Film jako droga: Teorie a kontexty psychedelického filmu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376FJK zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Předmět reflektuje téma psychedelického filmu jakožto výrazného fenoménu dějin kinematografie a umění i současné filmové tvorby, a zároveň propojuje uvažování nad filmem jako nástrojem psychedelické imaginace se současným děním v oblasti psychedelického výzkumu a obnovením zájmu široké veřejnosti o psychedelika. Kurz poskytuje interdisciplinární vhled do tématu změněných stavů vědomí a práce s nimi, tedy předpokladu vzniku psychedelického umění, a to v kontextu historickém, společenském, a obzvláště uměleckém, od „psychedelické“ archeologie, přes zásadní momenty nejen dějin umění ve vztahu ke změněným stavům vědomí, zlatá léta psychedelické kultury a filmu v 60. letech 20. století, až po současné příklady psychedelické filmové, televizní a umělecké tvorby a filozofické náhledy na psychedelii. Diskutovány budou fenomény jako head films (filmy cílené na publikum „pod vlivem“), acid western, československý psychedelický film, díla anticipující psychedelickou imaginaci, psychedelická renesance a její filmová a televizní reflexe ad. Součásti bude také setkání s expertem/kou reprezentující současný český psychedelický výzkum, příp. exkurze do Národního ústavu duševního zdraví.

Program:

10.2.: High Society: Psychedelické dějiny společnosti a filmu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ úvod do kurzu, představení hlavních témat a struktury

17.2.: Psychedelická archeologie: Archeologie práce se změněnými stavy vědomí a počátky umění, teorie mysli v jeskyni, Cave of Forgotten Dreams (rež. Werner Herzog), pojem psychedelika, šamanistický kontext

3. 3.: Postkoloniální psychedelie: Psychedelická etnografie a etnobotanika, šamanismus, psychedelický turismus, Embrace of the Serpent (rež. Ciro Guerra), mezi lékárnou a spiritismem

10.3.: Psychedelická revoluce: meskalin a první zájem o psychedelika ve 20. století, první psychedelické filmy, Images du monde visionnaire (rež. Eric Duvivier)

24.3.: Psychedelická revoluce 2: psychedelické dění poloviny 20. století, objev LSD a jeho expanze do USA, Looking for Mushrooms (rež. Bruce Conner)

31.3.: Psychedelický film - Farmakoanalýza: formování psychedelického filmu a způsoby jeho uchopení, Timothy Leary, The Trip (rež. Roger Corman)

7.4.: Psychedelický film - Farmakoanalýza 2: Easy Rider (rež. Dennis Hopper), Head (rež. Bob Rafelson), head filmy

14.4.:  Head filmy a acid western: Filmy “pod vlivem”, Teorie Davida H. Fleminga, text Pauline Kael, tvorba Alejandra Jodorowského, filmy Sandoz

28.4.: Obrazy psychedelické revoluce, psychedelický mainstream mezi deziluzí a ornamentem: Od The Beatles, přes Chytilovou, Formana, až po Jamese Bonda; psychedelický plakát a vizualita, The Strawberry Statement, Zabriskie Point, československý psychedelický film

5.5. Současná psychedelická scéna a její imaginace: psychedelická renesance a její reflexe v současné audiovizi, psychedelický výzkum, transpersonální psychologie, situace v ČR, setkání s Mrkem Nikoličem (NÚDZ, Psyon)

12.5.: Současné podoby psychedelického filmu a pohyblivého obrazu; Gambling, Gods and LSD (rež. Peter Mettler), současné přemýšlení o psychedelikách a jejich společenském potenciálu: Mark Fisher: Acid communism, manifest We Are All Very Anxious, Psychedelika a současná seriálová tvorba: The Path, Frontera Verde, OA a další

Výsledky učení

Kurz poskytuje alternativní, transdisciplinární pohled na dějiny filmu a umění, a to skrze téma psychedelické imaginace jakožto možného uměleckého, ale i společenského nástroje práce s realitou. Cílem je představit a zmapovat zásadní umělecké, filosofické, i společenské tendence psychedelické imaginace a myšlení o ní.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

FLEMING, D., H. (2017) Unbecoming Cinema: Unsettling Encounters with Ethical Event Films. Chicago:

The University of Chicago Press.

CHURCH, D. (2018) The Doors of Reception: Notes Toward a Psychedelic Film Investigation. Senses of

Cinema. https://www.sensesofcinema.com/2018/feature-articles/the-doors-of-reception-notes-toward-

a-psychedelic-film-investigation/ 

JAY, M. (2010) High Society: Mind-Altering Drugs in History and Culture. London: Thames & Hudson

JAY, M. (2023) Psychonauts: Drugs and the Making of the Modern Mind. New Haven: Yale University

Press. 

KAEL, P. (1970) El Poto-Head Comics. The New Yorker. 

LEWIS-WILLIAMS, D. (2007) Mysl v jeskyni. Vědomí a původ umění. Praha: Academia. 

POWELL, A. (2007) Deleuze, Altered States and Film. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast a docházka (min. 70%), vypracování závěrečného úkolu (na výběr esej, prezentace, nebo audiovizuální zadání).

Poznámka

Výuka 1,5 hod/týdně, pondělí 18:10-19:45 (mimo 17.3. - absence lektorky, a 21.4. - Velikonoce)

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů