Klimatické vyprávění pro všechny
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 376KVY | zápočet | 5 | 48 hodiny výuky za celý semestr (45 minut), 89 až 114 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Katedra
Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize
Obsah
Tematické bloky, kterým se budeme věnovat, pořadí se může změnit:
Blok 1 - Planeta a náš tanec na hraně
- Nahlédneme směr, kterým se ubíráme v rámci současné klimatické politiky, seznámíme se s body zvratu, planetární limity a stavem planetárního zdraví.
Blok 2 - Umění, klima a environmentální destrukce/regenerace
- Přednáška zkoumá historické a kulturní pohledy na přírodu skrze vyprávění příběhů. Zaměřuje se na domorodé perspektivy, literaturu a roli umění při utváření environmentálních narativů
Blok 3 - Zdraví v době eskalující klimatické změny
- Přednáška se komplexně věnuje přímým a nepřímým dopadům klimatické změny na zdraví různých věkových i sociálních skupin.
Blok 4 - Emoce a jejich role v dekarbonizaci
- Přednáška zkoumá duševní reakce na probíhající násobné krize a nahlíží psychologické a emocionální bariéry klimatické akce.
Blok 5 - Limity současných politických systémů a alternativy
- Přednáška zkoumá, proč stávající politický systém není schopen efektivně řešit klimatickou krizi a přináší alternativy v podobně deliberativní a participativní demokracie.
Blok 6 - Česká republika: Spotřeba a emise v globálním kontextu
- Přednáška se zaměřuje na uhlíkovou stopu České republiky, výzvy spojené s energetickou transformací a ekonomickou závislost na fosilních palivech. Srovnává národní politiky s globálními trendy a diskutuje možné cesty k udržitelné transformaci.
Blok 7 - Environmentální, sociální a klimatické protesty
- Přednáška zkoumá historii a dopad klimatických protestů po celém světě. Diskutuje hnutí jako Extinction Rebellion, Fridays for Future a domorodý aktivismus.
Blok 8 - Válka a její dopad na občany, životní prostředí a emise
- Válka má devastující důsledky pro lidi i ekosystémy. Přednáška se zaměřuje na dopad vojenských konfliktů na klimatickou změnu a její akceleraci.
Blok 9 - Sociální rovnost jako předpoklad transformace
- Sociální spravedlnost a udržitelné fungování společnosti jsou neoddělitelně propojené. Přednáška se zaměřuje na klimatickou spravedlnost, zahrnující ekonomické nerovnosti, genderové rozdíly, kolonialismus, klimatický kolonialismus a environmentální rasismus.
Blok 10 - Média: Umlčování klimatického diskurzu
- Přednáška nahlíží na fungování médií a jejich často nedostatečné informování o klimatické krizi. Podíváme se podrobně na deset let zpravodajství České televize a množství zpráv, které se věnovaly klimatu a dalšímu environmentálnímu zpravodajství.
Blok 11 - Fosilní průmysl a jeho strategie
- Přednáška odhaluje taktiky, které fosilní společnosti používají k oddálení klimatických opatření – od lobbingu a šíření dezinformací po kooptaci udržitelnosti jako marketingového nástroje. Analyzuje dezinformační kampaně a strategie greenwashingu. Zabývá se také hnutím za odklon od investic do fosilních paliv (divestment movement) a právní odpovědností fosilního průmyslu.
Blok 12 - Klimatická litigace: Soudní spory a právní rámce
- Přednáška se věnuje rostoucímu počtu klimatických soudních sporů po celém světě. Zkoumá klíčové právní případy vedené proti vládám a korporacím, a to jak se svěřepě brání. Analyzuje možnosti, jak právní rámce mohou posílit klimatickou spravedlnost nebo ji naopak podkopávat. Ukazuje na limity současných zákonů, ale přináší i příklady národních ústav, které mají už ve své DNA přírodu a vše živé a práva budoucích generací.
Výsledky učení
Po absolvování kurzu budou studující schopni:
- Vnímat klimatickou realitu jako přirozený rámec příběhů a chápat její vliv na dramatické situace, postavy a konflikty.
- Pracovat s klimatickou realitou v různých žánrech – od fikce po dokument, od sci-fi po komedii nebo unscripted show.
- Identifikovat hlavní konflikty a osobní dilemata postav ve světě klimatické změny.
- Propojit vědecké poznatky a systémové souvislosti s vyprávěním, reflektovat dopady a možná řešení na individuální i globální úrovni.
- Rozvíjet vlastní narativní přístup ke klimatické tematice a integrovat ji do své tvůrčí praxe.
- Tvořit příběhy s dramatickou strukturou, která reflektuje komplexitu klimatické reality.
- Tyto výstupy odpovídají propojení teorie s praxí a přípravě studentstva na práci s klimatickým vyprávěním v různých kontextech.
Předpoklady a další požadavky
-
Literatura
Studijní literatura:
- Planetary Boundaries, Tipping Points, The Planetary Health Check (Potsdam Institute)
- IPCC Reports: www.ipcc.ch
- UN Climate Reports: www.un.org
- Amanda Ripley, Complicating Narratives
- Podcast: The Tipping Point: Climate Narratives (BBC Sounds)
- Martin Puchner, Literature for a Changing Planet
- David Abram, The Spell of the Sensuous
- Jeremy Lent, The Patterning Instinct
- Epos o Gilgamešovi
- Yara Martinelli, Decoding Discourses: Borders and Global Governance
- Podcast: Imagining a Future: Climate Storytelling and Art
- Kristie L. Ebi, Health Risks of Climate Change
- The Lancet Countdown on Climate Change and Health
- Podcast: Climate Change and Mental Health (The Guardian Science Weekly)
- George Marshall, Don’t Even Think About It
- Per Espen Stoknes, What We Think About When We Try Not to Think About Global Warming
- David Wallace-Wells, The Uninhabitable Earth: Life After Warming
- Wes Jackson, Robert Jensen, An Inconvenient Apocalypse: Environmental Collapse, Climate Crisis, and the Fate of Humanity
- Joanna Macy, Active Hope
- Film: Žal žen
- Podcast: Climate Emotions and Storytelling (Yale Climate Connections)
- Divadlo a etika, Namu, Občanská shromáždění a etika reálného světa
- David Grégoire Van Reybrouck, Against Elections: The Case for Democracy
- Marcin Gerwin, Občanská shromáždění, CAMP, https://bluedemocracy.pl/ , https://www.demnext.org/
- Helene Landemore, Democratic Reason: Politics, Collective Intelligence, and the Rule of the Many
- Fakta o klimatu
- Vaclav Smil, Energy and Civilization: A History
- Czech Climate Policy Reports (EU Commission)
- Podcast: Energy Transition in Central Europe (Energy Gang)
- Andreas Malm, How to Blow Up a Pipeline
- Margaret Klein Salamon, Facing the Climate Emergency: How to Transform Yourself with Climate Truth
- Bill McKibben, Falter: Has the Human Game Begun to Play Itself Out?
- Mark Kurlansky, Nonviolence: The History of a Dangerous Idea
- Podcast: Climate Activism and Media (Outrage + Optimism)
- Douglas Fry, War, Peace, and Human Nature
- Neta Crawford's, The Pentagon, Climate Change, and War
- UN Report: Climate Change and Conflict
- Článek: Emissions in Gaza, Israel-Hamas War and Climate Change (The Guardian, 2024)
- Podcast: The Environmental Cost of War (War and Peace Podcast)
- Naomi Oreskes and Erik Conway, The Big Myth
- Mary Annaïse Heglar, Climate Justice and Inequality
- Naomi Klein, This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate
- Kate Raworth, Doughnut Economics
- https://nerust.cz/
- Podcast: Why Climate Change is a Social Justice Issue (Climate One)
- Amy Westervelt, Drilled: The Media’s Role in Climate Change Denial
- Robert McChesney, Rich Media, Poor Democracy
- Naomi Klein, This Changes Everything: Capitalism vs. The Climate
- Podcast: Drilled: The Climate Cover-Up
- Naomi Oreskes and Erik Conway, Merchants of Doubt
- Jeff Goodell, The Heat Will Kill You First
- Vojtěch Pecka, Továrna na lži
- Podcast: How Big Oil Manipulates Public Perception (Drilled)
- James Thornton, ClientEarth: Environmental Justice in a Changing World
- International Court Cases on Climate (UNEP)
- Podcast: The Role of Courts in Climate Action (Lawfare)
- Podcast: Are the courts an effective tool for climate action?
Hodnoticí metody a kritéria
- Aktivní účast na všech přednáškách a workshopech (75 %).
- Psané výstupy vznikající v praktických částech kurzu (25 %):
- 12 hlavních zápletek reflektujících klimatickou realitu.
- 12 charakterových dilemat nebo charakteristik postav ve světě klimatické změny.
- 12 možných řešení na individuální i systémové úrovni zapojených integrálně v příběhu.
Kontrola kompletního portfolia textů, tyto texty budou vznikat v rámci jednotlivých hodin. Pokud studující nebudou na některé z hodin přítomni, doplní chybějící psané cvičení do svého portfolia tak, aby tvořilo komplexní celek.
Poznámka
blok 3 - host MUDr. Anna Kšírová
blok 12 - host Martin Ábel
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
|
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
|---|---|
| Po |
|
| Út |
|
| St |
|
| Čt |
|
| Pá |
|
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 10:00–13:00 | Andrea CULKOVÁ | Učebna 4 (FAMU) Lažanský palác |
11.10.,8.11.,15.11.,29.11. | přednášková par. 1 | ||
| Pá | 10:00–17:00 | Andrea CULKOVÁ | Učebna 4 (FAMU) Lažanský palác |
10.10,7.11.,14.11.,28.11 | přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Konzervování a restaurování fotografie - bakalář 2023 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)