Úvod do audiovizuálních studií FAMU

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373UDAS zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, Pavel BORECKÝ, Tereza HADRAVOVÁ, Andrea HRŮZOVÁ, Sylva POLÁKOVÁ, Čeněk PÝCHA

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Během zimního semestru kurz nabídne osm přednášek reprezentujících způsoby, jakými lze nahlížet na širokou oblast audiovize, a jak tyto přístupy aplikovat ve vlastních výzkumech či tvorbě. Otázky, jak se dívat na „obrazy“, proč stojí za naši pozornost, a v jakých souvislostech je podnětné o nich přemýšlet, budou zaznívat v podání přednášejících z různých humanitních disciplín a oborů. Představená témata vymezí základní možný terén pro studium audiovizuální kultury a nabídnou cesty, kterými je možné se vydat v dalších semestrech při volbě volitelných předmětů, v úvahách nad teoretickou bakalářskou prací i ve vlastní tvorbě.

Koordinace: Sylva Poláková (filmová historička a kurátorka), sylva.polakova@nfa.cz

Harmonogram kurzu v ZS 2024/25:

14.10.Andrea Hrůzová Průchová

Vidět, sledovat, pozorovat a dohlížet

Vidění jako biologický akt, mpment zkoumání, proces vytváření „druhého“a nástroj společenské moci - tak nás o obrazech a vizualitě učí přemýšlet široké interdisciplinární pole vizuální kultury. Je ze své podstaty viděné politické? A kdo je vrchním osvětlovačem toho, co zůstává v žité a mědii zprostředkované realitě v centru pozornosti, běžně viditelné, skryto na okrajích a neviditelné? A lze tyto mocenské sítě viděného proměňovat?

21. 10.Tereza Fousek Krobová

Gender a média

Jak pracuje film s lidkým tělem? Proč spolu ženy ve filmech mluví hlavně o mužích? A dívají se hráčky počítačových her mužským postavám na zadky? Probereme, jak média pracují se základními genderovými steroptypy - tedy jakými způsoby je mohou podpořit, bořit nebo vytvářet. Dotkneme se pojmů jako je tokenisnus, symbolická anihilace, Bechdel test a především probereme teorii Male Gaze Laury Mulvey, která i přes četné (a oprávněné) kritiky a reinterpretae stále patří k zásadním konceptům genderových studií i filmové vědy.

4.11.Pavel Borecký

Nová imaginace: Úvod do vizuální antropologie

Jean Rouch kdysi tvrdil, že jej umělečtí přátelé kritizují pro jeho „vědeckost“ a ti vědečtí pro jeho „uměleckost“. V historickém zpětném zrcátku ovšem vidíme, jak zásadně tento filmař-etnograf ovlivnil francouzskou Novou vlnu i socio-humanitní vědy obecně. Dichotomie stranou. Kde je novodobý Rouch? Ve své přednášce se dotknu přístupu a základních otázek socio-kulturní antropologie. Na příkladech ukáži, jak v nich zapustila kořeny metodika audiovizuální etnografie (observační film, esejistický film, participativní film, senzorická etnografie, etnofikce). V závěru se pak společně zamyslíme nad etikou ve filmově-vědní praxi a přísliby mezioborovosti.

11.11.Lucie Králová

Rozumět televizi

Na několik let jsem se zanořila do neútulných televizních kanceláří, střižen a spletitých chodeb a zapřádala hovory o tom, jak to v televizi chodí, jak se co má a nemá dělat a proč si televizní zaměstnanci myslí, že to jinak nejde. Zkoušela jsem pochopit, jak se tyto představy o dokumentu formovaly a jaké dopady mají na součastnou televizní tvorbu. Opírala jsem se přitom o studia produkční kultury i etnografickou perspektivu. Pozorovala jsem „televizní kmen“ s jeho svébytnými rituály a rozhodovacími procesy, narativy, profesními slovníky a zkoumala, z čeho vyrůstají jeho mocenské a disciplinační mechanismy. Z tohoto etnografického výzkumu produkční kultury ČT vznikla kniha Rozumět televizi, jejíž základní teze představím v přednášce/semináři.

25.11.Čeněk Pýcha

Média paměti

Jak vznikají sdílené obrazy minulosti? Co formuje naše představy historie a jejich audiovizuální manifestace? Přednáška se zaměří na tzv. paměťová studia a jejich vývoj. Moderní instituce daly vzniknout statickým obrazům (především národní) minulosti. Dnešní společenská a mediální situace si zaslouží revizi naší představy o tom, jak tyto obrazy minulosti vznikají, transformují se nebo putují. Na konkrétních materiálech vyzkoušíme funkčnost některých dnes se prosazujících pojmů popisujících dynamiku historické paměti (entangled memory, traveling memory, postmemory).

2.12.Tereza Hadravová

Neuroestetika filmu

Estetika filmu se soustředí na otázky týkající se vnímání, tvorby a hodnocení filmů jako uměleckých děl. Lze ji považovat za místo, odkud lze hovořit o hodnotě filmu přesahující jeho podpovrchové kulturní, sociální a politické, ekonomické či tělesné determinace a také o vztazích těchto ukazatelů či hodnot k těm estetickým. V přednášce se budu zabývat tématy, která se objevují na průsečících estetiky filmu, filozofie mysli a empirického výzkumu kognitivních procesů.

9.12.Palo Faluš

Tvořivost umělé inteligence

Je otázka po tvořivosti Al otázkou filosofickou, inženýrskou nebo matematickou? Může z pouhých jedniček a nul vzniknout něco nečekaného? Může být počítač svobodným subjektem a chovat se subjektivně? Přednáška představí základní úvahy o tůrčí autonomii počítače.

16.12.Alex Morales

Materialita a medialita filmu: film jako vědecký, průmyslový a umělecký objekt

Médium označuje prostředek, prostor mezi něčím a něčím jiným. Médium má snahu se zneviditelňovat a být zapomenuté. Médium neexistuje. Avantgardní a experimentální praktiky v umění často obracely a stále obracejí pozornost právě k materialitě média či lépe aparátu, k jeho hmatatelnosti a medialitě (tj. způsobu, jakým mediuje, a jak tvoří smysl).

Materiální obrat v teorii několika posledních dekád je zahrnutím onoho „jak“ do zkoumání povahy našeho vědění. Experimentální filmy jsou jednou z možností, jak nahlédnout médium a technologický objekt filmu.

Společně můžeme vznést otázky, jak lze filmem myslet? A zda může film myslet sám? Co se děje s tímto myšlením v heterogenní technologické situaci?

13.1.Závěrečná debata (zápočet)

Výsledky učení

Student získá vhled do způsobů možného nahlížení do studia audiovize (vizuální studia, gender studies, filozofie médií, vizuální antropologie, umělecký výzkum)

Získají základní metodologické nástroje pro další studium audiovize

Zlepší si kritické, interpretační a analytické uvažování

Prohloubí si teoretický aparát vhodný k bakalářské práci či vlastní tvorbě

Předpoklady a další požadavky

Předpoklady byly naplněny přijetím do studia.

Literatura

NA

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky splnění kurzu a udělení atestace.

Zápočet: 70 % docházka a aktivní účast na závěrečné debatě 13. 1. 2025. V případě, že se studující nemůže závěrečné debaty zúčastnit, je zápočet udělen za písemnou reflexi tří přednášek (text o celkovém rozsahu 2-3 NS).

Účast na projekcích minimálně 75%, tj. 7 projekcí.

Aktivní účast v diskusi po projekci.

Odevzdání písemné, analytické práce v rozsahu 3NS (1NS – 1800 znaků včetně mezer) věnované rozboru jednoho z promítaných filmů.

Studenti práci odevzdají ve formátu PDF. Název souboru „příjmeníjménotitul filmu“. V záhlaví práce uveďte název analyzovaného filmu a své jméno a příjmení. Bez těchto náležitostí nebude práce hodnocena.

Termín odevzdání:

Webová stránka předmětu

https://www.famu.cz/cs/studuji/harmonogramy-rozvrhy-predmety/uvody-praktika/

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 107
Učebna 1 (FAMU)

(Lažanský palác)
POLÁKOVÁ S.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 09:00–10:30 Sylva POLÁKOVÁ Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů