Přehled dějin světové kinematografie 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373DSVK3 zkouška 3 3 hodiny PŘEDNÁŠEK týdně (45 minut), 3 hodiny SEMINÁŘŮ týdně (45 minut), 21 až 36 hodin domácí příprava česky zimní

Garant předmětu

Jindřiška BLÁHOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Jindřiška BLÁHOVÁ, David ČENĚK, Jiří FLÍGL, Veronika KLUSÁKOVÁ

Katedra

Předmět zajišťuje Kabinet teorie a historie audiovize

Obsah

Třísemestrální přednáška je pojata jako komplexní seznámení s dějinami světového filmu pro studenty prvního a druhého ročníku. Přednáška se snaží v souladu s tzv. novou filmovou historií studenty obeznámit nejen s estetickou a biografickou rovinou dějin kinematografie (umělecky důležití tvůrci a směry, jejich vzájemné vztahy, návaznosti na jiné umělecké druhy atd.), ale také se společensko-kulturním, ekonomickým a institucionálním dispozitivem, který kinematografii té které doby do značné míry determinuje a který je jí naopak zpětně ovlivňován. Kurz je doplněn projekcemi filmů.

Přednášky a projekce jsou základem znalostí, nutných pro lepší pochopení souvislostí přednášek specializovaných.

Výsledky učení

Studenti a studentky si osvojí základní znalosti o vývoji světové kinematografie od nástupu nových vln po vybrané současné fenomény uměleckého filmu, zejména pokud jde o nejvýznamnější druhy, žánry, směry, styly a osobnosti a to z hlediska celkového kinematografického dispozitivu, tj. včetně souvislostí politických, ekonomických, uměleckých, z hlediska životního stylu obecenstva apod.

Předpoklady a další požadavky

Obecná znalost světové literatury, výtvarného umění a fotografie a světových dějin. Rovněž znalost angličtiny.

Literatura

Povinná literatura:

BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin. Film History: An Introduction. New York: McGraw-Hill, 2003. 788 stran, ISBN 9780070384293. Česky: Dějiny filmu. Překlad Helena Bendová, Jan Bernard, Michal Bregant, Zdeněk Holý, Vít Janeček, Petr Kubice, Taťána Marková, Markéta Šerá, Martin Škapa a Stanislav Ulver. Editor Václav Kofroň. 1. vyd. Praha: AMU, 2007. 827 s. [24] s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7331-091-2 nebo

Doporučená literatura:

COOK, David. A history of narrative film. New York: W. W. Norton & Co, 1990. 1008 s. ISBN 978-0393955538.

D´AGOSTINI, Paolo. Legendární filmy. Překlad Jan Hanzlík, Iva Hejlíčková. Praha: Mladá fronta, 2009. 600 s. ISBN 978-80-204-2042-8.

DELEUZE, Gilles. Cinema 2. Obraz-čas. Překlad Čestmír Pelikán. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 376 s. ISBN 978-80-7004-127-7.

DELEUZE, Gilles. Film 1. Obraz-pohyb. Překlad Jiří Dědeček. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2000. 298 s. ISBN 978-80-7004-098-0.

Specifická povinná a doporučená literatura – viz aktuální sylabus kurzu.

Hodnoticí metody a kritéria

Kurz bude zakončen písemnou zkouškou, která ověří znalost probírané látky a schopnost vztáhnout probírané otázky na analýzu zhlédnutých (povinných) filmů.

Poznámka

SYLABUS ZS 2024/2025

  1. týden | středa 2. 10. | Itálie po neorealismu

Přednášející: Veronika Klusáková

Povinný film: Zatmění (Michelangelo Antonioni, 1962)

  1. film: Silnice (Federico Fellini, 1954)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Umělecký film a idea autorství“. Dějiny filmu, s. 427–429, 437–441. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Bondanella, Peter. „From Italian Neorealism to the Golden Age of Cinecitta“. European Cinema, s. 119–138. Ed. Elizabeth Ezra. Oxford: Oxford University Press, 2004.

Doporučená literatura:

Antonioni, Michelangelo. Architecture of Vision: Writings and Interviews on Cinema. Chicago: University of Chicago Press, 2007.

Fellini, Federico. Fellini on Fellini. Boston: Da Capo Press, 1996.

Cardullo, Bert, ed. After Neorealism: Italian Filmmakers and Their Films. Essays and Interviews. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2009.

  1. týden | středa 9. 10. | Francouzská nová vlna – Cahiers du cinéma

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: U konce s dechem (Jean-Luc Godard, 1960)

  1. film: Nikdo mě nemá rád (François Truffaut, 1959)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.

Monaco, James. 2001. Nová vlna. Praha: AMU.

  1. týden | středa 16. 10. | Francouzská nová vlna – „Levý břeh“

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Hirošima, má láska (Alain Resnais, 1959)

  1. film: Cléo od pěti do sedmi (Agnes Varda, 1962)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Francie: nová vlna a nový film“. Dějiny filmu, s. 457–466. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Richard John Neupert. 2007. A History of the French New Wave Cinema. Madison: University of Wisconsin Press.

Martin Kaňúch a kol. 2013. Alain Resnais: Kinematografia mozgu. Bratislava: SFÚ.

  1. týden | středa 23. 10. | Free Cinema a „kinematografie kuchyňského dřezu“ ve Velké Británii

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Osamělost přespolního běžce (Tony Richardson, 1962)

  1. film V sobotu večer, v neděli ráno (Karel Reisz, 1960)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Velká Británie: kinematografie kuchyňského dřezu“. Dějiny filmu, s. 469–471. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

B. F. Taylor. 2006. The British New Wave : A Certain Tendency? Manchester: Manchester University Press.

  1. týden | středa 30. 10. | hodina není – účast na veřejné části mentoringu FAMU (host a termín budou upřesněn)
  2. týden | středa 6. 11. | Oberhausen a Nový německý film

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Rozloučení se včerejškem (Alexander Kluge, 1966)

  1. film: Strach jíst duše (Rainer Werner Fassbinder, 1974)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Mladý německý film“. Dějiny filmu, s. 471–472. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Hruška, Blahoslav. „Nový německý film jako (de)konstrukce dějin.“ Iluminace 16.3 (2004): 161–176. Dostupné z: https://www.iluminace.cz/artkey/ilu-200403-0009_new-german-cinema-as-de-construction-of-history.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dhru%25B9ka%2Bin%253Aauth%2Bname%2Bkey%2Babstr%26sfrom%3D0%26spage%3D30.

Thomas Elsaesser. 1989. New German Cinema: A History. New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.

  1. týden | středa 13. 11. | Hollywoodská renesance 60. let

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Projekce: Bezstarostná jízda (Easy Rider, Dennis Hopper, 1969)

  1. film: Rozhovor (Francis Ford Coppola, 1974)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „60. léta: krize filmového průmyslu“. Dějiny filmu, s. 529–535. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nový Hollywood: od konce 60. let ke konci 70. let“. Dějiny filmu, s. 535–540. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Kramer, Peter. The New Hollywood: From Bonnie and Clyde to Star Wars. London: Wallflower Press, 2006.

  1. týden | středa 20. 11. | přesun výuky na 7. 1.
  2. týden | středa 27. 11. | Hongkongská kinematografie

Přednášející: Jiří Flígl

Projekce: Policejní hlídka PTU (Johnnie To, 2003)

  1. film: Chungking Express (Kar-Wai Wong, 1994)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nové kinematografie ve východní Asii“. Dějiny filmu, s. 679–690. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

David Bordwell. 2010. Planet Hong Kong, 2. edition. Cambridge, MA: Harvard University Press.

  1. týden | středa 4. 12. | Americký nezávislý film 80. a 90. let 20. století

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Projekce: Podivnější než ráj (Jim Jarmusch, 1984)

  1. film: Sex, lži a video (Steven Soderberg, 1989)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Nový věk nezávislého filmu“. Dějiny filmu, s. 722–732. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Yannis Tzioumakis. 2006. American Independent Cinema: An Introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Geoff Andrew. 2001. Podivnější než ráj. Praha: Volvox Globator.

  1. týden | středa 11. 12. | Japonská nová vlna

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Krutý příběh mládí (Nagisa Óšima, 1960)

  1. film: Písečná žena (Hiroši Tešigahara, 1964)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Japonská nová vlna“. Dějiny filmu, s. 483–486. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

Antonín Líman. 2012. Mistři japonského filmu: 13. esejů. Praha: Paseka.

  1. týden | středa 18. 12. | Rumunská nová vlna

Přednášející: Veronika Klusáková

Projekce: Smrt pana Lazarescu (Cristi Puiu, 2005)

  1. film: 12:08 Na východ od Bukurešti (Corneliu Porumboiu, 2006)

Povinná literatura:

„Rumunská nová vlna“. Cinepur 125 (říjen 2019).

Doporučená literatura:

Christina Stojanova, Dana Duma, eds. 2019. The New Romanian Cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Náhradní hodina | úterý 7. 1. 2025 | Éra blockbusteru a Hollywood 80. let

Přednášející: Jindřiška Bláhová

Projekce: E.T. Mimozemšťan (Steven Spielberg, 1982)

  1. film: Zelig (Woody Allen, 1983)

Povinná literatura:

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Návrat trháků“ + „Aktualizovaný Hollywood“. Dějiny filmu, s. 541–548. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Kristin Thompson, David Bordwell. 2007. „Americká kinematografie a zábavní průmysl, 80. léta a poté“. Dějiny filmu, s. 708–722. Přeložili Helena Bendová a kol. Praha: AMU a Nakladatelství Lidové noviny.

Doporučená literatura:

David Bordwell. 2003. „Zesílená kontinuita: Vizuální styl v současném americkém filmu“. Iluminace 15.1 (2003): 5–28. Dostupné z:

https://iluminace.cz/artkey/ilu-200301-0001_intensified-continuity-visual-style-in-contemporary-american-film.php?back=%2Fsearch.php%3Fquery%3Dzes%25EDlen%25E1%2Bkontinuita%2Bin%253Aname%26sfrom%3D0%26spage%3D30

Pavel Skopal. 2001. „Styl a narace v novém Hollywoodu.“ Kino-ikon 2 (2001): 255–262.

Justin Wyatt. 1994. High Concept: Movies and Marketing in Hollywood. Austin: University of Texas Press.

Další informace

Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU

Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 207
Učebna 2 (FAMU)

(Lažanský palác)
KLUSÁKOVÁ V.
09:00–13:55
(přednášková par. 1)
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
St 09:00–13:55 Veronika KLUSÁKOVÁ Učebna 2 (FAMU)
Lažanský palác
přednášková par. 1

Rozvrh na letní semestr 2024/2025:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů