Základy etického marketingu a komunikace tématu udržitelnosti
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376ZMK | zápočet | 5 | 12 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 116 až 141 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Jádrem kurzu je zprostředkovat možné přístupy k etickým teoriím coby východiskům pro ustanovování vlastních osobních etických rámců pro profesní praxi. Specificky bude problematika etiky vztažena k oblasti marketingových strategií využívajících téma udržitelnosti, a to jak ve smyslu veřejné i interní komunikace směřující k různorodým aktérům v audiovizuálním průmyslu. V kurzu budou společně diskutovány příklady dobré a špatné praxe, studentstvo bude poznatky aplikovat i v procesu přípravy vlastního výstupu. Výsledkem kurzu má být uvědomění si, co etika marketingu znamená pro jednotlivce a jaká je její role pro fungování firmy na audiovizuálním trhu. Klíčové koncepty pro spíše diskuzně orientovaný kurz jsou etika, marketing, udržitelnost plus jejich intersekční vazby.
BLOK 1: CO JE TO ETIKA A MORÁLKA?
- Vstupní blok o etických teoriích a metodologii etiky. Smyslem této části je uvědomit si, že etika je vyjednávaný společenský koncept a existuje několik rámců pro činění etických soudů a jejich argumentace. Výchozí teoretickou průpravu by ideálně měli studující vytěžit jak v diskuzi přímo ve výuce, tak při přípravě vlastních výstupů. Přednáškovou formou probereme vybrané teorie morálky (utilitární teorie, kantovská teorie, teorie ctnosti, teorie práva) a metody pro činění etických soudů (top-down a botttom-up modely, model reflexivní rovnováhy či sdílené morálky).
BLOK 2: ÚROVNĚ MARKETINGU, (NE)ETICKÝ MARKETING
- Cílem bude stanovit, jakých úrovní se týká marketing a jak obecné marketingové modely přenést do oblasti audiovizuálního průmyslu a jeho institucí (modely 4P, 7C, Service 7). Teoretický vstup má vést k uvědomění, že marketing zasahuje do celého řetězce – od pořízení vstupů, surovin, nastavení provozních rámců, způsobu náboru pracovníků*nic a péče o ně, výběru subdodavatelů, produkt, cenové politiky, způsobů propagace, samotného obsahu komunikace atd. V tomto bloku dojde k představení obecných parametrů etického marketingu (transparentnost, upřímnost, udržitelnost, respekt k právům, důvěryhodnost, empatie ad.). Probrán bude institut CSR a další „normativní“ úrovně fungování obchodních společností. Rozebrány budou problémové postupy v marketingu (klamavá reklama, selektivní marketing, greenwashing, neetické užití dat, „celebrity mocking“, negativní stereotypizace.
BLOK 3: UDRŽITELNOST V KONTEXTU K ETICKÉHO MARKETINGU
- Cílem bloku bude představení, proč je udržitelnost stále důležitější součástí marketingových trendů. Smyslem bude v této části společných diskusí promýšlet, jaké konsekvence může mít uplatňování etiky a etického marketingu (zejména s důrazem na image a reputaci) v různých rámcích udržitelnosti ve filmovém průmyslu. Jak si představit komplexní pole pro wellbeing planety a lidí? Jak eticky uchopit a argumentovat fungování nových profesí v audiovizi (green advisor, H&S koordinátor, well-being facilitátor, animal rights advisor…).
a. Enviromentální rámec. Jak se etické rozhodování zohledňující enviromentální udržitelnost může vztahovat ke stakeholderům v audiovizuálním průmyslu? V jaké pozici se nachází štáb a v jaké uživatelé audiovizuálních obsahů. Jakým způsobem v kontextu životního prostředí chápat zacházení se zvířaty ve filmovém natáčení.
b. Sociální rámec. Jak vztáhnou etické rozhodování k problematice duševní pohody, zdraví a bezpečí a zacházení se zvířaty v průběhu natáčení.
Výsledky učení
- Znalost základních teorií etiky pro profesní praxi
- Schopnost promýšlet a formulovat vlastní etický rámec pro vybranou oblast produkční a distribuční praxe
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
- Altinbasak-Farina, Ipek - Burnaz, Sebnem (2019). Ethics, Social Responsibility and Sustainability in Marketing, Singapore.
- Ess, Charles (2014). Digital media ethics, Cambridge. (vybrané části)
- Beauchamp, Tom L. - Childress, James F. (2019). Principles of Biomedical Ethics, Oxford. (kapitola 9 a 10)
- Eagle, Lynne a kol (eds.) (2021). The SAGE Handbook of Marketing Ethics, London.
- Feinberg, Joel (1974). The Rights of Animals and Future Generations, Athens 1974.
- Marketing Ethics: Meaning, Roles, Types and Principles (online).
- Nill, Alexandr (ed.) (2015). Handbook on Ethics and Marketing, Cheltanham.
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast a docházka (min. 70%)
Znalost přednášených teoretických konceptů, aktivita na semináři, aplikace vybraného teoretického rámce na vlastní výstup (jeho podoba se odvíjí od individuální dohody, může se jednat například o návrh komunikační strategie, brief na reklamní zakázku, draft etického kodexu apod.).
Poznámka
Přednáška se koná 17.10.; 7.11. a 28.11.2025
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Pá | 09:30–14:00 | Jakub KORDA | Učebna KDT 217 Lažanský palác |
přednáška je 17.10.; 7.11.; 28.11 | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)