Historicky poučená interpretace 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HPI2 | zkouška | 1 | 1 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 1 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 4 až 9 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Oddělení hudebně teoretických disciplín
Obsah
Cíl výuky:
Obsah předmětu kontinuálně navazuje na učivo probrané v předmětu Historicky poučená interpretace 1. Studenti se tentokrát seznámí, v souladu s ostatními uměními a specifikou hudby, se zrodem baroka a nahlédnou do problematiky jednotlivých složek interpretace při provozování skladeb barokní epochy. Budou se orientovat v možnostech dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním praktikám.
Tematické okruhy:
- Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.
- Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.
- Otázka tempa – měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.
- Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaným rytmem a další konsekvence.
- Barokní suita – charakteristiky a vývoj podstatných tanců.
- Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.
- Ornamentika.
- Artikulace a nástrojové techniky.
- Dynamika.
- Ladící systémy, tóninové charakteristiky.
- Analýza vybraných skladeb (např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).
Výsledky učení
Student získá odborný vhled do problematiky barokního stylu – co hledat v dobovém zápise barokní hudby v jednotlivých časových obdobích, druzích a žánrech, jakými parametry hodnotit interpretovanou hudbu či jak k ní přistupovat jako aktivní interpret, kde hledat poučení, jak dotvářet skladby, kde jsou zhruba hranice mezi poučenou a nepoučenou.
Předpoklady a další požadavky
nejsou
Literatura
Povinná literatura:
Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997. Hesla např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo.
ALAIN, Marie-Claire. Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století. Ostrava: LK MKS, 1988.
BACH, Carl Philippe Emanuel. Úvaha o správném způsobu hry na klavír. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-025-5.
KAZÁROVÁ, Helena. Barokní taneční formy. Praha: AMU, 2005. ISBN 80-7331-026-0.
MOZART, Leopold. Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle. Praha: Klassic, 2000. ISBN 80-902689-1-9.
POLÁK, Pavol. Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí. Bratislava: Veda, 1974.
QUANTZ, Johann Joachim. Pokus o návod, jak hrát na příčnou flétnu. Praha: Supraphon, 1990.
Antologia renesancia a barok. Slovenská hudba – revue pre hudobnú kultúru XX, 1994, číslo 3–4.
Doporučená literatura:
DONINGTON, Robert. Interpretation of Early Music. London: Faber – Faber, 1963.
DONINGTON, Robert. Style and Performance. A Handbook. London: Faber Music, 1982.
FROTSCHER, Gothold. Aufführungspraxis alter Musik. Wilhelmshaven: Heinrichshofen, 1971.
HARNONCOURT, Nikolaus. Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis. DTV Bärenreiter, 1987.
HARNONCOURT, Nikolaus. Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart. DTV Bärenreiter, 1987.
MATTHESON, Johann. Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731. Hildesheim: Georg Olms Verlag, 1994.
MIEHLING, Klaus. Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik. Wilhelmshaven: Florian Noetzel Verlag, 1993.
NEUMANN, Friderik. Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music. Princeton: Princeton University Press, 1978.
VEILHAN, Jean-Claude. Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a.. Paris: Alphonse Leduc, 1982.
Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary – příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie.
Zahraniční časopisy – Early Music, Concerto aj.
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška se skládá ze dvou částí:
1.aktivní účast v seminářích při řešení příkladů, posuzování zvukových komparačních nahrávek, splnění drobných seminárních úkolů (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu) – 25 % výsledné známky
2.test z probraného učiva – 75 % výsledné známky
Další požadavky: docházka min. 70 %
Poznámka
Nejsou.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Skladba (Bc) - od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Skladba (Bc) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Skladba (Mg) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dirigování (Bc) od 2022/2023 (Povinně volitelné předměty)
- Dirigování (Mg) od 2022/2023 (Volitelné předměty)
- Zpěv (BC) - od 2023/24 (Povinně volitelné předměty)
- Zpěv (BC) - pro studenty se zahájením studia 2022/2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zpěv (BC) - SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Bc) - Klavír- SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Bc) - Cembalo od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Bc) - Varhany od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Klávesové nástroje (Bc) - Akordeon od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje - Housle (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje (Bc) - Housle - SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje - Viola (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje - Violoncello (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje - Kontrabas (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje - Harfa (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Strunné nástroje - Kytara (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Fagot (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Flétna (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Hoboj (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje (Bc) - Hoboj - SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Klarinet (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Lesní roh (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje (Bc) - Lesní roh - SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Pozoun (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Trubka (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje (Bc) - Trubka - SP na dostudování od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Dechové nástroje - Tuba (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Hudební produkce (Mg) - od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Mg) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba a hudební režie - Zvuková tvorba (Bc) od 2022/23 (Volitelné předměty)
- Bicí nástroje (Bc) od 2022/23 (Povinně volitelné předměty)
- Jazzová hudba (Bc) od 2019/20 (Povinně volitelné předměty)
- Jazzová hudba (Bc) od 2024/25 (Povinně volitelné předměty)
- Hudební teorie (Bc) - od 2021/22 (Povinné předměty s možností opakovaného zapsání)