Intermediální tvorba a technologie 1
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 300ITT1 | zkouška | 3 | 3 hodiny výuky týdně (45 minut), 48 až 63 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Předměty a studijní plány zajišťované fakultou
Obsah
Unikátní dvousemestrový předmět je organizovaný společně pedagogy z ČVUT, AMU a UMPRUM. Předmět je nabízen v celofakultní nabídce FEL ČVUT a na FAMU, DAMU, HAMU a UMPRUM.
Obsahem předmětu je výběr témat, která tvoří ucelený znalostní prostor nutný ke vzniku intermediální aplikace/díla. Každému tématu budou věnovány až tři odpolední 3h bloky. Téma je zpravidla uvedeno přednáškou zabývající se kontextem, principy a konkrétními možnostmi související obvyklé používané technologie. Přednáška je rozšířena prostorem pro diskusi nad daným tématem. Cílem diskuse je šířeji rozvinout úvahy o prezentovaných technologiích z pohledu tvůrce. Na diskusi pak navazuje praktická část, jejímž obsahem je společná realizace jedné nebo více úloh případně jednoduché instalace využívající tématem dané nástroje. Záměrem je vytvoření prostoru pro experiment nikoliv uceleného díla. Na konci semestru budou studenti seznámeni s tématy zadání projektů pro realizaci v letním semestru.
V rámci předmětu se uskuteční přednášky, diskuze a dílny zaměřené na principy a technologie vhodné pro konkrétní tvůrčí procesy. Předmět je určen pro všechny obory a jeho záměrem je propojit je, začlenit všechny studenty do kolaborativních projektů, přimět je, aby každý přispěl svým dílem, odborností a zkušenostmi.
Výsledky učení
Cílem předmětu je vytvoření jedné z mezioborových platforem, která zpřístupní vybrané znalosti a postupy na pomezí technologie a tvorby v oblasti multimédií, interakce a IoT. Předmět nabídne studentům z oblastí techniky a umění základní orientaci v možnostech, pojmech a přístupech, s nimiž pracují technicky nebo naopak umělecky orientovaní studenti. Formou práce je rozvíjení diskusí v rámci seminářů získávání praktických zkušeností v rámci dílen a podstatnou součástí procesu bude vytvoření mezioborových týmů a vznik konceptů a projektů. Část projektů pak bude možné v letním semestru realizovat v rámci další části - předmětu Intermediálni tvorba a technologie II.
Cílem studia předmětu je podpořit schopnosti komunikace mezi studenty s různými zaměřeními a různými způsoby myšlení. Vzájemný kontakt umělecky a technicky zaměřených studentů má pak vést k rozšíření pohledu na stejné problémy a na svět kolem nás obecně.
Předpoklady a další požadavky
Výchozím bodem pro vznik performancí a performativních instalací je poetické a uvědomělé použití technologie s důrazem na její ekologickou stopu, relevanci, reflexi a naši zodpovědnost a kritičnost vůči ní. Budeme klást důraz na harmonii mezi technologiemi a jejími formami. K dosažení našich závěrečných výstupů se vydáme po cestě výzkumu, studií vybraných témat a přístupů. Výstupem bude kolektivní zvuková instalace s vizuálními extenzemi / série zvukových intervencí a performancí / tématicky komponovaný program. Výstup proběhne na konci letního semestru v rámci předmětu ITT2 ve veřejném prostoru, jehož konkrétní podoba vyplyne z diskuse se studenty a mezi pedagogy. Např. v předchozích dvou akademických ročnících se veřejná prezentace konala ve formě představení v divadle DISK a v e formě multimediálního představení v galerii HAMU.
Literatura
-
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti na konci zimního semestru odevzdávají koncept vlastního projektu na společné téma. Hodnocení je založeno na tomto konceptu a je ovlivněno docházkou a aktivitou v průběhu semestru. U studentů uměleckých oborů mohou být výstupy jejich práce později uplatněny ve formě klauzurních projektů. Předpokládá se, že studenti budou při návrhu a při následném řešení úloh využívat možností mezioborové spolupráce. Minimální účast na seminářích a dílnách je 80% (max. 3 absence).
Zapsání studenta do předmětu je omezeno kapacitou předmětu. Nejsou vyžadovány jednotně žádné vstupní znalosti z oborů, které student nestuduje. Naopak, předpokládají se odpovídající znalosti oboru, který daný student aktuálně studuje.
Struktura konceptu zápočtového projektu:
- Idea/Motivace projektu
- Popis projektu z pohledu diváka/návštěvníka (co uvidí a jak má na něj dílo zapůsobit)
- Popis řešení z pohledu tvůrce (jakou má dílo fyzickou/technickou strukturu)
- Časový harmonogram řešení
- Stručná finanční rozvaha
Poznámka
Začátky jsou každý pátek dle rozvrhu ve 12.45 v prostorách Institutu intermédií, Fakulta elektrotechnická, ČVUT v Praze, Technická 2, Praha 6 - Dejvice, Halové laboratoře, dveře H1-25.
Náplní seminářů a dílen bude seznamovat se s technikami a postupy používanými při návrhu a realizaci interaktivních intermediálních instalací a performancí. To vše v kontextu současných i v historii realizovaných projektů z oblasti intermédií a příbuzných oblastí.
Jednou z podmínek k získání zápočtu je aktivní práce v týmu, kterou budou sledovat projektoví konzultanti z řad pedagogů. Proto se doporučuje účast na co největším počtu seminářů (minimum je však 80%). Zároveň se doporučuje dochvilnost neboť pozdní příchody do IIM značně ruší soustředění ostatních na semináři/dílně.
Koordinátoři a pedagogové
- David Vrbík - IIM FEL ČVUT
- Ing. Roman Berka, Ph.D. - IIM FEL ČVUT
- Ing. Ondřej Slabý - IIM FEL ČVUT
Program podzimního semestru naleznete zde:
https://cw.fel.cvut.cz/wiki/courses/itt1/start
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Pá | 12:45–15:45 | Roman BERKA | Institut intermédií - Dejvice Praha - prostory mimo objekty AMU |
Výuka v prostorách Institutu intermédií, Fakulta elektrotechnická, ČVUT v Praze, Technická 2, Praha 6 - Dejvice, Halové laboratoře, Hala 25. | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)