Současný autorský film
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
376SAF | zkouška | 2 | 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Kurz představí vybrané současné autorské filmaře a jejich dílo s důrazem na nové trendy a konvence v naraci, stylu či kamery. Přednášky vztahují tvorbu autorů/autorek k celkovému stavu kinematografie ve vybraných zemích, proměnám produkce, distribuce či společnosti. Kurz pokrývá geografické oblasti Evropy, Asie a Ameriky (Severní i Jižní). Součástí výuky jsou projekce – buď celých filmů nebo ukázek (podle zvážení pedagoga) a domácí projekce (viz. sylabus). Texty k předmětu jsou nasdílené pro studující na Moodle.
Harmonogram kurzu
20. 2. Úvod: Artový a autorský film (Antonín Tesař)
Představení arthouse cinema a konstruktu filmového autora.
Projekce: Sama v noci na břehu moře (Hong Sang-soo, 2017)
Text: David Bordwell: The Art Cinema as a Mode of Film Practice.
27. 2. Současné britské autorky (Antonín Tesař)
Přednáška bude věnovaná současným britským režisérkám – Andrea Arnold, Clio Barnard, Lynne Ramsay, Charlotte Wells a další. Zajímat nás bude status autorských režisérek v britské kinematografii i způsoby, jakými konstruují “realismus” svých filmů.
Projekce: Aftersun (GB 2022, r. Charlotte Wells, 96 minut)
Film na doma: Bouřlivé výšiny (Wuthering Heights, GB 2011, r. Andrea Arnold)
Text: Beichi Zhuang: Aftersun - An Author's Voice on Screen
5. 3. Současný španělský film (Václav Kadrnka)
Projekce: Alcarràs (Carla Simón, 2022)
12.3. Čína (Antonín Tesař)
Přednáška bude věnovaná současné čínské autorské kinematografii. Zaměříme se na otázku pozice autorů v čínské kinematografii a jejích institucionálních omezení a prozkoumáme různé zůsoby, jakými čínští autoři reflektují svou společnost.
Projekce: Night Train (Diao Yinan, 2007)
Film na doma: Poslední večery na Zemi (Di qiu zui hou de ye wan, Gan Bi, 2018)
Text: Yang Zhipeng: The Dialectic of Realism and Surrealism in Long Take Films
19. 3. Americká společnost A24 (Antonín Tesař)
Přednáška bude věnovaná americkému produkčnímu a distribučnímu studiu A24 jako autorské značce a linii autorského filmového hororu. Zajímat nás bude otázka, jak se v rámci hororové produkce A24 kontruují autorské styly osobností jako Robert Eggers či Ari Aster ve vztahu k celkovému stylu studia A24 a současným tendencím v arthousovém hororu.
Projekce: Men (Alex Garland, 2022)
Film na doma: Maják (Robert Eggers, 2019)
Text: Kristin Thompson: How did “prestige horror” come about?
2. 4. Mladý francouzský film (David Čeněk)
Francouzská kinematografie opustila koncept nové vlny a sama sebe od 90.let 20.století reflektuje více generačně. V prvním desetiletí 21.století prošla dalšími změnami, které v posledních letech vyústily například v řadu nepřehlédnutelných úspěchů, silnou generaci s revizionistickým přístupem k filmu, a především inovativní estetikou mizanscény. Na základě filmu Titan budeme diskutovat o příčinách i důsledcích tak výrazného obratu a nastíníme také panorama vývoje po roce 2000.
Projekce: Titan (Julie Ducourneau, 2021)
9. 4. Americký nezávislý film – Jordan Peele (Jarmila Křenková)
Jordan Peele patří k nejvlivnějším osobnostem současného amerického hororu. Budeme se zabývat Peelovou kariérou komika, režiséra a producenta v kontextu témat, žánru i toho, jak se v ní odráží proměny produkčních strategií amerického mainstreamového hororu. Rozebereme, čím jeho osobnost podnítila debatu o žánrové evoluci a s ní spojených pojmech post-horror nebo elevated horor, a na příkladech si ukážeme, v čem jsou jeho filmy i díky okruhu stálých spolupracovníků technicky a stylově inovativní. Přednáška bude doprovozená ukázkami z filmů Nene a My.
Film na doma: Uteč (Get Out, 2017)
Texty: Apprehension Engines: Defining a New Wave of Art-Horror Cinema. In: Church David, Post-Horror: Art, Genre and Cultural Elevation.
Horror by Gaslight: Epistemic Violence and Ambivalent Belonging. Tamtéž, s. 122–135.
16. 4. Současný japonský film (Helena Bendová) (TBC)
Přednáška seznámí studující stručně s produkčními, kulturními a žánrovými specifiky japonské kinematografie a s tvorbou několika výrazných současných tvůrců a tvůrkyň (Naomi Kawase, Rjúsuke Hamaguči, Hirokazu Kore-eda, Šion Sono, Takashi Miike, Kyioši Kurosawa apod.).
Projekce: Hikari (Radiance / Záře, Naomi Kawase, 2017)
Film na doma: Netvor (Kaibutsu, Hirokazu Kore-eda, 2023) (možno si vyzvednout u pedagožky)
Doporučená literatura:
Adam Bingham: Contemporary Japanese Cinema since Hana-bi (2015)
Joanne Bernardi, Shota T. Ogawa (eds.): Routledge Handbook of Japanese Cinema (Routledge, 2021) David Desser (ed.): A Companion to Japanese Cinema (Willey Blackwell, 2022)
23. 4. Bong Joon-ho a jihokorejský film (Jiří Flígl)
Jihokorejský režisér Bong Joon-ho se díky vítězství v svého hitu Parazit v Cannes i na Oscarech stal největší asijskou autorskou osobností let 2019 a 2020. Parazit při tom byl v rámci jeho filmografie již několikátým v řadě crossover hitů, které spojují úspěch u kritiky i blockbusterové kasovní výsledky. Přednáška nastíní jeho kariérní cestu, jeho pozici v rámci korejské kinematografie a bude také na konkrétních ukázkách ilustrovat Bongovo režijní mistrovství.
Film na doma: Mutant (The Host / Gwoemul, 2006)
30. 4. Carlos Reygadas (Janis Prášil)
Mexický režisér Carlos Reygadas patří v současnosti mezi nejvýznamnější hlasy tzv. slow cinema, kinematografického proudu, v němž se domácí tradice potkává s univerzální řečí tzv. spirituálních filmů. Přednáška představí rysy slow cinema v díle tohoto „globálního auteura“, odkryje kořeny jeho tvorby, vyrůstající z předkolumbovského Mexika, bývalé španělské kolonie a země drogových kartelů, nahlédne komplementárnost tělesnosti a spirituality ve fikčním univerzu jeho postav a rozkryje základní stavební jednotky Reygadasova „transcendentálního“ stylu s důrazem na přístup k herectví, vyprávění, práci s obrazem a významy.
Film na doma: Post Tenebras Lux (2012)
Text: Janis Prášil: „Zmnožená jednota“. In. Carlos Reygadas, Přítomnost (NAMU, 2023).
7. 5. Politika a mytologie v současném latinskoamerickém filmu (David Čeněk)
V latinskoamerickém filmu sílí v 21. století tendence, kdy jsou obecně známé a platné archetypy místní mytologie využity k politické reflexi společenské situace. V estetice řady výrazných tvůrců (např. J. Bustamente, P. Laraín) se přitom odráží problematika diktatur a nestabilního politického prostředí jako klíčová problematika Iberoameriky a zdroj většiny hlavních problémů. Přednáška bude východiskem pro vlastní analýzu filmových postupů některých současných tvůrců a tvůrkyň.
Projekce: La Llorona (Jayro Bustamente, 2019)
Výsledky učení
Student získá vhled do současné autorské produkce
Seznámí se se základními koncepty autorského a artového filmu
Seznámí se s trendy či tendencemi ve světové kinematografii
Seznámí se s tvorbou vybraných klíčových autorů
Seznámí s různými možnostmi analýzy, interpretace a výkladu filmového díla s důrazem na estetické, technické či významotvorné složky i dobový, autorský, společenský či průmyslový kontext.
Osvojí si analytické nástroje a základy kritického myšlení, dialogu a argumentace.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky splnění kurzu a udělení atestace.
Účast na přednáškách minimálně 80%, tj. 7 projekcí.
Domácí příprava dle zadání jednotlivých pedagogů/pedagožek.
Odevzdání písemné, analytické práce v rozsahu 2NS (1NS – 1800 znaků včetně mezer) jednomu z trojice pedagogů: David Čeněk, Antonín Tesař, Janis Prášil věnované rozboru jednoho vybraného filmu z probíraných okruhů (vyjma filmů promítaných/analyzovaných na přednáškách). Výběr filmu studenti zkonzultují s pedagogem.
Studenti práci odevzdají ve formátu PDF.
Název souboru „příjmeníjménotitul filmu“. V záhlaví práce uveďte název analyzovaného filmu a své jméno a příjmení. Bez těchto náležitostí nebude práce hodnocena.
Termín odevzdání: 28. 5. 2024 (půlnoc).
Pozn: Studenti si v průběhu semestru zvolí jednoho ze tří vyučujících - David Čeněk, Antonín Tesař, Janis Prášil - , kterému budou práci odevzdávat a zapsat se do seznamu, který bude včas rozesílán. Kapacita u každého pedagoga je omezena. Pokud je kapacita některého pedagoga již zaplněna, student se zapíše k jinému pedagogovi. V případě nejasností či žádosti o asistenci se obracejte na garantku kurzu na jindriska.blahova@amu.cz. V případě, že budou studenti zapsání disproporčně u některého z pedagogů, má garant předmětu právo přesunout část studentů (dle posloupnosti zapsání) k jinému pedagogovi.
Studenti odevzdají práci na email konkrétního pedagoga
Antonín Tesař – tesarantonin@seznam.cz
David Čeněk - david.cenek@famu.cz
Janis Prášil - janis.prasilu@gmail.com
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty)