

Hodnoticí metody a kritéria

Hodnotí se jak znalost historicko-kontextuálních reálií, tak divácká zkušenost a schopnost kontextuální interpretace shlédnutých filmů. Absence empirické / divácké zkušenosti klíčových filmů může vést k opakování zkoušky. Z tohoto důvodu hraje roli i důraz na účast v přímé výuce.

Zkouška bude založena na diskuzi nad seznamem filmům. Studenti si připraví seznam filmů (min. 3 tituly) ke každému tématu, který si přinesou ke zkoušce a zašlou předem na david.cenek@famu.cz – týden před konáním zkoušky.

Zadané téma pak bude analyzováno především na základě vlastní divácké zkušenosti. Film je třeba umět zařadit do kontextu – historického, estetického…

PODMÍNKOU K ZÁPISU NA ZKOUŠKU JE 70% DOCHÁZKA A ZASLÁNÍ SEZNAMU FILMŮ 5 PRACOVNÍCH DNÍ PŘED KONÁNÍM ZKOUŠKY VIZ VÝŠE!!!

•účast na přímé výuce (30 %)

•ústní zkouška (70 %)

Poznámka

Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypsán bude v ak. roce 2023/24.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2023/2024:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 217
Učebna KDT 217

(Lažanský palác)
ČENĚK D.
14:50–18:05
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 14:50–18:05 David ČENĚK Učebna KDT 217
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů