Přehled dějin světové kinematografie 1

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DSVK1 zkouška 3 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, Tereza CZESANY DVOŘÁKOVÁ, David ČENĚK, Martin ČIHÁK, Jiří FLÍGL, Veronika KLUSÁKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Třísemestrální přednáška dějin světového filmu je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží studentstvo obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem. První semestr představí základní historické fenomény v průřezu od konce 19. století po 80. léta 20. století.

Výsledky učení

Studenti a studentky si osvojí základní znalosti o vývoji světové kinematografie od její prehistorie po současné fenomény tzv. art filmu, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva apod.

Předpoklady a další požadavky

Přednáška je určena pro studenty prvního ročníku. Vyžaduje pouze znalosti ze světové historie, geografie, literatury, výtvarného umění, divadla apod. v rozsahu středoškolského studia. Žádoucí je rovněž znalost angličtiny, umožňující čtení odborné literatury a podtitulků předváděných filmů.

Literatura

Povinná literatura:

BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin. Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2003. 788 stran, ISBN 9780070384293. Česky: Dějiny filmu. Překlad Helena Bendová, Jan Bernard, Michal Bregant, Zdeněk Holý, Vít Janeček, Petr Kubica, Taťána Marková, Markéta Šerá, Martin Škapa a Stanislav Ulver. Editor Václav Kofroň. 1. vyd. Praha: AMU, 2007. 827 stran, [24] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7331-091-2

nebo

DIXON, Wheeler Winston a FOSTER, Gwendolyn Audrey. A Short History of Film. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press, 2008. 492 stran, ISBN 978-0813542706.

(příslušné kapitoly)

Doplňková literatura:

COOK, David. A history of narrative film. New York: W. W. Norton & Co, 1990. 1008 stran, ISBN 978-0393955538.

D´AGOSTINI, Paolo. Legendární filmy. Překlad Jan Hanzlík, Iva Hejlíčková. Praha: Mladá fronta, 2009. 600 stran, ISBN 978-80-204-2042-8.

Specifická povinná a doporučená literatura viz aktuální sylabus.

Hodnoticí metody a kritéria

Předpoklady zdárného absolvování kurzu:

přečtení povinné literatury

zhlédnutí zadaných filmů v rámci výuky nebo po vlastní ose

složení ústní zkoušky

Studující během zkoušky přiblíží institucionální, estetické i společensko-politické pozadí vybraného fenoménu a aplikují je na analýzu povinného filmu.

Poznámka

SYLABUS ZS 2024/2025

  1. týden | 2. 10. | Počátky kinematografie a formování národních kinematografií 1891-1909

Přednášející: David Čeněk

Projekce bude obsahovat část povinných filmů ze seznamu viz níže + vybrané filmy anglické brightonské školy a ukázku rané kinematografické produkce (Itálie, Španělsko a Rusko).

Povinné filmy ke zkoušce:

Program prvního veřejného placeného filmového představení zde:

https://www.institut-lumiere.org/musee/les-freres-lumiere-et-leurs-inventions/premiere-seance.html

Vybrané filmy Étienna-Julese Mareyho, Émila Reynauda, Thomase Edisona a W.K. L. Dicksona (viz příslušná přednáška).

George Albert Smith:

The Kiss in the Tunnel (1899), Grandma´s Reading Glass (1900), Attack on a Chinese Mission Station (1900).

Georges Méliès:

Le manoir du diable (1895), Bombardement d'une maison (1897), Illusions fantasmagoriques (1898), Un homme de têtes (1898), L'Affaire Dreyfus (1899), La vengeance du gâte-sauce (1900), Barbe bleue (1901), La chrysalide et le papillon (1901), L'homme à la tête en caoutchouc (1901), Cesta na měsíc (1902), Les aventures de Robinson Crusoé (1902), Le Cake walk infernal (1903), Le Mélomane (1903), Tom Tight et Dum Dum (1903), Cesta do nemožna (1904), Le palais des mille et une nuits (1905), Les Incendiaires (1906), Une chute de cinq étages (1906), Pauvre John ou les aventures d'un buveur de whisky (1907), Satan en prison (1907), Les torches humaines (1908), Le rêve d'un fumeur d'opium (1908), Les hallucinations du baron de Műnchausen (1911), A la conquête du pôle (1912), Le voyage de la famille Bourrichon (1913).

Ferdinand Zecca:

Histoire d´un crime (1901).

Emile Cohl:

Fantasmagorie (1908), Le Cauchemar du Fantoche (1908), L'Hôtel du silence (1908), Le Cerceau magique (1908), Le Petit Soldat qui devient Dieu (1908), Les Frères Boutdebois (1908).

L´Assassinat du duc de Guise (1908), r. André Calmettes, Charles Le Bargy.

Edwin S. Porter

Umělcovo dilema (1901), Jack and the Beanstalk (1902), Život amerického hasiče (1903), Velká vlaková loupež (1903), Chaloupka strýčka Toma (1903), Noc před Štědrým dnem (The Night before Christmas, 1905), Rescued from an Eagle’s Nest (1908), Zlodějka (The Kleptomaniac, 1905)

D. W. Griffith

Osamělá vila (1909), Spekulanti s obilím (A Corner in Wheat, 1909), The Unchanging Sea (1910), Nalíčená dáma (1912, D. W. Griffith), Mušketýři z Prasečí uličky (The Musketeers of Pig Alley, 1912)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Vynález filmu a počátky kinematografie, 1880 – 1904“. Dějiny filmu, s. 19–40. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Louis L. Lumière, Georges Sadoul. 1995. „Rozhovory Georgese Sadoula s Louisem Lumièrem“. Iluminace 7.1 (1995): 113–124. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199501-0011_the-georges-sadoul-s-interviews-with-louis-lumi-egrave-re-posledni-rozhovor-6-ledna-1948.php.

Félix Mesguich. 1995. „Když jsem poprvé nastoupil“. Iluminace 7.1 (1995): 11–12. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199501-0002_the-first-time-i-get-in.php.

Félix Mesguich. 1995. „Dobývání Ameriky“. Iluminace 7.1 (1995): 13–16. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199501-0003_conquest-of-america.php.

Barry Salt. 1995. „Filmový styl a filmová technika v letech 1895–1900“. Iluminace 7.1 (1995): 27–41. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199501-0005_film-style-and-technology-1895-1900.php.

Tom Gunning. 2001. „Film atrakcí: raný film, jeho diváci a avantgarda“. Iluminace 13.2 (2001): 51–57. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-200102-0004_cinema-of-attraction-early-film-its-spectator-and-the-avant-garde.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Datrakce%26sfrom%3D30%26spage%3D30

Tomáš Dvořák. 2022. „Jak nerozumět médiím.“ Operátoři (nových) médií. Eds. Tomáš Dvořák, Martin Charvát, s. 141–163. Praha: NAMU.

  1. týden | 9. 10. | Evropské trendy a avantgarda 20. a 30. let

Přednášející: Martin Čihák

Projekce: Lichtspiel Opus 1 (Walter Ruttmann, 1921), Rhythmus 21 (Hans Richter, 1921), Vormittagsspuk (Hans Richter, 1928), Studie 7 + Studie 8 (Oskar Fischinger, 1931), Komposition in Blau (Oskar Fischinger, 1935), Návrat k rozumu (Man Ray, 1923), Mechanický balet (Fernand Léger, 1924), Mezihra (René Clair, 1924), Colour Box (Len Lye, 1935), Trade Tattoo (Len Lye, 1938)

  1. film: Andaluský pes (Luis Buňuel, Salvador Dalí, 1929), Škeble a kněz (Germaine Dulac, 1928)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Filmové experimenty mimo hlavní proud“. Dějiny filmu, s. 181–190. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Stanislav Ulver. 1991. Západní filmová avantgarda. Praha: ČFÚ.

  1. týden | 16. 10. | přesun na 30. 10.
  2. týden | 23. 10. | Výmarský film

Přednášející: Tereza Czesany Dvořáková

Projekce: Kabinet doktora Caligariho (1920, Robert Wiene)

  1. film: Poslední štace (Friedrich Wilhelm Murnau, 1924)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Německo ve 20. letech“. Dějiny filmu, s. 109–126. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Thomas Elsaesser. 1996. „Filmová historie a vizuální rozkoš: Výmarský film“. Iluminace 8.2 (1996): 5–35. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-199602-0001_film-history-and-visual-pleasure-weimar-cinema.php.

Joseph Garncarz. 2012. „Hvězdný systém ve výmarské kinematografii“. Iluminace 24.1 (2012): 31-43. Dostupné z: https://iluminace.cz/artkey/ilu-201201-0003_star-system-in-weimar-cinema.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhv%25ECzdn%25FD%26sfrom%3D0%26spage%3D30.

  1. týden | 30. 10. | Sovětská montážní kinematografie 20. let

Přednášející: Martin Čihák

Projekce: Deset dní, které otřásly světem (Sergej Ejzenštejn, 1927)

  1. film: Matka (Vsevolod Pudovkin, 1926)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Sovětský film 20. let“. Dějiny filmu, s. 127–150. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Ejzenštejn, Sergej Michailovič. 1961. Kamerou, tužkou, perem. Praha : Orbis.

Vertov, Dziga. 1984. Kino-eye: the writings of Dziga Vertov. Berkeley : University of California Press.

Tomas, David. 2015. Vertov, Snow, Farocki: machine vision and the posthuman.

New York : Bloomsbury Academic.

  1. týden | 6. 11. | klasický Hollywood

přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Občan Kane (Orson Welles, 1942)

  1. film: Frigo na mašině (Buster Keaton, 1926) nebo Zlomený květ (D.W.Griffith, 1919)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Hollywoodský studiový systém, 1930–1945“. Dějiny filmu, s. 221–246. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americký film v poválečném období, 1945–1960“. Dějiny filmu, s. 334–360. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Agata Frymus. 2022. „Europe comes to Hollywood: The silent era, 1912–1927“. The Routledge Companion to European Cinema, ed. Gábor Gergely and Susan Hayward, s. 232–242. London, New York: Routledge.

Balio, Tino. Grand Design: Hollywood as a Modern Business Enterprise, 1930-1939. University of California Press, 1993.

Neale, Steve (ed.). Classical Hollywood Reader. Routledge, 2012.

Gates, Philippa– Spring, Katherine (eds.). Resetting the Scene: Classical Hollywood Revisited. Wayne State University Press, 2021.

  1. týden | 13. 11. | italský neorealismus

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Zloději kol (Vittorio de Sica, 1948)

  1. film: Řím, otevřené město (Roberto Rossellini, 1945)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Poválečná evropská kinematografie: neorealismus a jeho kontext, 1945–1959“. Dějiny filmu, s. 361–380. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson. 1998. „Realismus ve filmu: Zloději kol.“ Iluminace 10.2 (1998): 69–86. Dostupné z: ​​https://iluminace.cz/pdfs/ilu/1998/02/04.pdf.

Doporučená literatura:

Bondanella, Peter. Italian Film from Neorealism to the Present. New Expanded Edition. New York: Continuum, 1998. Kapitola 2, s. 31–73.

Leavitt, Charles L. Italian Neorealism: A Cultural History. University of Toronto Press, 2020.

  1. týden | 20. 11. | hodina odpadá – pitching
  2. týden | 27. 11. | nové vlny v Evropě II.

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Rozloučení se včerejškem (Alexander Kluge, 1966)

  1. film: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469–471. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471–472. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de)konstrukce dějin.“ Iluminace 16.3 (2004): 161–176.

Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200403-0009_new-german-cinema-as-de-construction-of-history.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhru%25B9ka%2Bin%253Aauth%2Bname%2Bkey%2Babstr%26sfrom%3D0%26spage%3D30.

Doporučená literatura:

B. F. Taylor. 2006. The British New Wave: A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.

Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

  1. týden | 4. 12. | nové vlny v Asii

Přednášející: Jiří Flígl

Projekce: Krutý příběh mládí (Nagisa Óšima, 1960)

  1. film: The Secret (Ann Hui, 1979)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonská nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483–486. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Dimitris Eleftheriotis, ‎Gary Needham (eds.). 2006. Asian Cinemas: A Reader and Guide. Honolulu: Hawaii University Press.

Stephen Teo. 2013. The Asian Cinema Experience: Styles, Spaces, Theory. New York, London: Routledge.

  1. týden | 11. 12. | Hollywoodská renesance 60. let

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Projekce: Bezstarostná jízda (Dennis Hopper, 1969)

  1. film: Rozhovor (Francis Ford Coppola, 1974)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Pád a nový vzestup Hollywoodu“. Dějiny filmu, s. 529–554. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Kramer, Peter. The New Hollywood: From Bonnie and Clyde to Star Wars. London: Wallflower Press, 2006.

Skopal, Pavel. „Styl a narace v novém Hollywoodu.“ Kino-ikon 2 (2001): 255–262.

  1. týden | 18. 12. | nové vlny v Evropě I.

Přednášející: David Čeněk

Projekce: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)

  1. film: Hirošima, má láska (Alain Resnais, 1959)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.

Monaco, James. 2001. Nová vlna. Praha: AMU.

Martin Kaňúch a kol. 2013. Alain Resnais: Kinematografia mozgu. Bratislava: SFÚ.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 124
Projekce FAMU

(Lažanský palác)
KLUSÁKOVÁ V.
09:00–11:25
(přednášková par. 1)
místnost 107
Učebna 1 (FAMU)

(Lažanský palác)
KLUSÁKOVÁ V.
11:30–13:55
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:00–11:25 Veronika KLUSÁKOVÁ Projekce FAMU
Lažanský palác
přednášková par. 1
St 11:30–13:55 Veronika KLUSÁKOVÁ Učebna 1 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů