Hranice ve spolupráci s neziskovým sektorem
Nerozvrhuje se
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376HSNS | zkouška | 5 | 21 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 109 až 134 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Viola JEŽKOVÁ, Tereza REICHOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Předmět nabízí prostor pro studující všech kateder FAMU, bez ohledu na profesní zkušenost. Cílem předmětu je zkoumat a reflektovat proces přípravy, komunikace a případného vzniku kampaně ve prospěch neziskového a nevládního sektoru. Studující postupují výukou v následujícím harmonogramu: rešerše jimi zvoleného tématu, možnosti výrazových prostředků, komunikace záměru, finanční a produkční plán případné realizace, komunikace s vybranými organizacemi.
Hlavním cílem předmětu není samotná realizace tvůrčího záměru (audiovizuálního, vizuálního dílo či zvukového díla, performance, blogu, aj.), ale reflexe celého procesu přípravy s důrazem na osobní zkušenost a sebezkušenostní práci ve skupině. Reflexe je zde rozvíjena pomocí strukturovaných nácvikových situací, jež jsou pro jednotlivé studující stěžejní a jež umožňují otázku hranic zkoumat nejen z hlediska role samotné emocionality, ale též z hlediska možností vzájemného porozumění. Realizace projektu je po ukončení kurzu volitelná a závisí na individuálním rozhodnutí každého studujícího.
Výsledky učení
- Kompetence rozpoznat, formulovat a respektovat vlastní hranice v tvůrčím procesu a v interakci se spolupracujícími a zástupci neziskového sektoru.
- Schopnost cílené rešerše a jejího zapracování zvoleného tématu pro potřeby kampaně.
- Dovednost identifikovat vhodné výrazové prostředky pro komunikaci záměru.
- Tvorba a prezentace finančního a produkčního plánu projektu.
- Komunikační schopnosti a dovednosti potřebné pro efektivní spolupráci s neziskovými a nevládními organizacemi.
- Schopnost kritické reflexe vlastního tvůrčího procesu, včetně práce s vlastními emocemi a hranicemi v rámci týmové spolupráce.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
- Gregory, Sam: Video for Change: A Guide for Advocacy and Activism. Pluto Press, 2005.
- Cloud, Henry, Townsend, John : Hranice. Návrat domů, 2005.
- Klein, Naomi: Bez loga, Praha: Argo, 2005.
- Mander, Jerry. V nepřítomnosti posvátného: Selhání techniky a přežití indiánských národů. Praha: Doplněk, 2003.
- Sellin, Rolf: Blíž tě nepustím. Portál, 2019.
online:
- Witness: https://www.witness.org
- Greenpeace Multimedia Hub: https://media.greenpeace.org
- Komunikační strategie neziskových organizací: Metodické manuály dostupné online dle zvoleného tématu studujícího.
Hodnoticí metody a kritéria
- Aktivní účast na výuce (minimálně 80% docházka).
- Samostatná práce na vlastním projektu, průběžná prezentace dílčích kroků vzniku projektu s ohledem na téma hranic při přípravě i komunikaci s nevládním sektorem.
- Vedení výzkumného deníku a průběžná prezentace dílčích kroků.
- Vypracování a prezentace finančního a produkčního plánu vlastního projektu.
- Aktivní zapojení se do strukturovaných cvičení a reflexe v rámci skupiny.
- Odevzdání závěrečné reflexe osobní zkušenosti a získaných kompetencí v rozsahu 2–3 normostran.
Poznámka
Osnova:
Výuka je založena na samostatné domácí práci studujících, která tvoří těžiště předmětu, přičemž jednotlivá setkání slouží jako průběžné mezi body pro společnou reflexi, sdílení zkušeností a posun v dalším rozvoji projektu.
1. setkání: Mé hranice – ukotvení a etika spolupráce
- Ukotvení v projektu a zkoumání osobních hranic ve vztahu ke zvolenému tématu, spolupráci s neziskovým sektorem a etickým aspektům zamýšlené spolupráce.
2. setkání: Hranice v kontaktu – práce s rešerší
- Průzkum a nastavování vlastních hranic. Reflexe práce s nejistotou při prvních rešerších.
3. setkání: Hranice mé role v projektu
- Definování hranic vlastních rolí ve vztahu k tvůrčímu týmu, vybrané organizaci (či organizacím) i tématu.
4. setkání: Hranice formy vyprávění
- Zkoumání, jak formální rozhodnutí určují hranice sdělení a jaké etické důsledky přinášejí pro zobrazované osoby a cílové skupiny.
5. setkání: Hranice rozpočtu
- Reflexe rozpočtu jako prostoru, v němž se mé osobní hranice střetávají s reálnými možnostmi projektu, včetně diskuse o finančních limitech a příležitostech.
6. setkání: Komunikace jako setkání hranic
- Průběžná komunikace s neziskovým sektorem jako prostor nastavování a dodržování hranic, včetně zvládání konfliktů a praktického vyjednávání o hranicích.
7. setkání: Reflexe nových hranic – objevy a zjištění
- Závěrečná reflexe a vyhodnocení vlastních objevů týkajících se hranic v průběhu celého projektu, shrnutí získaných zkušeností a uzavření tvůrčího procesu.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)