Krizová intervence při natáčení
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
|---|---|---|---|---|---|
| 303MKKN | zápočet | 1 | 6 hodiny SEMINÁŘŮ za celý semestr (45 minut), 21 až 26 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Micková Augustína, Tereza REICHOVÁ
Katedra
Předmět zajišťuje Katedra dokumentární tvorby
Obsah
Filmaři se mohou dostat do nelehkých situací, kdy je potřeba pracovat s vlastními emocemi, myšlenkami i jednáním. Tento kurz je provede základy krizové intervence a za pomocí vlastního prožitku a jeho reflexe zlepšit své komunikační dovednosti v náročných situacích.
Co je krize?
V psychosociální oblasti je krize definována jako důsledek střetu s překážkou, kterou nejsme schopni vlastními silami a vyrovnávacími strategiemi zvládnout v přijatelném čase a navyklým způsobem (Vodáčková, 2002).
Během natáčení může dojít k hádkám a konfliktům, způsobeným mnoha faktory – ať už se jedná o následek bujarého večírku, mezilidských konfliktů, provozních omylů, panikou některého ze členů štábu, protagonisty nebo herce. Jak zpracovávat negativní emoce během natáčení, které nemůžeme přerušit? Jak ke krizi empaticky a rychle přistupovat?
ÚKOL: Připravte si pro sdílení ve skupině vlastní zážitek z natáčení, kdy došlo k výrazné krizové situaci.
O vyučujících:
Augustina Micková je psycholožka, krizová interventka a absolventka filmové produkce na FAMU. V současné době pracuje v Psychiatrické nemocnici Bohnice. V minulosti se živila jako produkční, producentka. Má zkušenost též s psychologickou podporou během natáčení filmů.
Tereza Reichová je dokumentaristka, pedagožka KDT, která v rámci svého doktorského studia vyvíjí pedagogickou metodu „Budování režijní a tvůrčí kondice“.
Výsledky učení
Cílem modulu je provést účastníky základním tréninkem komunikačních dovedností v krizových situací během natáčení filmu (jak hraného, tak dokumentárního).
Předpoklady a další požadavky
žádné
Literatura
Bojar, Tomáš; Mareček, Martin. (2021). Etika v dokumentární tvorbě – dialog Tomáše Bojara a Martina Marečka. Dostupné z: https://www.dokrevue.cz/clanky/etika-v-dokumentarni-tvorbe
Cimbůrková, Ludmila. (2024). Jak na krizové situace na natáčení z pozice režiséra [bakalářská práce, Akademie múzických umění v Praze, FAMU]. Dostupné z: https://dspace.test.amu.cz/items/473e5623-4896-439c-9d29-e693260c76b5
Hodge, C. (2009). Film collaboration and creative conflict. Journal of Film and Video, 61(1), 18-30. Dostupné z: https://muse.jhu.edu/article/258822
Kast, Verena. (2000). Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Překlad: Jana Vašková. Praha: Portál. ISBN 80-7178-365-X
Králová, Lucie; Reichová, Tereza. (2023). „Konstelační hry“ jako cesta k vědomé režii / Constellation Games as a Path to Conscious Directing. In: Motal, Jan; Swadoschová, Tereza (eds.). Etika v dokumentárním filmu, Moc a mocenské vztahy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 89–103. ISBN 978-80-244-6340-7. Anglická verze publikována v: Stutterheim, Kerstin (ed.). The 21st Century Film, TV & Media School: Teaching Documentary for the 21st Century. CILECT Publication. Dostupné i online: https://www.dokrevue.cz/clanky/konstelacni-hry-jako-cesta-k-vedome-rezii
Vodáčková, D. a kol. (2002). Krizová intervence. Praha: Portál.
Hodnoticí metody a kritéria
100% účast, aktivní zapojení se do modelových situací a jejich společná reflexe
Poznámka
Modulová výuka KDT FAMU
Přednášející/Lecturer: MgA. Tereza Reichová, Mgr. et BcA. Augustína Micková
Termíny a místo konání/Date and time: pátek 5. 12. 2025 10-17h učebna U1
Podmínky atestace/Assignement: zá/1 – 100% účast po celou dobu + aktivita na semináři
Kapacita/Capacity: 15
Povinný pro /Optional for: FAMU
Jazyk výuky/Language of teaching: česky
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
| Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 05.12.2025 | 10:00–17:00 | Tereza REICHOVÁ Micková Augustína |
Učebna 1 (FAMU) Lažanský palác |
vyučují Augustína Micková a Tereza Reichová | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - Bc (Volitelné předměty)
- Scenáristika a dramaturgie - Mg (Volitelné předměty)
- Režie - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Filmová režie - magistr (Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (Povinně volitelné předměty, Volitelné předměty)
- Kamera - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Kamera - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Produkce - Bakalářské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Produkce - Magisterské studium - 2023 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - bakalář_2025 (Volitelné předměty)
- Střihová skladba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Fotografie CZ - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr (Volitelné předměty)
- Herní design - magistr_2025 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (Volitelné předměty)
- Audiovizuální studia - magistr_2024 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2023 (Volitelné předměty)
- Výzkum a teorie audiovize 2025 (Volitelné předměty)