Kapitoly z dějin střihové skladby 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
306KDSS2 zápočet 2 2 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 29 až 39 hodin domácí příprava anglicky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Katedra

Předmět zajišťuje Katedra střihové skladby

Obsah

Cílem předmětu je uvést studenty do obecnějšího uvažování o historii a teorii střihové skladby a evokovat jejich vlastní úvahy nad vztahem mezi teorií a praxí filmové skladby. Podle složení a zájmu posluchačů budou vybrána příslušná témata, která si studenti připraví formou referátů, které jsou východiskem pro následný dialog.

Na některé á jednotlivá témata jsou zváni hosté.

An Intersection of Montage & Humanities

Course Description:

Through exposure to a variety of readings, manifestos and screenings across the different

disciplines of humanities, students will immerse themselves in the interdisciplinary

possibility of film and specifically montage. Students will engage in stimulating

discussions that would broaden their horizons in understanding the potential of film. The

course also expands on the application of this intersection of montage and humanities on

their daily practical work and as a potential application to their theses. Group

presentations, screenings and writing exercises prepare students to acquire a deeper

analytical level.

Course Expectations:

● Students will collaborate with their classmates to research, and analyze the montage of a

short film in their midterm presentation.

● Students are expected to actively participate in class discussions and group presentations.

● Students are encouraged to show their work in progress to the class for feedback

Outcomes:

● Acquired skills to analyze technically and aesthetically short films.

● Understanding of how short films craft their stories.

● Enhanced critical thinking and visual literacy skills.

● Grasp over the film industry, specifically in the short films’ circuit.

Ressources:

https://www.locarnofestival.ch/media/vod/locarno-shorts-weeks.html

https://www.aflamuna.online/en/

Readings:

Reading assignments will be made available before the class.

Excerpts from: https://leidenshorts.nl/leiden-shorts/rewatch-reread/

Readings are attached to each week’s coursework.

Evaluation:

Professionalism and participation: 50%

Student Presentation: 50%

==============================

Total: 100%

If a student fails to attend 60% of the classes they will have to submit a 500 word written essay

to be delivered on the final day of classes to margueritefarag@gmail.com

Please note that changes in the schedule, screenings, or readings are possible.

Class 1 - 15.02: Semiotics and Film

Class introduction and going over the syllabus

Screening:

David Pinheiro Vicente, 15 min. Portugal, France, 202

Dania Bdeir, 15 min. Lebanon, 2022

Reading: Roberge, Gaston. A Contribution of Linguistics to Film Study: Metz’ Large

Syntagmatic.Web.

→ Announcement and distribution of the presentations

Class 2 - 22.02: Public Policy and Impact Campaigns

Field Trip: Kino Palestine at Display Gallery

Guest Speaker: Zaher Jureidini

Class 3 - 29.02: Ethnography, Direct Cinema, and Cinéma Verité

Reading: Maysles, Albert. The Documentary Manifesto. web

Screening:

Minami Iizuka, 25 min. Czech Republic, 2023

Guest Speaker: Minami Iizuka

Class 4 - 07.03: Politics and Godard

Screening:

Jean-Henri Roger & Jean-Luc Godard, 52 min, France & UK, 1968

Jean-Luc Godard & Anne-Marie Miéville, 53 min, France, 1976

Reading: Godard. Jean-Luc, What is to be done? Afterimage n°1, April 1970.Web

Class 5 - 14.03: Decolonial Editing and Deleuze’s Minor Cinema

Screening:

Youssef Chahine, 23 min. Egypt, 1991

Reading: Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time - Image. University of Minnesota Press

Minneapolis, 1997. pp. 215-224

Khouri, Malek. The Arab National Project in Youssef Chahine’s Cinema. The American

University in Cairo Press, 2009. pp.161-163.

Class 6 - 21.03: Film & Music

Screening:

Reading: Thompson, Stacy. Punk Cinema, Cinema Journal, Vol. 43, No. 2 (Winter, 2004), pp.

47-66

Class 7 - 04.04: Students’ Presentations

In this class, students who didn’t present yet will have the opportunity to do so.

Výsledky učení

-

Předpoklady a další požadavky

-

Literatura

ad 1)

Stanislav Ulver, Západní filmová avantgarda. ČFÚ, Praha 199, 323 stran, ISBN:80-7004-071-8

Martin Čihák, Ponorná řeka kinematografie. NAMU, Praha, 2013, 302 str., ISBN: 978-80-7331-283-1

Martin Mazanec (ed), Peter Kubelka, Pastiche Filmz, Olomouc, 2008, 143 str., ISBN: 978-80-254-4218-0

Martin Kaňuch (ed), Hladné oko. Bratislava, 2001, 46 str., ISBN 8089009042, 9788089009046

Victor A. Grauer, Brakhage a teorie filmové montáže, Iluminace 3/1999.

Peter Gidal: Teorie & definice strukturálního/materiálního filmu. Iluminace 3/1999.

ad 2)

Jaroslav Anděl (ed.), Myšlení o fotografii. NAMU, Praha, 2012, 464 str., ISBN 978-80-7331-235-0

Karel Císař (ed.), Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha, 2004, 368 str.,

Jaroslav Anděl, Sovětská filmová fotografie dvacátých let. Odeon, Praha 1979, 128 str.

Tomáš Dvořák a kolektiv, Fotografie, socha, objekt. NAMU Praha, 2017, 222 stran, ISBN 978-80-7331-466-8

Vilém Flusser, Za filosofii fotografie. Fra, Praha, 2013, 104 str., ISBN: 978-80-86603-79-7

Roland Barthes, Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994, 124 str., ISBN 9788086603803

ad 3)

Antonín Navrátil, Dziga Vertov, revolucionář dokumentárního filmu. ČFÚ, Praha, 1974, 252 str.

Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie.NAMU, Praha, 2004, 520 str., ISBN 80-7331-023-6

Antonín Navrátil, Sovětský dokumentární film. ČFÚ, Praha, 1974, 370 stran

Martin Čihák (et al.), Distanční montáž Artavazda Pelešjana. NAMU, Praha, 2016, 158 str., ISBN 978-80-7331-423-1

ad 4)

Barry Salt, Filmový styl a filmová technika 1895 - 1900, Iluminace 1 /1995.

Walter Murch, In the Blink of An Eye. Silman-James Press, U.S., 2001, 120 str., ISBN: 1879505622

Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995, 249 str., ISBN80-7004-077-7

Zdeněk Hudec, Miklós Jancsó a jeho filmy. Casablanca, Praha, 2016, 208 str., ISBN 978-80-87292-34-1

Peter Mihálik, Kapitoly z filmovej teorie. Tatran, Bratislava, 1983, 326 str.

Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995, 184 str., ISBN80-7004-079-3

ad 5)

K tvarozpytu montážních struktur – sborník. NAMU Praha + Pastiche Filmz Olomouc, 2015, 154 str., ISBN978-80-87662-09-0

Angloamerické studie, sborník filmové teorie. ČFÚ, Praha, 1991, 159 str., ISBN8070040661, 9788070040669

Tartuská škola, sborník filmové teorie. NFA, Praha, 1995, 249 str., ISBN80-7004-077-7

Jan Bernard, Jazyk, kinematografie, komunikace. NFA, Praha, 1995, 184 str., ISBN80-7004-079-3

Stanislav Ulver, Čas a globální čas ve filmu, Iluminace 2 /1989.

André Bazin: Co je to film? ČFÚ, Praha, 1979, 240 str.

Maurice Merleau–Ponty, Film a nová psychologie. Iluminace 2 /1989

Jean Epstein, Poetika obrazů. Herrmann a synové 1997, 304 str., ISBN 978-80-238-1138-4

Vlastimil Jiřík, Kinematografický obraz, skripta FAMU, Praha, 1994, 219 stran

D. R. Hofstadter, Gödel, Escher, Bach, Světová literatura 1/1993.

Geometrie živého, matematické modely morfogeneze - sborník přednášek, ČSVTS 1989.

Ken Dancynger, The Technique of Film and Video Editing: History, Theory, Practice. New York / London 2015. ISBN 978-0240813974

Edward Dmytryk, On Film Editing. Routledge 2018. ISBN 978-1138584327

Don Faiservice, Film Editing: History, Theory and Practice. Manchester University Press 2001. ISBN 978-0719057779

Michael Frierson, Film and Video Editing Theory. How Editing Creates Meaning. New York / London 2018. ISBN 978-1-138-20207-8

Hodnoticí metody a kritéria

-

Poznámka

-

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů