Současný autorský film

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
376SAF zkouška 2 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 19 až 29 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Helena BENDOVÁ, Jindřiška BLÁHOVÁ, David ČENĚK, Jarmila KŘENKOVÁ, Janis PRÁŠIL, Antonín TESAŘ

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Kurz představí vybrané současné autorské filmaře a filmařky a jejich dílo s důrazem na nové trendy a konvence v naraci, stylu či kameře. Přednášky vztahují tvorbu autorů*autorek k celkovému stavu kinematografie ve vybraných zemích, proměnám produkce, distribuce a společnosti. Kurz pokrývá geografické oblasti Evropy, Asie a Ameriky (Severní i Jižní). Součástí výuky jsou projekce – buď celých filmů nebo ukázek (podle zvážení pedagoga) a domácí projekce (viz. sylabus). Texty k předmětu jsou nasdíleny pro studující na Moodle.

Harmonogram kurzu

18. 2. / Úvod: Autorský a artový film (Antonín Tesař)

Představení arthouse cinema a konstruktu filmového autora.

Projekce: Sama v noci na břehu moře (Hong Sang-soo, 2017)

Text: David Bordwell: The Art Cinema as a Mode of Film Practice.

25. 2. / Současné britské autorky (Antonín Tesař)

Přednáška bude věnovaná současným britským režisérkám – Andrea Arnold, Clio Barnard, Lynne Ramsay, Charlotte Wells a další. Zajímat nás bude status autorských režisérek v britské kinematografii i způsoby, jakými konstruují “realismus” svých filmů.

Projekce: Aftersun (GB 2022, r. Charlotte Wells, 96 minut)

Film na doma: Bouřlivé výšiny (Wuthering Heights, GB 2011, r. Andrea Arnold)

Text: Beichi Zhuang: Aftersun - An Author's Voice on Screen

4. 3. / Carlos Reygadas (Janis Prášil)

Mexický režisér Carlos Reygadas patří v současnosti mezi nejvýznamnější hlasy tzv. slow cinema, kinematografického proudu, v němž se domácí tradice potkává s univerzální řečí tzv. spirituálních filmů. Přednáška představí rysy slow cinema v díle tohoto „globálního auteura“, odkryje kořeny jeho tvorby, vyrůstající z předkolumbovského Mexika, bývalé španělské kolonie a země drogových kartelů, nahlédne komplementárnost tělesnosti a spirituality ve fikčním univerzu jeho postav a rozkryje základní stavební jednotky Reygadasova „transcendentálního“ stylu s důrazem na přístup k herectví, vyprávění, práci s obrazem a významy.

Film na doma: Post Tenebras Lux (2012)

Text: Janis Prášil: „Zmnožená jednota“. In. Carlos Reygadas, Přítomnost (NAMU, 2023).

11. 3. / Americký nezávislý film – Jordan Peele (Jarmila Křenková)

Jordan Peele patří k nejvlivnějším osobnostem současného amerického hororu. Budeme se zabývat Peelovou kariérou komika, režiséra a producenta v kontextu témat, žánru i toho, jak se v ní odráží proměny produkčních strategií amerického mainstreamového hororu. Rozebereme, čím jeho osobnost podnítila debatu o žánrové evoluci a s ní spojených pojmech post-horror nebo elevated horor, a na příkladech si ukážeme, v čem jsou jeho filmy i díky okruhu stálých spolupracovníků technicky a stylově inovativní. Přednáška bude doprovozená ukázkami z filmů Nene a My.

Film na doma: Uteč (Get Out, 2017)

Texty: Apprehension Engines: Defining a New Wave of Art-Horror Cinema. In: Church David, Post-Horror: Art, Genre and Cultural Elevation.

Horror by Gaslight: Epistemic Violence and Ambivalent Belonging. Tamtéž, s. 122–135.

18. 3. / Americká společnost A24 (Antonín Tesař)

Přednáška se zaměří na americké produkční a distribuční studio A24 jako autorskou značku a linii autorského hororu. Zajímat nás bude otázka, jak se v rámci hororové produkce A24 kontruují autorské styly osobností jako Robert Eggers či Ari Aster ve vztahu k celkovému stylu studia A24 a současným tendencím v arthousovém hororu.

Projekce: Men (GB 2022, r. Alex Garland) 100 minut

Film na doma: Maják (USA 2019, r. Robert Eggers)

Text: Kristin Thompson: How did “prestige horror” come about?

25. 3. Absurdní komika: Dumont, Dupieux, Lanthimos (Antonín Tesař)

1. 4. / Současná Čína (Antonín Tesař)

Přednáška bude věnovaná současné čínské autorské kinematografii. Zaměříme se na otázku pozice autorů v čínské kinematografii a jejích institucionálních omezení a prozkoumáme různé zůsoby, jakými čínští autoři reflektují svou společnost.

Projekce: Jen řeka teče (r. Shujun Wei, 2024)

Film na doma: Poslední večery na Zemi (Di qiu zui hou de ye wan, Čína 2018, r. Gan Bi)

Text: Yang Zhipeng: The Dialectic of Realism and Surrealism in Long Take Films

8. 4. / Současný japonský film (Helena Bendová)

Přednáška seznámí studující stručně s produkčními, kulturními a žánrovými specifiky japonské kinematografie a s tvorbou několika výrazných současných tvůrců a tvůrkyň (Naomi Kawase, Rjúsuke Hamaguči, Hirokazu Kore-eda, Šion Sono, Takashi Miike, Kyioši Kurosawa apod.).

Projekce: Hikari (Radiance / Záře, Naomi Kawase, 2017, 101 min.)

Film na doma: Netvor (Kaibutsu, Hirokazu Kore-eda, 2023, 121 min.) (možno si vyzvednout u pedagožky)

Doporučená literatura:

Adam Bingham: Contemporary Japanese Cinema since Hana-bi (2015)

Joanne Bernardi, Shota T. Ogawa (eds.): Routledge Handbook of Japanese Cinema (Routledge, 2021) David Desser (ed.): A Companion to Japanese Cinema (Willey Blackwell, 2022)

15. 4. / Současný maďarský film (Janis Prášil)

29. 4. / Současné francouzské režisérky (David Čeněk)

Film na doma: Anatomie pádu (Anatomie d'une chute, Justine Triet, 2023)

Výsledky učení

Studentstvo získá vhled do současné autorské produkce

Seznámí se se základními koncepty autorského a artového filmu

Seznámí se s trendy či tendencemi ve světové kinematografii

Seznámí se s tvorbou vybraných klíčových autorů

Seznámí s různými možnostmi analýzy, interpretace a výkladu filmového díla s důrazem na estetické, technické či významotvorné složky i dobový, autorský, společenský či průmyslový kontext.

Osvojí si analytické nástroje a základy kritického myšlení, dialogu a argumentace.

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

-

Hodnoticí metody a kritéria

Podmínky splnění kurzu a udělení atestace.

Účast na přednáškách minimálně 7 přednášek (tzn. 3 absence)

Domácí příprava dle zadání jednotlivých pedagogů/pedagožek.

Odevzdání písemné, analytické práce v rozsahu 2NS (1NS – 1800 znaků včetně mezer) jednomu z trojice pedagogů: David Čeněk, Antonín Tesař, Janis Prášil věnované rozboru jednoho vybraného filmu z probíraných okruhů (vyjma filmů promítaných/analyzovaných na přednáškách). Výběr filmu studenti zkonzultují s pedagogem.

Studenti práci odevzdají ve formátu PDF.

Název souboru „příjmeníjménotitul filmu“. V záhlaví práce uveďte název analyzovaného filmu a své jméno a příjmení. Bez těchto náležitostí nebude práce hodnocena.

Termín odevzdání: 30. 5. 2025 (půlnoc)

Studenti odevzdají práci na email konkrétního pedagoga

David Čeněk – david.cenek@famu.cz

Janis Prášil – janis.prasilu@gmail.com

Antonín Tesař – tesarantonin@seznam.cz

Pozn: Studenti práci odevzdají jednomu z pedagogů/pedagožek. V průběhu semestru si musí zvolit, kterému vyučujícímu budou práci odevzdávat a zapsat se do seznamu. Kapacita u každého pedagoga je omezena. Pokud je kapacita některého pedagoga již zaplněna, student se zapíše k jinému pedagogovi. V případě nejasností či žádosti o asistenci se obracejte na garantku kurzu na jindriska.blahova@amu.cz. V případě, že budou studenti zapsání disproporčně u některého z pedagogů, má garant předmětu právo přesunout část studentů (dle posloupnosti zapsání) k jinému pedagogovi.

Poznámka

Užitečné odkazy

Oxford Royale Academy. n.d. “7 Ways to Watch Film.” Oxford Royale Academy. Přístup srpen 2023. https://www.oxford-royale.com/articles/7-ways-watch-films-critically/.

University of Pennsylvania. “How to ‘Read’ a Film.” English Department. https://web.english.upenn.edu/~mulready/Handouts/How%20to%20Read%20a%20Film.pdf

-

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 207
Učebna 2 (FAMU)

(Lažanský palác)
BLÁHOVÁ J.
16:30–19:45
(přednášková par. 1)
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Út 16:30–19:45 Jindřiška BLÁHOVÁ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Předmět je součástí následujících studijních plánů