Dějiny nových médií 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DNM1 | zkouška | 3 | 4 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 39 až 54 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Centrum audiovizuálních studií
Obsah
Kurz poskytuje základní orientaci v historických souvislostech umění a technologie, v umění nových médií, videoartu a počítačovém umění od 19. století do současnosti. Na vybraných příkladech sleduje dílčí témata uměleckého dialogu s vývojem technických nástrojů a v souvislosti se společenskými a politickými změnami, které rozvoj technologie přináší.
Tématické okruhy:
Předpoklady médií a mediální archeologie
Dispozitiv nových médií
Emergence médií: elektřina, tělo a zrod výroby
Mechanismy avantgardy
Počátky počítačového umění
Televize a video signál
Videoart – první generace
Videoart – 80. a 90. léta
Kultura interface
Síť a počátky internetu
Web 2.0 a Post-internet
Výsledky učení
Kurz seznámí posluchače/ky s oblastí nových médií, audiovizuálních umění a technologie z hlediska historického vývoje, od počátku 20. století do současnosti. Prostřednictvím analýzy příkladů z dějin bude poukazovat na dobové kontexty výtvarného umění, filmu, teorie a techniky a díky tomu poskytuje hlubší porozumění nástrojům, strategiím a technologiím používaným v současnosti. Podrobný sylabus, seznam literatury a citovaných děl je na stránce předmětu.
Předpoklady a další požadavky
Všeobecná znalost dějin audiovizuální kultury a výtvarného umění 20. století, schopnost samostudia, analýzy a reflexe.
Literatura
Viz stránka předmětu:
Albera, Francois. Projected Cinema. In. Albera-Tortajada (eds.). Cinema Beyond Film. Amsterdam University Press, 2010.
Pizzi, Katia. Dematerialising bodies in motion: fotodinamica and futurist photography. In. Italian Futurism and the Machine. Manchester University Press, 2019.
Lebeděva, Irina. The poetry of science. In. The Great Utopia: The Russian and Soviet Avant-Garde, 1915–1932. Guggenheim Museum, 1992. Dostupné na <https://monoskop.org/images/f/f7/Lebedeva_Irina_1992_The_Poetry_of_Science_Projectionism_and_Electroorganism.pdf>. Navštíveno dne 5. 11. 2023.
Smirnov, Andrey. The Art of Movement. In. Sound in Z. Koenig Books, 2013.
Kittler, Friederich. Friedlaender, Stroj na fatu morgánu. In. Gramofon. Film. Typewriter. Karolinum, 1986/2017.
Meigh-Andrews, Chris. In and out of the studio. In A History of Video Art. Bloomsbury, 2013.
Usselmann, Rainer. The Dilemma of Media Art: Cybernetic Serendipity at the ICA London. In. Leonardo (36)5, 2003.
Boyle, Deirdre. Subject to change. In. Subject to change – Guerrilla Television Revisited, Oxford University Press, 1997.
Shanken, Edward A. Art in the Information Age: Technology and Conceptual Art. Leonardo 35(4), 2002.
Youngblood, Gene. Cybernetic Cinema, Computer Films. In. Expanded cinema, New York: E. P. Dutton & Co., Inc., 1970. Str. 194-256.
Grau, Oliver. Art and Media Evolution I. In. Virtual Art: From Illusion to Immersion. MIT Press, 2002.
Sommerer, Christa. Mignonneau, Laurent. Art as a Living System: Interactive Computer Artworks. In. Leonardo (32)3, 1999.
Duguet, Anna-Marie. Jeffrey Shaw. From expanded cinema to virtual reality. In. Duguet-Klotz-Weibel (eds). Jeffrey Shaw – a user’s manual. ZKM, 1997.
Rokeby, David. Transforming Mirrors: Subjectivity and Control in Interactive Media. In. Penny, Simon (ed). Critical Issues in Electronic Media. SUNY Series in Film History and Theory, 1996.
Manovich, Lev. Principy nových médií. In. Dvořák, Tomáš (ed). Kapitoly z dějin nových médií. VVP AVU 2010.
Bolter, J. D. Grusin, Richard. Remediace. In. Dvořák, Tomáš (ed). Kapitoly z dějin nových médií. VVP AVU 2010.
Bourriaud, Nicolas. Pobývání v globální kultuře. In Bourriaud, N. Postprodukce. Tranzit 2004.
Cascone, Kim. The Aesthetics of Failure: “Post-Digital” Tendencies in Contemporary Computer Music. Computer Music Journal, 24, 2000.
Cramer, Florian. Post-Digital Writing. Keynote at Electronic Literature Organization conference, West Virginia University, Morgantown, 2012. Dostupné on-line na <https://electronicbookreview.com/essay/post-digital-writing>, navštíveno dne 15. 12. 2023.
White, Michele. The Aesthetic of Failure: Confusing Spectators with Net Art Gone Wrong. In. The body and the screen. MIT Press, 2006.
Chan, Jennifer. Z prohlížeče do galerie (a zpět): Komodifikace net artu 1990–2011. In. Meixnerová, Marie (ed), #mm Net Art – internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace, Pastiche Filmz, 2014.
Chan, Jennifer. Poznámky k postinternetu. In. Meixnerová, Marie. #mm Net Art – internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace, Pastiche Filmz, 2014.
Olson, Marisa. Lost Not Found: The Circulation of Images in Digital Visual Culture, in Alex Klein - Charlotte Cotton (eds.) Words without pictures, New York: Aperture, 2009.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou absolvování je účast na přednáškách 70%.
Součástí konečného hodnocení je ověření znalosti diskutovaných děl a seznámení se s relevantní literaturou.
Písemná práce o rozsahu 2-3 NS na základě předchozícho seznámení se s doporučenou literaturou. Ústní zkouška na základě předem odevzdané písmené práce.
Webová stránka předmětu
Poznámka
-
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 14:50–18:05 | Martin BLAŽÍČEK | Projekce FAMU Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Povinné předměty)