Přehled dějin světové kinematografie 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DSVK2 zkouška 3 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 12 až 27 hodin domácí příprava česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Obsah předmětu:

Třísemestrální přednáška je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží v souladu s tzv. novou filmovou historií studenty obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem, který kinematografii té které doby do značné míry determinuje a který je jí naopak zpětně ovlivňován. Kurz je doplněn pravidelnými projekcemi vybraných filmů.

Výsledky učení

Cílem cyklu přednášek a projekcí je ve třech semestrech podat základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie do osmdesátých let dvacátého století, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva a pod.

Přednášky a projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.

Předpoklady a další požadavky

Znalost dějin světové kinematografie reflektovaných v kurzu dějin 1, obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin. Rovněž znalost angličtiny.

Literatura

Povinná literatura:

Doporučená literatura:

Hodnoticí metody a kritéria

Každý ze třech semestrů cyklu Dějiny filmu je završen zkouškou.

Závěrečná zkouška z Přehledu dějin světové kinematografie 2 sestává z konzultace, odevzdání a rozpravy nad kolektivní videoesejí reflektující vybraný film/fenomén z probrané látky v daném semestru v délce 3–10 minut.

Poznámka

ČASOVÁ DOTACE

projekce: 9:00–11:00 | Projekce Lažanský palác

přednáška: 11:10–13:05 | U1

MOODLE KURZU:

https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=1182#section-10

ROZDĚLENÍ DO TÝMŮ:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sHrLbCClyBoR9QXTYmEQEbBZlvrYrz8u2TcG-Ly0HSo/edit?usp=sharing

ROZPRACOVANOST:

https://docs.google.com/document/d/1ZAosMQV2YpIDFuKybCy9zlviuII_qGpM/edit?usp=sharing&ouid=105886702508488755815&rtpof=true&sd=true

SYLABUS LS 25:

  1. týden | 12. 2. | Filmová esej

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Notre musique (Jean-Luc Godard, 2003)

  1. film: F jako falzifikát (Orson Welles, 1973)

Doporučená literatura:

Laura Rascaroli (2008). „The Essay Film: Problems, Definitions, Textual Commitments“. Framework: The Journal of Cinema and Media. 49 (2): 24–47. doi:10.1353/frm.0.0019

Nora M. Alter and Timothy Corrigan (eds.). Essays on the Essay Film. New York: Columbia University Press, 2017.

2.týden | 19. 2. | Nástup zvuku a proměny estetiky

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Zpívání v dešti (Stanley Donen, 1952)

  1. film: Silent Movie (Mel Brooks, 1976)

Doporučená literatura:

Vincendeau, Ginette. „Hollywoodský Babylon“. Iluminace 16.2 (2004): 5–20. Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200402-0001_hollywood-babel-the-coming-of-sound-and-the-multiple-language-versions.php.

Crafton, Donald. The Talkies: American Cinema’s Transition to Sound, 1926–1931. University of California Press, 1999.

  1. týden | 26. 2. | Klasický hollywoodský styl a jeho narativní principy

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Projekce: Přepadení (Stagecoach, John Ford, 1939)

  1. film: Zrození národa (David Wark Griffith, 1915)

Doporučená literatura:

Bordwell, David–Staiger, Janet–Thompson, KristinThe Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985.

Salt, Barry. Film Style and Technology.History and Analysis. London: Starword, 1983.

  1. týden | 5. 3. | Francouzský poetický realismus a neobaroko

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Nábřeží mlh (Marcel Carné, 1938)

  1. film: Diva (Jean-Jacques Béineix, 1984)

Doporučená literatura:

Andrew, Dudley. Mists of Regret: Culture and Sensibility in Classic French Film. Princeton University Press, 1995.

Harris, Sue. „The Cinéma du Look“. In Ezra, Elizabeth (ed.) European Cinema. Oxford University Press, 2004, s. 219–232.

  1. týden | 12. 3. | Film a ideologie: obraz nepřítele

Přednášející: Petr Kopal (historik, ÚSTR, editor Film a dějiny)

Povinný film/ projekce: Them! (Gordon Douglas, 1954)

  1. film: Síla obrazu – Leni Riefenstahl (Ray Muller, 1993)

Doporučená literatura:

Kopal, Petr a kol. Film a Dějiny 7: Propaganda. Praha: Casablanca a ÚSTR, 2018.

  1. týden | 19. 3. | Filmové žánry – teorie, rozdělení + case study (western)

Přednášející: JIndřiška Bláhová

Projekce: Stopaři (John Ford, 1956)

  1. film: Bone Tomahawk (S. Craig Zahler, 2018)

Doporučená literatura:

Altman, Rick. Film/Genre. BFI, 2006.

Grant, Barry Keith. Film Genre Reader IV. University of Texas Press, 2012.

  1. týden | 26. 3. | Filmové žánry II. – film noir a neo-noir

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Ďábelská svůdkyně (John Dahl, 1994)

  1. film: Pojistka smrti (Billy Wilder, 1944)

Doporučená literatura:

Grant, Barry Keith. Film Genre Reader IV. University of Texas Press, 2012.

  1. týden | 2. 4. | Latinská Amerika - žánrová pestrost (horor, luchadorské filmy, melodrama, vlivy surrealismu a modernismu)

Přednášející: David Čeněk

Povinný film/projekce: Cronos (Guillermo del Toro, 1993)

  1. film: La fórmula secreta (aneb Coca-Cola v krvi, Rubén Gámez, 1964)

Doporučená literatura: Schroeder Rodríguez, Paul A. Latin American Cinema: A Comparative History. University of California Press, 2016.

  1. týden | 9. 4. | Modernistický poválečný film v Evropě, principy uměleckého filmu, autorská teorie

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Persona (Ingmar Bergman, 1966)

  1. film: Zvětšenina (Michelangelo Antonioni, 1966)

Doporučená literatura: Kovács, András Bálint. Screening Modernism: European Art Cinema, 1950–1980. University of Chicago Press, 2007.

  1. týden | 16. 4. | Myslet obrazy a zvuky: Audiovizuální esej jako praktická teorie filmu

Přednášející: Jiří Anger

Projekce: Practices of Viewing: Pause (Johannes Binotto, 2021), Reading / Binging / Benning (Kevin B. Lee a Chloé Galibert-Lainé, 2018), Gesture in A Woman Under the Influence (Tracy Cox-Stanton, 2019), Rhythms of Rage (Barbara Zecchi, 2024), Once Upon a Screen: Can I Remember it Differently? (Cormac Donnelly, 2022), Nazarbazi (Maryam Tafakory, 2022), Ordinatrices: About the Negative Spaces of Early Computing (Occitane Lacurie, 2024)

Doporučená literatura: Jiří Anger. „Dotýkat se nedosažitelného objektu: Haptická audiovizuální esej a antropotechnický interface“. In Operátoři (nových) médií, eds. Tomáš Dvořák and Martin Charvát, 235–270. Praha: NAMU, 2022.

  1. týden | 23. 4. | Slow cinema (Ozu, Antonioni, Tarkovskij, Akerman, Tarr, Kiarostamí)

Přednášející: Lea Petříková

Povinný film/projekce: Strýček Búnmí (Apichatpong Weerasethakul, 2010)

  1. film: Je, tu, il, elle (Chantal Akerman, 1974)

Doporučená literatura:

de Luca, Tiago –Jorge, Nuno Barradas (eds). Slow Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016, s. 1–24.

  1. týden | 30. 4. | konzultace rozpracovanosti závěrečných prací

Přednášející: Veronika Klusáková

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů