Výtvarné umění 1
Předmět není vypsán Zobrazit rozvrh
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373VU1 | zkouška | 2 | 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 32 až 42 hodin domácí příprava | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Ve výtvarném umění 1 se studenti*ky seznámí s vývojem široce definovaného výtvarného umění od konce 19. století, tedy vzniku modernismu až do cca 1960.
CÍLOVÉ ZNALOSTI A DOVEDNOSTI
•Znalost témat a hlavních diskusí moderního a současného umění od roku 1850
•Schopnost porozumět kontextům a souvislostem moderního a současného umění
•Prezentační dovednosti
•Schopnost psát o moderním umění a vytvořit vlastní argumentační pozici na téma
•Schopnost samostatného výzkumu a vizuální rešerše
Forma studia
METODY VÝUKY
•Přednáškový formát kombinován se společnou a skupinovou diskusí nad tématy a četbou
•Formativní individuální zpětná vazba / tedy psané hodnocení vaší práce, nejen známka
•Vlastní rešerše, četba a reflexe písemně i ústně, a tzv. student centred metodika
Předpoklady a další požadavky
Nutná znalost anglického jazyka na vysokoškolské úrovni.
Obsah kurzu
Kurz dějin a teorie výtvarného umění rozdělené do dvou semestrálních bloků umění se bude zaměřovat na vytvoření znalosti klíčových debat moderního a současného umění, jež ovlivňují pohyblivý obraz a vizuální kulturu. Způsob výuky Výtvarného Umění 1 se soustředí na širší společensko-historický kontext vzniku moderního umění a jeho vývoj do roku 1960 včetně souvislostí s příbuznými uměleckými, humanitními i vědeckými disciplínami a s důrazem na kontextualizaci a důležitost témat pro současnost . Kurz reflektuje mimo jiné postkoloniální a feministické perspektivy. Budeme spolu sledovat proměnu vztahu mezi „vysokou“ a „nízkou“ kulturou a prolínání tradičních oborů výtvarného umění s oblastmi fotografie, filmu, nových technologií nebo i např psychoanalýzy, spirituality či genderu. Jednotlivá témata představí proměny diváctva, institucí i uměleckých přístupů a naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii i přiblíží současnou uměleckou scénu globálního světa.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BERGER, John et al. Způsoby vidění. Překlad Andrea Průchová Hrůzová. 1. vydání. V Praze: Labyrint, 2016. 150 stran. Labyrint fresh eye; 3. svazek. ISBN 978-80-87260-78-4.
NOCHLIN, Linda. Proč neexistovaly žádné velké umělkyně? (1971), in: Martina Pachmanová ed., Neviditelná žena: Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2002, s. 42 – 43.
Edward Said: Orientalismus, 1978, Úvodní kapitola
Doporučená literatura:
Franz Fannon: Černá kůže, bílé masky (Peau Noire, Masques Blancs, Éditions du Seuil, 1952)
Griselda Pollock: Visions and Difference
Mark Sealy (2021) Decolonising the Camera: Photography in Racial Time, Lawrence Wishart
Clement Greenberg, Avantgarda a kýč. In: Revue Labyrint, číslo 7 – 8, Praha 2000, str. 69 – 74.
Guy Debord, Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence. In: Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny, 4-5/2008, str. 7 – 30.
Garb, T. (2002). The Forbidden Gaze: Women Artists and the Male Nude in Late Nineteenth-Century France. The Visual Culture Reader. (s. 617-624). London, England: Routledge.
Martina Pachmanová: Zrození umělkyně z pěny limonády
Kern, Leslie. Feminist City: Claiming Space in a Man-Made World. Verso Books, 2021.
Ryle, Jadra. ‘Feminine Androgyny and Diagrammatic Abstraction: Science, Myth and Gender in Hilma Af Klint’s Paintings’. The Idea of North: Myth-Making and Identities, 1 January 2019. https://www.academia.edu/40014508/Feminine_Androgyny_and_Diagrammatic_Abstraction_Science_Myth_and_Gender_in_Hilma_af_Klint_s_Paintings.
Lowenstein, Adam. Dreaming of Cinema: Spectatorship, Surrealism, and the Age of Digital Media. Illustrated edition. New York: Columbia University Press, 2014.
Elder, R. Bruce. Harmony and Dissent: Film and Avant-Garde Art Movements in the Early Twentieth Century. New edition. Waterloo, Ont.: Wilfrid Laurier University Press, 2010.
Holl, PROF DR Ute. Cinema, Trance and Cybernetics. 0 edition. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2017.
Leslie, Esther. Hollywood Flatlands: Animation, Critical Theory and the Avant-Garde. Verso Books, 2004.
Jordanova, Ludmilla. Sexual Visions: Images of Gender in Science and Medicine Between the Eighteenth and Twentieth Centuries. 1st Printing Edition. Madison, Wis: Univ of Wisconsin Pr, 1989.
Williams, Linda. Hard Core: Power, Pleasure, and the ‘Frenzy of the Visible’, Expanded Edition. First edition. Berkeley: University of California Press, 1999.
Hodnoticí metody a kritéria
•Kurz je hodnocen na základě docházky, samostatné práce a participace na aktivitách v hodinách (50%) a písemné práce (50 %).
•Všechny materiály a četba budou přidávány na školní online learning Moodle. Sylabus a seznam témat a četby se nachází na MOODLE AMU.
•Použijte stejný LOG IN jako do KOS. Informace o semináři a odkazy k četbě najdete pod FAMU>> katedra CAS.
Prosím nezapisujte si kurz, pokud nejste schopny*i splnit docházet do kurzu, kredity nebudou uděleny na základě pouze písemné práce. Pokud máte nečekané problémy s docházkou, komunikujte s vyučující ihned, když problémy nastanou.
Poznámka
Týden 0
Úvod do dějin umění - Témata a souvislosti? Představení klíčových témat přednášek a výukových metod zimního semestru, ohodnocení a cílů výuky předmětu. Oborové knihovny, instituce a elektronické zdroje, metody rešerše a závěrečná evaluace.
John Berger: Způsoby vidění, Obraz v době elektronické reprodukce. Kontext a medium.
Týden 1
O pohledu: Akt, tělo, kamera
Od Boticelliho, přes Moneta po Beyonce, tato přednáška se bude soustředit na problematiku pohledu a aktu v dějinách eurocentrického umění, se zvláštní pozornosti věnované technologické mediaci subjektu kamerou. Vysvětluje genezi uměleckého aktu do selfíčka a problematizuje jeho historické i současné manifestace ve vizuální kultuře, medicíně, pornografii, sociálních médiích a uměleckých institucích a soustředí se na kritické reinterpretace. Fetišizace pohledu: “Ten jiný jsem já”.
Četba: Linda Nochlin: Proč tu nebyly žádné velké umělkyně
John Berger: Způsoby vidění, Kapitola 2 nebo v audiovizuální dokument BBC
Doporučená četba: James Elkins (1997) Object Stares Back, Knihovna FFUK Husova 4
Týden 2
Ztracený génius v srdci modernity: Flaneur
Modernismus se v umění datuje kolem roku 1850, ale co se změnilo ve společnosti a v umělecké tvorbě v tomto období a můžeme nalézt podobnosti s problémy dneška? Města a každodenní život gentrifikace a vznik tzv. společnosti zábavy. Komodifikace umění, kapitalismus. Avantgarda.
Četba: Charles Baudelaire: Malíř moderního života
Týden 3
Společná návštěva výstavy umění dle Covidových podmínek.
Týden 4
Technologie, abstrakce a spiritualita
Nebývalý rozmach vědy, pozitivismu a víru v objektivitu fotografie měl dalekosáhlé implikace, např. myšlence mechanické objektivity jako reakci na technologický pokrok.
Vztah fotografie a umění je spjat i s vědou a sledovat, jak vedla přes posedlost viděním, také k erotice a pornografii nebo naopak k abstrakci, čisté formě tzv. neobjektivního umění a příklonu k spiritualitě. Lidské tělo a chronofotografie, evoluční teorie Charlese Darwina a její reflexe v umění. Hilma af Klint, František Kupka, Malevich aj.
Četba: Elder R. Bruce: Harmony and Dissent obzvláště kapitola Modernism and Absolute Film
Abstraction and the Occult
Týden 6
Dekolonizace kamery: Násilí obrazů
Tato přednáška se bude zabývat tématy kulturní apropriace v kontextech západního umění a pak i v českém umění. Kdo jsou exotičtí Jiní? Skrze tyto paradigmata se pokusíme společně zhodnotit tvorbu důležitých tvůrců rané avantagardy, tedy kubismu a Futurismu, ale také se podívat pohled z druhé strany fotografii Afrických autorů začátku dvacátého století či myšlenky tzv Black Metropolis.
Doporučená:
Franz Fannon Černá kůže, bílé masky (Peau Noire, Masques Blancs, Éditions du Seuil, 1952)
Edward Said (1976): Orientalismus
Týden 7
Praktický seminář s věnující se přípravě na psanou práci, výzkumu a vyhledávání zdrojů pro vlastní uměleckou a tvůrčí praxi a psaní, jak psát o obrazu či jiných typech umění, jak pracovat s citacemi a ilustracemi.
Týden 8
Toyen a gender dnes a v meziválečném Československu.
Vrátíme se k nedávné výstavy Toyen a skrze interpretaci zdrojů budeme společně přemýšlet o otázce genderu v umělecké tvorbě
Surrealism and psychologie: Sigmund Freud a Carl Jung, archetyp, mýtus a sen jako problém individuálního versus kolektivního nevědomí. Století sebe jako mýtus individuality a originality v psychoanalýze a její vliv na vizuální kulturu.
Četba: Hopkins David: Dada a Surrealism A very short introduction
Doporučená četba
Henry Bergson: Tvůrčí evoluce
Rudolf E. Kuenzli (Editor): Dada and Surrealist Film (The MIT Press) , 1996
Týden 8a
“Konec umění. At’ žije technika. Náboženství je lež. Umění je lež…Ať žije konstruktivistický technik.”
Konec umění? Umění a revoluce.
Rodčenko, Popova a užitečnost umění v kontextu utopie.
Problém kolektivního umění a participace. Transhumanismus jako model pro utopickou vizi člověka, počátky ekologie.
Četba: Claire Bishop (2011): Artificial Hells and Participatory Politics, kapitola 2
Týden 9
Umělecké vzdělávání: Vize pro 21. století
Bauhaus: přesahy umění a designu a universální forma. Black Mountain College, umělecká škola tehdy a nyní, současné experimenty s uměleckým vzděláváním, monster art school a neoliberalismus
Četba: Barbora Švehláková (2018) Umělecké vzdělávání Mezi akademií a radikální tradicí, Flashart
Doporučená:
Art School Propositions for 21st Century MIT Press obzvláště text Borise Groyse Education by Infection
Týden 10
Umění a ideologie v poválečném světě
Společnost spektáklu a situacionisté, nový realismus v Evropě, politicky angažované umění. Psychogeografie and urbanistický sen společného života v architektuře /Corbusier.
Týden 11
Revize a Individuální konzultace
Týden 12
Individuální konzultace
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2022/2023:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 12:20–13:55 | Hana JANEČKOVÁ | Učebna 2 (FAMU) Lažanský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2022/2023:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Filmová režie - magistr (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr_2022 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - Bakalářské studium (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Produkce - Magisterské studium (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář_2022 (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_2021 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář_2020 (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Herní design - magistr (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář_2020 (povinný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize 2021 (volitelný předmět)
- Výzkum a teorie audiovize (platný pro studenty od r. 2023/24) (volitelný předmět)