Základy skladebné techniky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186ZSTE1 | zápočet | 1 | 1 hodiny CVIČENÍ týdně (45 minut), 16 až 21 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie
Obsah
Cíl výuky:
Studenti jsou postupně seznamováni se základy kompozičních technik. Pro každý přednesený a osvětlený problém zadá pedagog studentům vytvoření drobných cvičení – etud, a to podle konkrétního zadání a podle individuálního stupně vyspělosti jednotlivých posluchačů.
Tematické okruhy:
Obecně aplikovatelné metody:
- tektonická cvičení, základní instrumentační cvičení
- organizace tónového materiálu v rámci dodekafonických cvičení
- horizontální a vertikální tónová organizace
- cvičení v novodobé modalitě
- metrorytmická cvičení
- vytváření tektonických struktur ad.
Výsledky učení
Praktickým vytvářením cvičení založených na různých kompozičních technikách si studenti prohloubí, zdokonalí a rozvinou praktické kompoziční dovednosti při práci s hudebním materiálem.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
KVĚCH, Otomar. Základy klasické hudební kompozice: poznámky pro budoucí skladatele. Praha: Togga, 2013. ISBN 978-80-7476-023-5.
RYCHLÍK, Jan. Moderní instrumentace: vyšší orchestrační technika jednotlivých hudebních nástrojů. Praha: Panton, 1959.
SVOBODA, Milan. Praktická jazzová harmonie. Netolice: Jc-Audio, 2013. ISBN 978-80-87132-25-8.
TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. ISBN 978-80-7331-199-5.
Doporučená literatura:
HŮLA, Zdeněk. Nauka o harmonii. Praha: SNKLU, 1956.
HŮLA, Zdeněk. Nauka o kontrapunktu. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1965.
IŠTVAN, Miloslav. Montáž izolovaných prvků v hudbě. Praha: Panton, 1973.
JANEČEK, Karel. Hudební formy. Praha: SNKLHU, 1955.
JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Nakladatelství ČSAV, 1965.
JANEČEK, Karel. Tektonika: Nauka o stavbě skladeb. Praha: Supraphon, 1968.
LOUDOVÁ, Ivana. Moderní notace a její interpretace. Praha: Nakladatelství AMU, 1998. ISBN 80-85883-31-7.
Orchestrace jako otevřený proces (sborník studií). Praha: Triga pro Akademii múzických umění v Praze, 2009. ISBN 978-80-904266-8-9.
TICHÝ, Vladimír. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1992. ISBN 8073318970.
Hodnoticí metody a kritéria
Od studenta je očekávána aktivní účast v hodinách a písemné vypracování kompozičních etud podle zadání pedagoga.
Kredity jsou uděleny na základě aktivity studenta a výsledků vypracovaných etud zadávaných pedagogem.
Povinná účast studenta ve výuce min. 70 %.
Poznámka
není
Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 15:20–16:05 | Martin HYBLER | Učebna 4033 (HAMU-Tržiště 18) Tržiště 18, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Zvuková tvorba a hudební režie - Hudební režie (Mg) od 2022/23 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)