Bolex RX5 Kamera v rukách
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376MBOLE | zápočet | 1 | 8 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 19 až 24 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
16mm KAMERA BOLEX-RX5 (10-14:30h) - Seznámení s animačními možnostmi a specifiky
**Pokračování v získávání základních dovedností pro obsluhu kamery (včetně opakování exponometrie), aby student s ní opravdu po absolvování modulu, natáčel, respektive animoval a zzvládl i velmi specifické animační postupy, které ve filmovém obraze, nejsou nahradiltelné digitálním natáčením.
Možnosti využití kamery půjdou výrazně za základní kurz, který probíhá v rámci předmětu „Praktika oboru dokumentární tvorba”.
Ukázka animací s Bolex RX5
- dokumentární film, s využitím specifických animačních postupů v obraze
Oj! To byl boj! ; 1990, 7min (režie Pavel Koutecký, Stano Slušný)
Odpoledne (cca 15:30 - 19hod):
Natáčení na film - 1 role 30,5 m pro všechny – „animace ve městě“
– animace v ulicích Prahy.
Specifika animace na film, uvidíte v čem je nenahraditelná, v porovnání s digitálem
Kamera Bolex RX, je jediná 16mm kamera, umožňující časosběrné natáčení respektive pookénkové snímání (time-lapse) – to bylo specifickým výrazovým animačním prostředkem - především v dokumentárním filmu, prakticky se ale z obrazového pojetí filmů vytratilo. Respektive animační postupy - hravost animace, z kameramanské praxe dokumentárního filmu, prakticky úplně vymizela. V animovaných filmech specifická animace s kamerou Bolex RX 5 již také není běžná.
Všechny možnosti, které se v animované tvorbě otevírají, přirozeně nemají žádné hranice – především v následném digitálním zpracování obrazu. Domnívám se ale, že hlavně animační postupy na film májí svá specifika. Z dokumentárních filmů, které jsou na hraně filmů animovaných, vymizely. Těžko se zde často rozlišuje mezi žánry. Mě právě žánrové přesahy zajímají, i v mé vlastní tvorbě. A i vzhledem k televiznímu šroťáku, v kterém jsem se jako autor dlouho pohyboval.
NÁCVIK ANIMAČNÍCH POSTUPŮ (3 STUDENTI - 1 ROLE 16mm FILMU)
-časosběrné techniky, respektive pookénkové snímání
-případně dvojexpozice a vícenásobné expozice aj.
Animační postupy s kamerou Bolex RX5, jsou specifické, nelze je suplovat digitálním snímáním
-jediný zrychlený/zpomalený pohyb, je obdobný i u digitálního natáčení
Výsledky učení
Výsledkem modulové výuky „Kamera Bolex RX 5 - animační postupy“, je osvojení základních vědomosti a dovedností, pro práci s kamerou a filmem. Po založení filmu do kamery - nastavení základních funkcí, stanovení expozice – přijde vlastní animace v ulicích Prahy.
Za odměnu si studenti nejen poslechnou magické časosběrné cvakání, ale každý bude mít 10m (45s – 1124 okének) natočeného časosběrného filmového negativu - pro další digitální zpracování
Prerekvizity a korekvizity/Obligation which has to be fulfill before module presentation:
chuť dotknout se filmu a pracovat s kamerou, kde práce s ní vyžaduje řadu speciálních dovedností, jinou perspektivu přemýšlení o filmovém obraze a další práci s ním, práce je pomalejší a natáčení výrazně dražší, samé nevýhody, přesto nebo právě proto, je to jiný rozměr natáčení...
Předpoklady a další požadavky
praktický seminář natáčení na film, včetně interakce/spolupráce studentů
Literatura
Studijní materiály/Study sources:
The 16mm Camera Book by Douglas Underdahl is one of the most useful books on the
practicalities of 16mm filmmaking. Douglas has worked in a camera hire store in California
ISBN 13 - 978-1570872853
Bolex Bible book written by Andrew Alden is the definitive book on the H16 camera system.
ISBN 13 - 978-0953307517
literatura není běžně dostupná
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast po celou dobu semináře + aktivita během výuky
Poznámka
Webová stránka věnující se předmětu:
https://wiki.kdt.famu.cz/wiki/index.php/Bolexa
https://en.wikipedia.org/wiki/Bolex
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 19.12.2025 | 10:00–19:00 | Martin ŘEZNÍČEK | Učebna 6 (FAMU) Lažanský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)