Umění pohyblivého obrazu

Zapsat Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373UPO Z 2 2/T česky zimní

Garant předmětu

Hana JANEČKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Hana JANEČKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými současnými i historickými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci často seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. V letošním semestru bude řadu ukázek spojovat vztah filmu a narativu, taktéž otázka vztahu uměleckých médií v současné době.

Forma studia

Promítání, výklad a diskuse.

Předpoklady a další požadavky

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu

Obsah kurzu

Týden 1

Filmy Andy Warhola. Ontologie filmu a paradoxy záznamu filmového obrazu.

Kiss, 1963, 50 minut (ukázka), Blowjob, 1964, 35 minut, Screen Tests 1964-1966, každý 5 min. (výběr)

Týden 2

Filmy Johna Smitha + Filmmaker’s Co-op London

John Smith je jedním z nejvýznamnějších představitelů britského experimentální filmu. Inspirován konceptuálním filmem a minimalismem jeho filmy jsou zakotveny v každodenním životě, pohrávající si s filmovým jazykem dokumentu i vyprávění. Plus kontextualizace jeho díla.

Girl Chewing Gum

Om (1986)

Black Tower

Songs for Europe

Týden 3

Postupy dokumentárního filmu

Jeremy Deller, Battle of Ogreave , 2001, 90 min ukázka

Forensic Architecture

Jenna Bliss Poison the Cure, ukázka 10 minut 2017.

Alžběta Bačíková Talk and Twerk 2017

Adelita Huseini Bey

Wu Tsang, Wildness

Týden 4

Filmové práce čínské umělkyně Cao Fei + Lawrence Lek > globální vize, sinofuturismus

Second Life (2009) ukázky

Haze and Fog (2012)

Týden 5

Pohledy zevnitř odjinud a zase zpátky.

Larry Apiamchong a David Blandy, Finding Fannon 2, 2015

Jonathan Akofram

Evan Ifekoya

Týden 6

Minimální prostředky, maximální efekt, co je to digitální materialismus?

Download, DIY, Rip, selfíčko a narace.

Laure Provoust

Heather Phillipson Zero point Garbage Matte

Heather Phillipson

Kateřina Konvalinová, První Sezení

Zbyněk Baladrán &Barbora Kleinhamplová Práce Oka, 2014

Týden 7

Video mezi performancí a filmovým vyjádřením

Joan Jonas, Vertical Roll, 1972, 19:30 min

Pipilotti Rist, I am Not a Girl That is Missing Much, 1986, 6 min

Pipilotti Rist, Ever is Over All, 1997

Pipilotti Rist, Aujourd`hui, 1999, 10 min, ukázka

Pipilotti Rist, Lullaby, 2002, 5 min

Artur Zmijewski, Them, 2007, 27 min

Týden 8

Filmy Marie Lukáčové

Umělecká prezentace a diskuze s umělkyní Marií Lukáčovou

Týden 9

Filmové subverze filmu, televize a sociálních médií

Keren Cytter, Der Spiegel , 2007, 8 min

Keren Cytter, Dissilussioned Love 2, 2013, 8 min

Rehana Zaman, Some women, other women and all the bittermen, 2014 ukázka

Dara Birnbaum 'Technology/Transformation: Wonder Woman (1978-79)

Lucky PDF+ Autoitalia: Lucky PDF TV, 2011

Ed Fornieles : Dorm Daze 2014

Týden 10

Posthumanismus a film, umělá intelligence, drony, nelidé

Elizabeth Price User Group Disco (2009)

Ed Atkins, Death Mask 3, ukázka 2011

Yuri Pattison

Pierre Huyghe, (Untitled) Human Mask 2014,

Jen Liu, Pink Slime Caesar Shift, 2018

Týden 11

Pohyblivý obraz, gender a telenovela

Chantal Ackerman Jeanne Dielman, 23 Commerce Quay, 1080 Brussels

Shana Moulton

Martha Rosler , Semiotics of the Kitchen

Guy Ben Ner, Stolen Beauty

Věra Chytilová, Rané práce a Panel Story

Pigi Kolektiv Čaroděj OZ

Týden 12

Blurring the lines filmového jazyka. autobiografie a fikce

Derek Jarman,. Blue

Vanelyne Green

Jan Mančuška

Týden 13

Předvánoční extravaganza: divné videoklipy, reklamy, architektonická videa, avantgardní umění, soft-pornografie, sebezpytné animace. Přines kdo má co rád a za co se třeba i trochu stydí.

Doporučená nebo povinná literatura

SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:

Erika Balsom: Exhibitiong Cinema in Contemporary Art, Amsterdam University Press, Amsterdam 2013. www.oapen.org/download?type=document&docid=442726

Hito Steyrl (2009) In the defense of the Poor Image

https://www.e-flux.com/journal/10/61362/in-defense-of-the-poor-image/

SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:

Balsom, Erika, After Uniqueness: A History of Film and Video Art in Circulation (Columbia University Press, 2017)

Stuart Comer, Film and Video as Art, Tate Publishing

David Campany, Photography and Cinema, Reaktion Books, London 2008

Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008

Karel Císař (ed.) Co je to fotografie?, Herrmann a synové, Praha 2004

Hodnoticí metody a kritéria

Účast na přednáškách a aktivní participace: 40%

Písemný referát: 50%

Ti, kdo si předmět zapíší, po konzultaci s vyučující vypracují krátký referát na autora- autorku pracujícího s pohyblivým obrazem dle svého výběru, s použitím povinné literatury.

Webová stránka předmětu

není

Poznámka

-

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty

Rozvrh na zimní semestr 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 428
Učebna CAS 428

(Lažanský palác)
JANEČKOVÁ H.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:20–13:55 Hana JANEČKOVÁ Učebna CAS 428
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2018/2019:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů