Didaktika/Vyučovatelská praxe hudební teorie 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
186DPHT2 zkouška 1 1 hodiny výuky týdně (45 minut), 15 až 20 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Miloš HONS

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Miloš HONS

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra hudební teorie

Obsah

Cíl výuky:

Didaktika se váže na všechny výukové metody včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních, teoretických oborů a skladby. Cílem výuky je seznámení s hlavními didaktickými zásadami a se specifikou výuky teoretických předmětů na středních hudebních školách. Výuka se zaměřuje na strukturní aspekty moderní hudby a problematiku jejich začlenění do tradičních teoretických disciplín. Student osvědčuje získané znalosti i formou dialogu s vyučujícím a vypracováním vlastních metodických příprav na výuku. Součástí studijního plánu jsou náslechy v hodinách hudebně teoretických předmětů na středních hudebních školách a v závěru i vlastní pedagogický výstup pod dohledem hlavního pedagoga.

Pedagogické praxe probíhají na hudebních školách 1. a 2. stupně. Studenti zde provádějí náslechy i samostatné pedagogické výstupy. Ty jsou předem konzultovány s pedagogem předmětu a následně též vyhodnocovány. Vyhodnocování probíhá formou diskuse v kolektivu za vedení pedagoga předmětu i učitele třídy, kde probíhal studentský výstup. Studenti mohou výkon praxe rozložit do dvou semestrů. Celkový rozsah pedagogické praxe je 8 vyučovacích hodin.

Tematické okruhy:

  1. Problematika výuky vybraných principů a technik moderní harmonie.
  2. Problematika výuky vybraných principů a technik moderního kontrapunktu.
  3. Problematika výuky hudebních stylů a žánrů.
  4. Problematika výuky hudební tektoniky.
  5. Problematika analýzy moderní artificiální hudby.

Výsledky učení

Student je schopen samostatného a tvůrčího přístup k výuce hlavních hudebně teoretických disciplín na základních a středních hudebních školách.

Předpoklady a další požadavky

nejsou

Literatura

Povinná literatura:

RISINGER, Karel. Metodika praktické výuky evropské tektoniky XX. století. Živá hudba IX, Praha 1986, s. 5 - 25.

RISINGER, Karel. Metodika výuky evropské harmonie XX. století. Živá hudba 1973, č. 1, s. 165 - 173

RISINGER, Karel. Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století, Živá hudba 1976, č. 6, s. 139 - 158

Doporučená literatura:

JANEČEK, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Československá akademie věd, 1965.

JANEČEK, Karel. Tektonika : nauka o stavbě skladeb. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1968.

RISINGER, Karel. Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie: Otakar Šín - Alois Hába - Karel Janeček. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1963. Hudební rozpravy.

Výběr z novější zahraniční literatury, dle časových možností tematického plánu.

Hodnoticí metody a kritéria

Příprava a aktivní účast na semináři, vypracování metodických příprav zaměřených na dané okruhy a disciplíny.

Absolvování pedagogické praxe student prokáže předložením potvrzení z příslušné školy, které bude podepsané vyučujícím, u kterého byla praxe vykonána, a vedením příslušné školy. Formuláře dokládající praxi studenti obdrží emailem od vyučujícího.

Minimální docházka je 60 %.

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů